Lähetyssaarnaajankukka ( inkarvillea ), Incarvillea

Tällä kukalla onkin huisi kasvuvauhti. 14.4 ostin juurakot ja laitoin multaan. Nyt näyttävät tältä. Kukkanuppuja on useita. Toivottavasti jaksaa kukkia vielä myöhemminkinoho

Juurakot on vielä pussissa, mutta miten lähekkäin ne kannattaa penkkiin istuttaa , ajattelin tuon ruukkuvaiheen jättää väliin ja suoraan maahan istuttaa. En millään jaksa moneen kertaan istutella saisivat mennä paikoilleen kertalaakista (ei siinä kuitenkaan niin käy mutta yrittänyttä ei laiteta )

Tänään kierroksella ollessani huomasin, että ensimmäinen kukkanuppu auennut.

Minun lähetyssaarnaajat ovat kukkineet kauan ja tosi kovin, nyt on kukinta loppunut ja juurakot about 35 cm, alkaako nyt lehtien runsaampi kasvu vai ? ja toivottavasti kukkivat vielä kesällä

Tässä kuva kukasta. Mutta pieni on varsi ja itse kasvi myöskin.

Oiskos tätä kukintaa pitänyt jotenkin hillitä? Kukkiikohan vielä myöhemmin kesällä kun näin on jo aikaisessaoho

Toiseenkin ruukkuun on tullut kasvua ja nuppua lykkää.

Onko Pirkkis lähetyssaarnaajankukkasi lämmitetyssä kasvihuoneessa? Kasvustosi näyttää monin verroin paremmilta kuin minun ikkunalaudalla kasvavat. Lyhyiltä ja tuuheilta.

Minä kyllä ajattelin, että en tämän kevään jälkeen enää esikasvata lähetyssaarnaajankukkaa. Pari viikkoa on ollut mukulat ruukussa, eikä lehdet ole vielä kovin isoja, kun jo nuppuja tulee. Ruukku on ollut yöt sisällä ja päivät ulkona. Ehtii hyvin kukkia ilman esikasvatustakin.

No niin ehtii. Minun mokomat teki parin viikon mullassa olon jälkeen jo kukkia ja tahti sen kuin kiihty.

Kylmä kasvihuone on, pakkasöinä laitetaan sähkölämmitys päälle.

Pienet taimet ovat kohta koulimisvaiheessa.

Kauanko kesti itää? Mä otin siemeniä kirjeestä ja ne on suunnilleen ainoat, joissa ei näy vielä elonmerkkejä. Ovat kasvihuoneessa lavassa,joka peitetään yöksi.

Oliskos jotain vielä tehtävissä pitkäksi venähtäneelle lähetyssaarnaajan kukalle? Kukkiikin vielä. Voisko leikata julmasti tyvestä poikki. Kasvattaiskohan vielä uudet lehdet ja kukat? Näyttää harvalta hujopilta, eikä yhtään kauniilta ruukkukukalta :frowning:

Minun lähetyssaarnaajankukka avasi ensimmäisen kukkansa, väri on kyllä tosi vaalea. Toivottavasti toisista mukuloista kasvaa punaisempia kukkasia...

Näin kukitaan meillä tänään.

Voi ei miten nätti. Minun lähetyssaarnaajankukat ovat täysin esittelykelvottomia. Sisällä kasvaneita harvoja hujoppeja :frowning:

Kaikki lähetyssaarnaajankukan juurakot olivatkin saman värisiä kuin Pirkkiksen, vaikka Tampereen puutarhamessuilla myivät myös valkoista ja puolet minulla pitäisi olla niitä!! Ihan nätti väri tuo, mutta pettymys kun ei ollutkaan niinkuin myivät!

Pienet taimet kasvavat. Mutta mitenkäs kun ovat suurempia, mihinkäs ne sitten istutan, suurempiin ruukkuihin? Pidänkö ne vaan sisäkukkina talven yli, vai miten toimin?

Minulla kasvaa maassa, kun ei ole paikkaa talvettaa ruukkua kylmässä. Hyvin on kasvanut, piha on suojainen.