Kun nyt laitan siemenet kostean mullan päälle ja siihen vähän hiekkaa päälle ja laitan viileään heti niin meneekö oikein tammikuun kylvö? En ole ennen kokeillut tammikuun talvikylvöä.
Muutama vuosi sitten kylvin sinistä karpaattienkelloa sisälle. Osa kylvöistä lähti hyvin kasvamaan, osa ei. Kukki jopa loppukesästä muutaman kukan. Olen tykännyt kasvista, kun se “pysyy housuissaan”, ei siis useiden kellokukkien tapaan karkaile.
Nyt olen myös kylvänyt valkoista karpaattienkelloa, mutta vein sen suoraan kellariin. Ajattelin Helmi-maaliskuussa tuoda sitten purkin sisäkasvatukseen, jotta nopeutuisi kasvuun lähtö täällä pohjoisessa.
Siemeniä valkkaan kylmäkäsittelyyn meneviä. Mitähän kaikkea sitä laittaisi? Viime vuonna ei onnistunut oikein hyvin, en hoksannu että uivat vedessä ja osa siemenistä uiskenteli luultavasti pois tai meni pilalle. Täytyy olla tarkempi tänä keväänä.
Toivottavasti lumi ei sula liikaa että saa kaivettua ne hankeen.
Perennat kaikki, niillä on turha täyttää sisätiloja keväällä vaikkei kaikki vaatiskaan kylmäkäsittelyä.
Ja ei sun niitä rasioita tartte hankeen kaivaa. Asetat ne johonkin sopivaan paikkaan jossa niiden päälle ei pääse vettä valumaan ja joka on varjossa ettei kylvökset pääse keväällä auringossa kuivumaan, ja sit vaan lapiolla lunta päälle
Laitoin myös 15.2. ensimmäistä kertaa pihalle kahteen isoon rei’itettyyn muovilaatikkoon ruukuissa perennansiemeniä: maariankelloa, jaloritarinkannusta, isotähtiputkea, punakosmosta, lehtosinilatvaa, salkoruusua, kehäkukkaa, ruiskaunokkia ja hajuhernettä. Täytin ruukut viimevuotisella kesäkukkamullalla (kylvömultaa tähän ei kannata tuhlata, näin luin), kastelin ruukut läpimäriksi, ripottelin reilusti siemeniä, peitin ohuelti mullalla ja laitoin ruukut laatikoihin, kansi kiinni ja pihalle. Olivat alkuun kuusen alla, mutta siirsin ne nyt seinustalle, ettei sada laatikoiden päälle. Kumpikohan paikka parempi? Tänään lisäsin lunta ruukkujen päälle. Tänne etelään luvataan loppuviikosta lämpimämpää, vähäinen lumi varmaan maasta sulaa. Saa nähdä miten kylvösten käy. Hauska kuitenkin kokeilla.
MKR, luulen ettei tuoksuherne lähde. Herneet yleensä kylvetään lämmenneeseen maahan, ne mätänee kylmässä helposti. Punakosmoksesta en oo varma siitäkään, mut kehäkukka saattaa lähteä. Aina kannattaa kokeilla
Ei niihin kylvölaatikoihin kantta kannata laittaa. Lumi riittää peitteeksi. Ja sitten kevään myötä lumi sulaa ja sulaessaan pitää kylvökset kosteina. Kun lumi loppuu niin sitten täytyy kevään edetessä alkaa seuraamaan astioiden mullan tilaa ja kastella tarpeen vaatiessa kylvöksiä. Siksi varjoisa paikka on tarpeen, ettei tule kuivumisia auringossa.
Sateelta suojaisa paikka on siinä mielessä hyvä ettei astioissa pääse syntymään vahingossa tulvaa.
Kyllä mulla kosmokset siementää itsestään. Salkoruusu ei minusta myöskään onnistu säilyttämään siemeniä talven yli.
Mulla siemenet lähti viime keväänä veden mukaan kun en hoksannu mitä tapahtu.
Keräilin kunnan maalta lehtikuusen alaoksista käpyjä ja laitoin astiaan kuivahtamaan. Noista tuli paljon sirmeniä. Vaativat kylmäkäsittelyn itääkseet tai kylvetään ulos jo syksyllä. Siemenet alkavat karista maaliskuussa.
Kylvin peurankelloa, ranta-alpia, pulskaneilikkaa, pietaryrttiä ja niittyleinikkiä, kaikki omista siemenistä Peurankellot ja ranta-alpi on tienvarsilöytöjä, kukkivat tosi komeasti jostain syystä viime vuonna, kun aikaisempina vuosia oli vain ihan muutama Pitihän se sitten ottaa sitä paikallista kantaa talteen!