Eihän yleensä vihanneksia laiteta hankeen niinkuin perennoja.
S
Ainakin tämän mukaan voi laittaa. Ja kaveri on salaatteja jne onnistuneesti talvikyvänyt. En sit tiiä.
Myös tässä on samoja lajikkeita kun mitä itsekin laitoin, esim tuo sidesalaatti. Mut ei oo tosiaan kokemusta niin jää nähtäväksi.
Hyötykasveja aatellen ainakin yrteissä ja juureksissa on lajikkeita jotka hyötyy syyskylvöstä, kestänee siis myös hankikylvöt. Ehkä noi sun kasvikset on vastaavanlaisia, pidetään peukkuja !
Tuota en ole tiennyt, pitääpä heti kokeilla. Saa aikaisemmin satoa tuolla menetelmällä. ![]()
Tänään hankikylvöön 18 ruukkua kahteen 32 litran muovilaatikkoon, johon tehty pohjaan ja sivuille reikiä:
- uudenseelannin pinaattia, lehtimangoldia, tilliä ja persiljaa
- olkikukkaa, köynnöskrassia, kosmoskukkaa, palloesikkoa, ruiskaunokkia, maariankelloa, koreatörmäkukkaa, salkoruusua, rusoikikukkaa, kääpiöasteria, tuoksuhernettä.
Osassa pusseista oli jo päiväykset menneet, katsotaan itääkö. Osa oli omia siemeniä, osa viimevuotisia Lidlistä ja Prismasta.
Viime vuonna tuoksuherne yllätti, hyvin iti talvikylvössä. Kuin myös salkoruusu ja maariankello.
Mä taisin saada yhen tuoksuherneen taimen omista viimevuoden hankikylvöistäni. Jäi yhen kerran kokeiluksi mulle se.
Perennat kyllä onnistuu.
Mulla sama,tuoksuherne oli fiasko,ei jatkoon.
Tuoksuherneet on ihania, mutta tosi vaikeaa oli niiden esikasvatus. En kokeile toiste.
Suoraan maahan muistan joskus laittaneeni, ei ollut mitään ongelmaa. En ole vuosiin sitä tehnyt kun ei kuulu minun suosikkeihini.
Kyllä tuoksuherneitä kannattaa kylvää. Itse teen näin, herneet yöksi veteen. Sitten riittävät isot ja syvät ruukut ainakin 0,5l Kylvömultaa 4-5 siementä per ruukku siinä saavat kasvaa kunnes istutan ulos, Kahden kolmen lehtiparin jälkeen voi latvoa.Idätys lämpimässä sen jälkeen viileään
Mä siirsin sulkavaleangervot hankikylvöön kun eivät sisällä itäneet muutamassa viikossa. Viime vuonna taisi sisäkylvöllä olla nollatulos, niin ajattelin ettei mitään hävittävää ole.
Piti minunkin kokeilla hankikylvöä: kosmoskukka, ruiskaunokki, persilja, salkoruusu, maariankello ja purppuratulikukka. Ei ole iso vaiva& tappio, jos ei onnistu ![]()