Kysymyksiä orkideoista

Kiitos!
Laitanpa lapsoset kesän tullen ulkoilemaan. Sietävätkö sadetta vai laitanko johonkin varjoisaan sateelta suojattuun paikkaan?
Kuinka viileitä öitä syksyllä kestävät ulkona?

Pikku-malla, siis oikeesti komeita pienokaisia. Omassani on tällä hetkellä yksi lehti ja 1kpl n. 1cm mittainen lehdenalku. Juurta oli vielä myös yksi, senttinen töpö. Kaiken muun karsin ja katselen nyt, jatkuuko elämä tuossa purkissa enää, melkein aavistan miten käy.

Reippaita ovat, Pikku-Malla!
Kukkimattomat menevät varmaan melko armotta joko poistopöydälle tai suoraan roskikseen monissa kukkakaupoissa. Onnittelut siis hyvästä löydöstä!

Masdevallioille hyvä yleissääntö on varmaan vaan se viileää, kosteaa ja varjoista.
Uskoisin että sadetta kestävät vähintäänkin kohtuudella, mutta varo suoraa aurinkoa!
Mun kasvini sai viime kesänä selvästi liikaa aurinkoa ja tuloksena ikäviä täpliä lehdissä 
(ks.kuva Ötökät ym.-palstalla). Jäi kuitenkin henkiin ja kasvaa nyt varmuuden vuoksi kaapissa.

Iesteri - täällä oli valmiiksi palsta kaikenlaisille orkideakysymyksille!

Ei tuo varmasti niitä helpoimpia hommia ole alkaa juuretonta Phalaenopsista elvyttämään. Sammaleessa ja muovipussissa jotkut kuitenkin ovat onnistuneet.

Lueskelepa nyt ensi hätään ohjeita täältä ja täältäkin.

muovimattojalaminaatti - vastaan sinullekin täällä Kysymyksiä orkideoista -palstalla, koska kysymyksestäsi ei oikein käynyt ilmi, että mikä orkidea on kyseessä.

Ensiksikin ihmetyttää tuo ruukun rikkoutuminen, kun orkideat lähes poikkeuksetta nykyään on istutettu muoviruukkuihin ja niissäkin on ihan tarkoituksella aika paljon reikiä pohjassa, että ylimääräinen vesi valuisi varmasti pois.

Voihan sen kukan kukinta olla muutoinkin jo lopuillaan ja kukathan silloin kellastuvat ja tippuvat pois. Samoin voi joillekin kukille käydä jos ne saavat kylmää kuljetuksen tai paikan vaihdoksen aikana.

Enempää en ainakaan minä osaa syitä ilmiöön noiden antamiesi tietojen pohjalta arvailla.

Minulle on kerrottu, että kun Phalaenopsis on kukkinut, kukkavarsi täytyy leikata siitä kohtaa, mihin asti se on kuihtunut, niin se rupeaa kukkimaan uudelleen. Pitääkö tämä paikkansa.... ?

Ei se katkaisu mitenkään auta kukintaa, enkä itse katkaise kukkavartta muulloin, kuin silloin, jos se todellakin on kuivunut aivan kuolleeksi ja ruskeaksi. Jos varsi jää kukinnan loputtua vihreäksi, niin se on elävä ja voi haarautua tai tehdä uusia latvansakin jatkoksi.

Raakki, minä ostin viime vuonna kaksi Oncidium "Red Fantasy" orkideaa ja ne on saviruukuissa. Olen monta kertaa miettinyt että pitäisikö ne vaihtaa yhteiseen muoviruukkuun sammaleeseen tai siihen männynkaarnamurskeeseen joka on sitä hienojakoisempaa. Molemmat on sen verran pieniä (sattuneesta syystä amppelipaikat on nyt piukassa) että ne voisi olla tuuheamman näköisiä yhdessä. Minulla on sellainen tunne että kukkakauppias oli jakanut ne ihan itse.

Tuohon saisi mummo, tai joku muu kokeneempi kasvattaja vastata. Minä en oikein tiedä, kun minulla on myös noita pieniä Oncidiumeja niin muovi-, kuin saviruukuissakin - eivätkä ole uudelleen kukkineet kummassakaan.

Tosiaankin silloin tällöin tulee vastaan noita saviruukuissakin olevia kukkia, lähinnä juuri näitä minikasveja. Onpa jokunen mini Phalaenopsiskin ollut saviruukussa ja pelkkään sammaleeseen istutettuna ja muutama niistä kuolikin, kun en älynnyt riittävän ajoissa vaihtaa ruukkua ja kasvualustaa.

Ruissalosta lähtöisin oleva Paphiopedilum insigne on myös istutettu isoon saviruukkuun ja se saa ollakin kun ihan hyvin näyttää siinä viihtyvän. Samoin isossa saviruukussa on Odontoglossum Wild Cat ja sekin siinä pärjäilee hyvin ja saa siinä ollakin.

Aika harvassa nuo rikkoutuvat saviruukut kuitenkin nykyään ovat ja siksi sitä ihmettelin aikaisemmin.

tarleena, minun kokemukseni ei nyt ole vielä järin pitkä, mutta sen mukaan ainakin tuo Red Fantasy kukki ihan mallikkaasti saviruukussakin. Suurempi merkitys minusta on kasvualustalla ja muilla olosuhteilla. Oli kaupasta tullessaan jo saviruukussa, vaihdoin vaan alustan vähän väljempään ja vein kesäksi ulos kuistille.
Syksyllä sitten tuli kukat.
Nyt just hiljakkoin siirsin molemmat pikku-Oncidiumit (Red Fantasyn ja Fragrant Fantasyn) kaappiin, toinen kasvaa pienessä muovikorissa sammaleessa ja toinen kaarnalla.
Katotaan kuin käy...

Ruukuista puheen ollen, phaleja en laittaisi saviruukkuun, läpinäkyvästä muovisesta on niin helppo tarkkailla juurten kuntoa. Mutta esim. sekä papheja että cattleyoita mulla on sekä savessa että muovissa. Käsitykseni mukaan niilläkin ratkaisee enemmän kasvualusta ja kastelun oikea-aikaisuus. Ja ainakin cattleyoilla uskon myös ylimääräisiin ilmastointireikiin, oli ruukku siten kumpaa laatua tahansa. Saviruukun sanotaan olevan muovista kylmempi, joten hienosäätönä olen laittanut viileämpää kaipaavat lajit saviseen ja muut muoviseen.
Mutta en osaa sanoa, onko tälläkään loppupelissä kovin suurta merkitystä.

Kysyisin minäkin jakamisesta: Tämä pieni Oncidium Tiny Twinkle kasvaa 14cm ruukussa, täynnä bulbeja, reunalla taitaa olla 0- ½cm tyhjää ja keskellä kuin kumpu, kun isommat bulbit on juuri siellä ja niidenkin välistä työntyy uutta kasvua. Haluaisin, että se kukkisi ensi keväänäkin enkä tahtoisi jakaa mutta näyttää siltä että kesän jälkeen on ruukussa tunkua. Nyt se juuri kukkii kovasti, mutta halkaisenko sen sitten kukinnan jälkeen (oikea aika?) kahtia vai pienempiin osiin vai siirränkö koko laitoksen vain isompaan ruukkuun?

Nuohan ovat alunperin aika pienissä ruukuissa, joten tuo isompaan ruukkuun istuttaminen on varmaan ihan hyvä vaihtoehto.

Öhh, onnellinen(?) ensimmäisen orkidean omistaja ilmoittautuu. Kukkanen on ''bauhausin kantaa'', jonka lapussa luki, että orkidea, kastellaan säännöllisesti, mutta ei pidetä märkänä ja ei alle 15 asteessa, ehkä, sillä numerot olivat vähän suttaantuneet. Ei ole läpinäkyvässä ruukussa ja sen verran hoito-ohjeita katselin, että eri orkideoille oli kovin erilaiset hoidot, joten tarkemmin täytyisi nimi tietää...

Kysymys siis kuuluu, että mikähän tämä noin niinkuin tarkemmin ottaen on ja kuinka hoidetaan? Jos et jaksa hoitoa kirjoittaa, niin nimikin jo auttaa, kun on sitten varmemmalla pohjalla tiedon etsiminen. Koska en ole omistanut kasvia, olen orkideojen hoidot ja tunnistukset sivuuttanut aiemmin, kuvia vain ihaillut. Tässä tämä meille muuttanut pienikukkainen, mutta niin kaunis yksilö:

No niin, Inkikin on saanut tartunnan - ja sitten kuuden vuoden päästä niitä on pari sataa. ;) Onneksi olkoon vaan, hienon kukan olet löytänyt!

Odontoglossum tai sen risteymä voisi tuo olla, odotellaan jos vaikka Olivia sattuisi piipahtamaan palstoilla ja osaisi paremmin tuota tunnistaa.

Ei tuo kuitenkaan ihan vaikeimmasta päästä ole, kun minäkin olen tuollaisia saanut hengissä pysymään ja jopa uudestaan kukkimaankin. ;) Tasaisen kosteana tuon tyyppiset kukat on neuvottu yleensä pitämään, eli ei kannata ihan rutikuivaksi päästää. Itse kastelen noin viikon välein upottamalla sen kastelusankoon ja annan vettä vähän jäädä suojaruukun pohjallekin.

Kiitos raakki Etsiskelenpäs tuolla nimellä enempi tietoa, jahkas katson ensin Edenin. Täytyy ihan kertoa, että armaani sen minulle toi kihlauksemme vuosipäivän lahjaksi, jota aina koko Suomi juhlii kanssamme eli eilenkieli ulkoa - olen noita ihaillut, mutta jättänyt liian hintavina ostamati. Onneksi en ole taikauskoinen, jos vaikka sattuu ettei viihdykään meillä tämä kaunotarsilmän isku

Minun olisi mahdollista saada lähdevettä orkideoilleni. Järki sanoo että se olisi hyvä juttu, mutta kun... hymy Siis kaipaisin vahvistutsta että olenko aivan väärillä jäljillä tässä kastelu asiassa? Siis lähdeveden soveltuvuutta kyselen.

Lähdevesi olisi varmaankin hyvää.

Sadevettä, lähdevettä tms suositellaan varsinkin kirjallisuudessa, joten olettaa sopisi että lähdevesi olisi kastelu/sumutusvetenä erinomaista.

Olen itse kyllä 10 v. pärjäillyt vesijohtovedellä, mutta jos lähdevettä olisi käytettävissä, niin kokeilisin toki.

Samaa mieltä olen Kuuniksen kanssa tuon lähdeveden käytön suhteen. Tavallisimmat orkideat eivät ole niin tarkkoja veden suhteen kuin yleensä luullaan.

Se on varmaan alueellinen juttu tuo vesijohtovesi. Olen mittaillut täällä Lahdessa paikallista vettä. Ph ei ole kovinkaan korkea, sanoisin sitä neutraaliksi, mutta kuivuessaan vedestä jää voimakkaat kalkkitahrat. Arvelisin, että veteen on lisätty rutkasti kalkkia, jotta tietty Ph saavutettaisiin. Minä en ainakaan tuon kuivuvan kalkin pelossa käytä tätä vettä orkideoilleni. Meillä on pihalla sellainen kolmen kuution sadevesisäiliö, josta otan veden myöskin pihalle. Talveksi täytän suuren saavin sadevettä pannuhuoneeseen orkideoilleni. Tämä Renkomäki on myöskin pohjavesialuetta joten voisin käyttää lähdevettäkin. Tiedän yhden lähteen tässä aivan lähistöllä, mutta epäilen sitä vettä myrkylliseksi, sillä paikalliset viljelijät täyttävät ruiskutustankkejaan tuolla vedellä.