Lähetyssaarnaajankukka ( inkarvillea ), Incarvillea

Mitäs luulet Kurpitsa millon keräämme noista siemenkodista ensi kevään siemeniä, pitääköhän niiden ruskistua ja ‘kilistä’

Siis ei voi olla totta että ne on kaivettava talvisäilöönihmetys Eikö kenelläkään ole talvehtineet ulkona, en sitten millään jaksaisi väkertää niitä edestakaisin, daalioissa on ihan tarpeeksi vaivaa.

Täytyisi etukäteen näemmä tarkemmin miettiä, mitä hankkii mutta oli ne sen väärtejä, muutamassa viikossa puskivat tosi isot ja komeat kukat ilman mitään esikasvatus kotkotuksia.

Minulla on penkissä ollut 4 vuotta, paikka on suojaisa, mutta nousee joka vuosi ja kukkii.

Jaahas, pitäisköhän sitten laittaa syksymmällä penkkiin. Mutta minne penkkiin, kaikki on niin täynnä, ettei sovi mihinkään, jollen tee uutta kukkapenkkiä.

Ja kukkia tulee koko ajan lisää.

Milloinkas nämä siemenkodat valmistuvat!

sitten kun synnytys alkaa eli kodat alkavat aueta :slight_smile:

Muutama siemenkota valmistunut.

Vielä kukitaan pikkuisen, toisessa ruukussa olevat ovat jo ihan ränsistyneet ja leikkasin lehdet poikki. Milloinkahan otan juurakot pois ruukuista, vai annanko olla vaan ja laitan talvisäilöön sinällään.

Valkoinen on vielä elinvoivan näköinen, istutinhan juurakot paljon myöhemmin kuin punaiset.

Ostin tänään kolme inkarvilleaa poistomyynnistä euron kappale. Myyjä sanoi sen olevan perenna, joka kestää ulkona talvehtia, kunhan ei ole märässä paikassa. Teidän kokemukset luettuani taidan säilöä ne kuitenkin kellarissa. Iloinen yllätys oli kukan kauneus, kun ostin ne summamutikassa. Täähän on näyttävä kukka!

Ulkona minulla talvehti kahdesta viime kesänä istutetusta yksi viime talven, joka varmaan oli näillä seuduin niitä huonoimpia - paljaaltaan olivat kukkaparat pakkasessa ison osan ajasta, tosinhan ne pakkaset nyt eivät kolmessakymmenessä paukkuneet.

Inkarvilleasta tuli minunkin suosikkikukka tänä kesänä. Uskomattoman uuttera kukkija, ehdottomasti sateisen kesän reippaimmasta päästä. Meinaan kyllä laittaa juurakot kellariin talveksi kun ruukussa kasvavat ja sitten toukokuussa esikasvattaa kasvihuoneessa. Noita vaaleanpunaisia tuli keväällä ostettua pussikaupalla ja nyt haaveilen valkoisesta. Siemenien kypsymistä kytätään kanssa kovasti :slight_smile:

Mulla oli noissa ostokukissa vaikka kuinka monta siemenkotaa, mutta eivät ole vielä raottuneet. Pitää vahtia niitä, että saa siemenet talteen.

Ostin puutarhamessuilta valkoista ja vaaleanpunaista, mutta kaikki olivat vaaleanpunaisia! Harmittaa, kun niillä myyjillä ei ole mitään vastuuta!! Sitäkin takasivat, että ulkona säilyy, vaikka sanoimme ettei säily! Kun vähän kauemmaksi menimme taas sama mainostaminen jatkui, että säilyy!

Minulla on kyllä säilynyt ihan ulkosalla pari talvea. Tosin vyöhyke on 1b ja talvet nyt ovat olleet sitä sun tätä.

Vielä kukitaan ja on muutama nuppukin. Vaaleanpunaiset ovat jo kukkimisensa kukkineet. Muuten siemeniä olis, jos joku haluaisi, siis vaaleanpunaisista. Valkoiset ei taida keritä.

"kylvöraamattuni" mukaan eivät - 20°C vähemmässä kuin kahdessa viikossa pitäisi itää...

Minä löysin jonkun siemenfirman sivulta sellaiset ohjeet, että tarviisi kylmäkäsittelyn. Siinä sanottiin, että voi kylvää jo syksyllä ulos. Sillai mä ajattelin kokeilla.

Minä kylvin keväällä sisälle, hyvin iti ihan lämpimässäkin ilman mitään käsittelyjä.

Ok, hyvä tietää. Kokemukset on aina parempia, kun jostain luetut ohjeet. En oo ite kylvänyt näitä vielä koskaan.

Samoin täällä itivät kesällä jo parissa viikossa. Nyt en oikein tiedä minne laitan ne pikku taimet? Miten sinä olit ajatellut LukinLilja?