Lähetyssaarnaajankukka ( inkarvillea ), Incarvillea

Otin viime kesänä kasvaneet pienet juurakot syksyllä mullasta ja säilytin ne kevääseen jääkaapin viileäkaapissa siltään suodatinpussissa ja nyt keväällä istutin uudestaan multaan yhden messuilta ostaman kanssa samaan, vieläkin hitaasti kasvavat! Hidasta ainakin minulla siemenistä kasvatus.

Aha, purkeissa vielä, pitäiskö ottaa pois ja istuttaa maahan ja kaivaa sitten taas syksyllä pois ja tehdä niinkuin itse kerroit tehneesi. Olikos taimet yhtä pieniä, kuin mitä mun nyt on?

Ne eivät kasvaneet minkään kokoisiksi koko kesänä, muutama lehti oli, olivat aika isossa purkissa ulkona, syksyllä kaivoin purkkia ja löysin miniporkkanan kokoisia juurakoita,jotka säilytin.

Incarvillea mairei, ihan itekseen taas aloitti kukkimisen ulkona

talvehtimisen jälkeen

Vieläkin kukitaan näin komiasti.

Valkoisen alut ovat vasta tällaiset. Mutta pidänkin ne kasvihuoneessa toistaiseksi, kunnes ilmat lämpenee kunnolla ja ovat päässeet kunnolla kasvun vauhtiin.

Mistä olet Pirkkis löytänyt valkoista lähetyssaarnaajankukkaa? Sellaistahan täytyy saada ensi kesäksi.

Minä olen positiivisesti yllättynyt tämän kukan helppoudesta ja kukkimistahdista. Kukkaa pukkaa koko ajan. Ensi keväänä täytyy muistaa laittaa hieman myöhemmin esikasvatukseen, ei siis vielä pääsiäisen aikoihin. Viileässä kasvarissa alkuun päässeet ovat parhaimman näköisiä.

Tilasin täältä.http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/cgi-private/index.cgi?id=5&l=21&p=73050&i=564781

Kiitos Pirkkis, kiva tietää, että näitä on muunkin värisiä :slight_smile:

Välke, myivät Tampereen puutarhamessuillakin valkoista, mutta eipä ollutkaan kun kaikki samaa väriä! Milloinkahan niille myyjille saa jotain kuria! Helppo myydä siellä mitä vaan kun ei voi perään kysellä!

Aukesihan tämäkin vihdoin ja viimein!

Ihana, tuota pitää saada ensi kesäksi!

Tuleeko kukkia lisää kun on tavallaan erän kukkinut? Ja pitääkö poistaa siemenkodat jos halua kukinnan jatkuvan?

kukkii vain kerran, perennojen tapaan, siemenkotien poistamisesta ei ole muuta hyötyä kuin että ei saa siemeniä :slight_smile:

Kiitos Kibivitsi, sen saakin sitten istuttaa noista ruukuista jonnekin sivummalla vahvistumaan ja odottamaan syksyllä kellariin siirtoa yhdessä daalioiden kanssa;-)

Mutta eikös ne selviä talven yli maassakin? Eiks kibulla ollut niin? Vai oliko?

Minulla kyllä aloittaa uutta kukintaa. Ostin mukulat Tampereen messuilta, ja laitoin ruukkuun. Kukkivat hyvin aikaisin. Poistin sitä mukaa kukkia kun olivat kukkineet. Nyt aloittaa uutta kukintaa. Tosin vähemmän näyttää kukkavarsia tulevan.

Tällä korkeudella ei varmaan säily maassa, vaan täytyy ottaa kellariin.

Pikkuinkarvillean, Incarvillea grandiflora var. mairein olen kasvattanut siemenistä ja se on talvehtinut ulkona penkissä monta vuotta ihan hyvin. Sitä kasvaa useamman laisessa paikassa, parhaiten se menestyy kivikkopenkissä tai penkin reunassa, jossa ei talvimärkyys vaivaa. Jotkut kasvavat aika tiiviissä maassakin, mutta ne kukkivat ja kasvavat huonommin kuin kuohkeassa ja hiekkakpitoisessa maassa olevat. Kasvilla on pitkä porkkanan mallinen paalujuuri. Korkeutta kasvilla ei ole kuin noin 15 cm, mutta kukka on mielettömän iso kasvin kokoon nähden. Ruotsiksi pikkuinkarvillea onkin nimeltään storblommig incarvillea. Keväällä kaupoissa myytävistä juurakoista kasvattamani lähetyssaarnaajankukat eivät ole talvehtineet ulkona.

Ihmettelen näiden kasvien sietokykyä. Pari viikkoa sitten Lumi tämän lähetti. Kasvi oli tullessaan paljasjuurinen ja heti aloittaa kukinnan niin kun mitään muuttoa ei olisi tapahtunutkaan.