Kylvöt: Talvikylvö, Hankikylvö

Kurppa,oppia ikä kaikki :joy::joy:

2 tykkäystä

Missä kaikki talvikylväjät? Mitä suunnitelmia?

Ensi kuussa kylvän muutaman lajin ja laitan kasvariin lumen alle.

Mä laitoin tammikuun 12 päivä syyskaunosilmän (hopeakaunosilmä) ja tarhakulleron kylvörasiat ulos hangen alle.

Harmaamalvikki ja ruusumalva on menossa jossain vaiheessa kuhan inspis iskee :+1:

1 tykkäys

On tehty hankikylyvöjä muuan ruukku.

1 tykkäys

Mitä kaikkea hankikylvätte?

Minä kokeilen lehtikaalia, ranskalaista salaattisekoitusta, vuonankaalisalaattia ja persiljaa.

Myöhemmin laitan vielä kukkia. Ainakin koreatörmää ja tarhakukonkannusta.

Oon aloittelija talvikylvöissä, niin saa nähdä miten käy :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Tervetuloa Kirsiliini!
Elämä on pelkkää kokeilua eikä sitä opi jos ei kokeile :grin:

2 tykkäystä

Kiitos :slightly_smiling_face:

Tervetulo Kirsiliini, toivottavasti kuulemme sinusta useasti.

1 tykkäys

Tervetuloa! :grinning_face:

1 tykkäys

Kiitos, varmasti turhankin useasti kun oon nyt ihan intona tätä aloittamassa. Tilasin just paksoita paria lajiketta ja jotain pinaattia ja komutsunaa joita haluan myös kokeilla :slight_smile:

Mulla on kylvöt karkki ym rasioissa ison muovilaatikon sisässä ja laatikko terassilla. Pitääkö se isoin laatikko missä ovat rei’ittää vai riittääkö jos kannen jättää raolleen, vai saako se kansi olla kiinni nyt pakkasilla?

2 tykkäystä

Kirsiliini, tervetuloa tänne. Täällä ei voi “liian usein” piipahtaa - outo ajatuskin. Kuhan välillä nukut että jaksat perehtyä tän meidän pentin sopukoihin. Tietoa löytyy jos jonkinlaista ja jos ei löydy niin etsitään :grinning_face_with_smiling_eyes:

Niin, voit pitää kannen sen laatikon päällä kuhan laatikko on varjossa ettei sisältö pääse kuivumaan. Helpompi kummiskin olis kun ottaisit kannen jo nyt pois (eihän sillä mitään virkaa siinä ole) ettei käy niin että multa siemenineen pääsee vahingossa kuivumaan. Nyt vaan talvella mätät mullan päälle lunta (hankikylvö) niin se toimii kastelijana siinä vaiheessa kun aurinko alkaa lämmittämään. Sillä edellytyksellä että sun kylvöastiassa on reiät pohjassa veden pois valumista varten.

Kiitos vastauksesta, tää selvensi paljon.

Joo mulla on niissä lunta päällä ja reiät pohjissa :slight_smile:

1 tykkäys

Voisi ison laatikon päälle laittaa metalliverkon tai esim vihreän metallisen kompostikehikon sivun suojaamaan naakoilta ja kissoilta, linnutkin keväällä käyvät tutkimassa. Talvikylvö on :heart_eyes:

2 tykkäystä

Tänään meinaan tehdä muutamasta lajista hankikylvöjä. Kunhan tarkenen hakea ruukkuja kellarista :cold_face:

2 tykkäystä

Tällainen tuli vastaan: Talvi- ja hankikylvö webinaari – Puutarha.com

Olen pari talvea sitten kylvänyt ruukkuun hangen alle karhunlaukkaa, mutta ei itänyt lainkaan. Viime syksynä kylvin kasvimaalle lavakaulukseen palsternakkaa, porkkanaa, tilliä, kärsämöitä ja kolmea lajia salkoruusuja. Kylvö viivästyi, kun satoi koko ajan ja sitten iski pakkanen, joka jäädytti mullan pinnan. Kun se uudelleen suli, kylvin siemenet, mutta sitten jatkuikin taas lämpimät kelit ja sade. Nähtäväksi jää… Viime viikolla kylvin lisää tarhasalkoruusuja rasiaan, joka odottaa nyt lumella peitettynä kasvihuoneessa. Ei varmaan yllätys, että salkoruusut ovat suosikkejani :slight_smile: , niitä on jo 10-senttisinä taimina esikasvatettuna sisällä.

3 tykkäystä

Minäkin laitoin tarhasalkoruusuja ja ajattelin laittaa lisääkin, sekä sisälle että talvikylvöön.

Jännittää kyllä että onnistuuko mulla mikään :smiley: siis talvikylvöistä, sisällä esikasvatud sujuu :grin: paitsi eustomat, mut se on toinen tarina.

Eilen tuli uusia siemeniä postista ja laitoin pohjoisterassille nää:

2 tykkäystä

Kirsiliini, laitoitko noi siemenet nyt siis ulos ? Senverran tosta katoin että yks pussi ainakin on Pak Choita. Sen kylvöohje on esikasv. sisälle maalis-huhtikuussa ja taimet ulos kun hallanvaara on ohi. Tai ulos suorakylvönä kesä-heinäkuussa.

En rupee nyt hirveesti kummastelemaan kun sä saatat tietää jotain mitä mä en, mutta kehotan katsomaan onko noille (millekään) hankikylvö ees mahdollista.

Jos huomaat että vikaan meni niin otat sit vaan ne rasiat nyt sisälle samantien, toivot ettei siemenet pahastuneet ja jatkat esikasvatattamalla sisällä. Ihan kohtahan on jo maaliskuu :+1: :wink: