Viime kesän siemenkirjeestä otin ja kasvatin kevällä taimia.Nyt ne ovat pikkuporkkanan kokoisia juurakoita, meinaan viileässä ja pimeässä talvettaa ja keväällä ruukkuun kasvamaan.
Keräsin kukkineista siemeniä jos joku haluaa kokeilla niin niitä muutamalle riittää.
Pirkkis, minä kylvin noita tänä vuonna “varuiks”, kun en tiennyt nouseeko viimevuotiset keväällä maasta. Eli minä pistin ne maahan. Nyt ajattelin laittaa noi uudet taimet talveksi kasvihuoneeseen turpeen sekaan, kun ei ole vielä hyvää paikkaa niille keksittynä pihasta. Siellä minä olen säilytellyt kärhöjä ja muita ruukuissa olevia kasvejani.
Siis istutatkos ne oikein vai kätket sinne sekaan.
Turpeen sekaan laitan purkeissaan. Siellä mulla oli viime talvena mm. levisiavauvat ja jotain muita pikkutaimia. Hyvin selvisivät kaikki.
Pirkkis, mulla sisälle nostetuista incarvilleoista kypsyi siemenet jo, mutta ulkona olevassa ovat vielä vihreitä. Oletteko kylväneet jo siemeniä ulos? En ole ennen syksyllä kylvänyt siemeniä, nii en tiiä että joko nyt vois alkaa kylvämään.
Keväällä kylvin siemenistä, itivät helposti, taimet kasvoi vaihtelevasti. Eivät kukkineet vielä tänä kesänä. Aion laittaa osan juurakoista talveksi kellariin, lehdet ovat vielä melko vihreitä, milloin ne pitäisi nostaa maasta?
Mulla sama juttu kuin violalla, nostin maasta muistaakseni viikko sitten osan. Oli niissä sellaisia pikkusomen paksuisia pikku “porkkanoita”. Olivat kuivumassa autotallissa (17 astetta) ja kun mullat rapisi, laitoin sahanpurun sekaan paperipussiin ja säilön ne siellä autotallissa talven. Osan jätin maahan ja koitan peitellä havuilla ja lehdillä, jos vaikka talvehtisivat, riippuu tietysti talven ilmoista…
Viime syksynä laitoin pienet taimet jääkaappiin, nyt otin ne sieltä pois 5 pientä porkkanaa on talvehtinut hyvin. Istutin ne omiin pikkupurkkeihinsa.
Kylvin tänään valkoista.
9.2 kylvetty valkoisen kukan siemenet, nyt jo tällaisia taimia näkyvissä.
Valkoista inkarvillea! Mistäpäin maailmaa olet niitä löytänyt?
Enpäs enää muista, mutta toisessa astiassa on myös taimia, ne on oman kukan siemenistä, nämä ovat jostain ulkomailta tulleet.
Komeita kasveja tulet saamaan!
Istuttekin tänään uudet mukulat ruukkuihin, siis valkoisia ja vaal.punaisia.
Tuota valkoista haluaisin minäkin. Löytyikö mukuloita jostain kaupasta vai pitikö tilata?
Eurobulbilta tulivat ja olivat tosi hyvännäköisiä ja kokoisia.
Varmuuden vuoksi taas tilasin, kun ei talvihtineesta tiedä miten sen käypi.
Tyhmä kysymys, mutta olisiko ne pitänyt nostaa syksyllä ylös? Joka syksy olen ne maahan jättänyt ja sieltä ne keväällä ponnistaa ja kukatkin tulee.
Minä laitoin mukulat kellariin, kun kasvattelin incarvilleaa ruukussa. Täällä kyllä monella on talvehtinut maassakin.
Tälläisille sivuille http://www.picsearch.com/pictures/plants/garden%20plants/plants%20hoo-k/incarvillea.html eksyin aamusella. Että noin monenlaisia .
Eiihhh… ei olisi ollenkaan pitänyt edes käydä vilkaisemassa. No toivotaan nyt ensin että tuo viime vuonna saamani yksi yksilö talvehtii, niin saa sitten nähdä jos näistä innostuisi enemmänkin
Onko kukaan huomannut että ilmaantuisi siementaimia penkkiin? Lisätäänkö vain sisällä?
Kaivoin tänään ruukun, ei montaa juurakkoa ollut selvínnnyt talven yli, ihan pehmeitä olivat. Mutta hyvät juurkakot istutin uudelleen, katsotaan miten niiden käy.