Kysymyksiä orkideoista

Kiitos Mummo, taas yritetään.

Miun ymmrtääkseni siellä alkaa se kuiva lepokausi meidän joulun tienoilla ja jatkuu maaliskuulle.

Vähän nopeutetaan tahtia, että saadaan parempaa kukintaa.Pienillä heikoilla kasveilla ei voi pitää kovin rankkaa lepoa, joten vähän sumutusta.

Mie olen yrittänyt etsiä orkidealehdistä numeroa jossa oli oikein paljon juttua Dendroista, muistaako joku mikä numero se oli

Veronica, ainakin cattleya-numerossa 5-6/2005 oli juttua myös dendroista.
Kuukauden orkideana esitellyt dendrot löytyy kätevästi netistä yhdistyksen sivuilta.

saat orkidea-ketjut aakkosjärjestykseen, kun klikkaat sivun yläreunassa viestiketju/otsikko-kohtaa. jos aakkoset juoksevat väärin päin, klikkaa toisen kerran.

olivian (ed pj) ja marnan (nyk pj) neuvojen mukaan olen rustaillut jonkinmoisen järjestyksen tähän suomen orkideahdistyksen epäviralliseen keskustelupalstaan. (olivialle ehdotin, että hän kertoisi yhdistytoiminta-ketjussa kuinka kaikki kävikään. tapahtumahan sattui hänen pj-kaudellaan. ans kattoo ny, ehtiikö.)
käytössäni on ollut moderaattorin siivousvälineet. niillä pystyy tekemään tämän verran. ketjujen sisältä en voinut mitään siirrellä – poistaa en edes halunnut, paitsi oman juttuni, jonka poiston lupasin jo etukäteen tehdäkin. ketjujen teossa ja niiden sisälle kirjoitettujen juttujen sisältöön auttaa paljon, jos uskotte raakin hyviä neuvoja ja puutarha.netin sääntöjä (jotka olivia lopulta ne luettuaan myös totesi päteviksi) ja ihan yleisiä netiketin ohjeita.
sellaisia jämtejä sääntöjä, että tuo tuohon, tämä tähän ei missään voida saada aikaiseksi: maailma ei ole mustavalkoinen, kaikki ohjeistus on ns veteen piirrettyä viivaa. katsokaa esim juttuni muratista, siinä lukitsemassani ketjussa, niin ymmärrätte, mitä tarkoitan. – kun on saanut eväät neuvoista, säännöistä ja netiketistä, niin jokainen joutuu laittamaan niistä aineksista tehdyn sekoituksen oorninkiin ihan vaan omien korviensa välissä.

tämä nyt tehty runko ei tarkoita, että uudet ketjut välttämättä tehdään saman mallin mukaan. olivia on luvannut - ja kuka muu tahansa voi vinkata moderaattoreille, että hei, siellä on semmoinen, laittaisitko sen tuohon kohtaan. samoin olen pyytänyt vinkkejä siitä, mikä olisi ko ketjulle kaikkein parhaimman oloinen otsikko. minulle ainakin ohjeistus on välttämätöntä: en tiedä orkideoista paljon mitään. kamala tunnustaa; useimmat niistä eivät mielestäni ole edes kauniita – katsojan silmissä vikaa(?). sen sijaan annan valtavasti arvoa teidän tietämyksellenne niin kuin annan mille tahansa ammattitaidolle ja innostukselle asiaansa.

olen laittanut sticky-viesteinä aina alaryhmän tällä hetkellä luetuimman ketjun kohdalle ohjeen siitä, miten orkidea-osion(kin) pystyy aakkostamaan. toivottavasti opitte nopeasti käyttämään kikkaa: helpottaa tiedon etsimistä ja kysymyksien paikan löytämistä kovasti.

kaikki
korjaus- ja muut vinkit ovat enemmän kuin tervetulleita. keskustelujen etusivun
alalaidasssa on linkki mm minun omaan profiiliini. sitä kautta on näppärä
lähettää henk.kohtaista postia.

Ihan lyhyt kommentti tuon Mai-leen siivoustalkoon jälkimainingeissa:

Vaikka tämä on Suomen Orkideayhdistyksen epävirallinen keskustelupalsta, se ei tarkoita, että keskustellakseen täällä pitäisi olla yhdistyksen jäsen - kaikki ovat tervetulleita!

Kun pari vuotta sitten omille sivuillemme (www.suomenorkideayhdistys.fi) hinguttiin kovasti keskustelupalstaa, mietimme, että pyörää on turha keksiä uudestaan ja niinpä kysyimme puutarha.netin silloiselta ylläpitäjältä luvan "nurkanvaltaukseen". Ja mukavahan täällä "peräkammarissa" on ollutkin ja monta monituista kertaa kaikenlaista tiedotusta on saanut täällä hoidettua.

Tämä "joulusiivous" on jouduttu tekemään niillä keinoilla, jotka moderaattoreilla on käytössään (vaikka paljon fiksumminkin asiat voisivat olla). Tuohon viestiketjun etuliitteeseenkin tottuu varmaan aikaa myöten ja yhä laajeneva viestipuu hahmottuu hiukan paremmin.

En ole varmaan ainoa, joka on hypännyt sääntö-kohdan sitä lukematta - eikös suomalaiseen luonteeseen kuulukin se, että vasta savun hälvettyä tarkistetaan kytkentäkaavio...

Onpa täällä vaihtunut ilme eilisillan jälkeen!

Etsin tässä netistä parempia hoito- ohjeita Dendrobium cobbianumilleni ja kappas, en löytänyt nimellä cobbianum kuin Dendrochilum cobbianumin. Laitoin saman nimen kuvahaulle ja kappas, sieltähän kasvini löytyi. Nimilapussa on D. cobbianum ja kasvin entinen omistaja sanoi sen olevan Dendrobium. Yllätyin täysin, olin siis pitänyt kasvia Dendrobiumina koko ajan.

Suku on minulle uusi, onko kellään kokemusta Dendrochilumista ja miten se hoidoltaan eroaa Dendrobiumiin? Kuiva kausi on ollut meneillään 1-2kk ajan, kastellut sitä kolmen viikon välein.

Tässä vielä kuva kasvista. Lehdet ja bulbit olivat saman näköisiä jo kun sen sain.

korjaus myös tänne. kohta "linkki mm minun omaan profiiliini" po tietenkin olla käyttäjätietoihin. viestin lähetystä mokani ei kuitenkaan vaikeuta.

Suva, dendrochilum cobbianumille löytyy hoito-ohjeita mm. saksalaisten orkideatarhojen sivuilta ja esim. http://www.orchideenforum.de/kdb/index.php4?main_id=513&auswahl02=true&g_a_h=Art.

Olen ollut siinä käsityksessä, että olisi helppo kasvatettava. Näin ainakin väitetään eräässä ruotsalaisen orkideakirjassa. Itselläni on ollut pieni cobbis jo vuoden verran. Se ei ole paljoa kasvanut, mutta on muuten terhakka. En tosin ole paljoa paneutunut sen hoitoon, mutta ensi kevään ryhdistäydyn.

Se viihtyy 16-22 C lämpötilassa, kesällä puolivarjoa ja talvella mahdollisimman valoisaa, lepokausi loka-tammikuussa, kasvukaudella melko runsas kastelu, annetaan muistaakseni kuivahtaa kasteluiden välillä.

Tällekin olisi ollut mukava laittaa oma palsta, mutta en tunnistanut sitä namikkaa, josta se olisi onnistunut. Joku mode voisi tietysti tehdä sen ja siirtää nämä höpinät sinne.

Minullakin on pieni Dendrochilum cobbianum, Ruissalosta peräisin. Lajinmääritys voi kyllä olla hieman hakoteillä, sillä ainakin tämä yksilö on kyllä ihan erinäköinen kuin cobbianumit yleensä, tällä palstalla ja kirjoissakin...jaa, pitäiskin ihan laittaa kuva tunnistuspalstalle no-jaa Helpoksi olen kuullut minäkin mainittavan, onko se sitten helppo kun kasvaa TODELLA hitaasti, vuodessa on juuri ja juuri pusertanut yhden pikkuruisen bulbin. Hyviä kuvia & hoito-ohjeita löytyy lontoonkielen taitoisille myös esim. täältä: http://www.orchidspecies.com/

Varmaan tosi hyvät hoito-ohjeet onkin tuolla sivulla, mutta tää pää ei saksaa ymmärrä kuin vain että doitsland doitsland yyber alle ja ich liebe dich:)

Kiitoksia omista ohjeistasi, siirsin sen vähän kauemmaksi lampusta kun juuri äsken luin eräältä jenkkisivulta että viihtyy suhteellisen pimeässä. Mietin myös samaa logiikan mukaan kun sen lehdet ovat aika kovat. Saa kuitenkin valoa ihan hyvin. Nojailee ikkunaan joten saa vähän viileempää ilmaa, ikävä kyllä patteri on ikkunalaudan alla mutta yöksi kun sen laittaa kiinni niin lämpö laskee edes parisen astetta.
Kukat ovat kuvien mukaan kauniit, en tiedä kuinka kauan sellaisia saan itse odotella.

Kasvi kuuluu samaan kymmenen orkidean pakettiin, jonka sain parilla kympillä elokuussa ja kaikki olivat kuoleman kielissä. Tässä ollaan hiljalleen yritetty saada kasveja, lukuunottaen d. cobbianumia, vähän parempaan kuntoon. Yritys hyvä kymppi ja rakkaus kasviparkoihin plus sata:)

Kiitos ratu! kukkanennaurua

Hyrinä, luin just tuota sivua.

Kiitos sullekin!

Miten sen keltaisen ''kehotuksen'' sivun ylälaidasta saisi pois?

Hyrinä, munkin cobbikseni on Ruissalosta ja on huomattavasti pienempi kuin Suvan kuvassa oleva. On käynyt mielessä, että mahtaako se olla se, miksi sitä väitetty. ( Hyvä syy hankkia varmuuden vuoksi uusi cobbis! )

Ostin Ruissalosta tänä syksynä paphin, joka oli merkitty  insigneksi, mutta verkosta sillä haulla nousee erinäköistä kukkaa. Tämä mun "insigneni" muistuttaa enemmän "Leanumia". Olen alkanut epäillä Ruissalon luotettavuutta näissä nimeämisioissa.

Ratu, onko Sinulla laittaa kuvaa kasvistasi? Muistan hyvin, että Ruissalossa oli myynnissä kukkimattomia P.insignejä vaikka kuinka paljon. P.insignellä ja P.leanumillahan on molemmilla samantyyppiset yksiväriset lehdet. Vasta kukka kertoo koko totuuden.

Sorry hätäinen kuva, tässä mun oletettu D.cobbianumini Ruissalosta...vasemmanpuoleinen ruikula on kasvanut n. vuodessa. Ratu, näyttääkö tutulta?

Ja tämä on ostettu aikoinaan kukkivana, sekin Ruissalosta. Nimilapussa tosiaankin luki P.insigne:

Ostaessani tuon olin ihan täpinöissä enkä osannut hakea eroa, sittemmin tuo on täällä tunnistettu P.leeanumiksi.

Tässä vielä vertailun vuoksi Funchalin kauppahallista nimettömänä ostettu - joka taas muistuttaa kovastikin P.insigneä...mutta voi toki olla joku hybridikin.
Eli sattuuhan näitä, ei ole orkidean tunnistus helppoa

Tässä Dendrochilium cobbianum täydessä kukassa lisäksi pel kät kukat