Laikkuköynnös, Actinidia

Vuosi sitten istutetussa on ensimmäinen laikukas lehti näkyvissä, just eilen huomasin.

Kiurunkannus, piippuköynnös ja kiinanlaikkuköynnös ovat kasvupaikkavaatimuksiltaan erilaiset. Piippuköynnös viihtyy varjossa ja laikkuköynnös auringossa, joten voipi olla molemmat, jos vaan paikka löytyy.

Varjon seinustalla on, aamuaurinko paistaa joten hyvä sitten että on piippuköynnös sen tiesinkin olevan varjonkasvi, ei siinä laikkuköynnös ehkä olisi menestynytkään

huomasin vasta nyt, että mäntyä pitkin kiipeävä laikkuköynnös on kuihtunut melkein kokonaan, muutamaa vihreää lehteä lukuunottamatta.
Miten nyt tulee toimia? Säilyykö juurakko kuitenkin?

aippi, siirsin aloituksesi “Kiinanlaikkuköynnös kuihtuu” tähän kiinanlaikkuköynnöksen omaan ketjuun. Odotellessasi vastausta kysymykseesi kannattaa lukaista täältä aiemmat viestit, asiasta saattaa olla jo aiempaa juttua :slight_smile:

Laitan sinulle tulemaan myös yksityisviestin, katsotko postiasi (oikea ylänurkka, pomppiva kirjekuori).

Annikissa on hedelmiä, jotka ovat vieläkin ihan kovia, Mahtavatko kypsyä tälläisenäkään kesänä tampereen korkeudella? voiko minikiiviä jälkikypsyttää ja jos voi niin miten? tai voiko raakoja käyttää jotenkin?

Kannattaako ottaa pistokkaita kiinanlaikkuköynnöksestä joka on kylmiössä talvehtinut +6 asteessa ja nyt orastavia silmuja näkyvissä…? Kuinka pitkiä niiden pistokkaiden tulee olla ja mihin ne laitetaan? Olisiko niitä hyvä leikatakin nyt niin haarottuvat vai onko mahdollista että kuolevat jos leikkaan?

Joku voisi saada pistokkaita! :wink:

Muistaakseni laikkuköynnöksillä on keväällä runsasta mahlavuotoa, joten en  suosittele.

Huisa -kiitos infosta! Teen tuuhennusleikkaukset sitten syksyllä :slight_smile:

Kasvaako kellään laikkuköynnöstä pensasmaisena? Pitääkö pensasmaista kasvua jotenkin ohjailla vai tuleeko itsestään jos köynnöstä ei tue?

kasvaako kellään Actinidia argutaa nelosvyöhykkeellä?

Mulla on mökillä Keuruulla, sekä tyttö että poika. Hengissä kahden talven yli, etelän seinustalla hirsiseinää vasten.

Minun laikkuköynnös miettii jotakin kuumeisesti. Erittäin hyvin voivan ja terveen näköinen mutta sitten lumien sulamisen ei ole tapahtunut mitään kasvua mihinkään suuntaan. Mikäs siinä, kasvanee alaspäin ensin kun on syksyllä istutettu.(ja minä kun luulin että onneton obeliskini jää pieneksi ennen ku kissaa ehtii sanoa…)

Samoin mun Annikkini miettii jotain, mutta kyllä jo toista kesää. Järjestin kyllä hänen aisoitansa tässä, että ainakin sopisi nyt paremmin alkaa kasvamaan. Varmuuden vuoksi hankin niitä kaksi, koska se ensimmäinenkin mietti niin kauan, mutta nyt se ensimmäinen on sentään älynnyt, että ylöspäin on tilaa ja on melkein jo pergolan katolla asti. Kukkinutkin se on. Kyllä on hidasta tämä varjon saaminen. Viiden vuoden päästä ne tietysti molemmat kasvaa aivan hulluina, ja kesät ovat tietysti sellaiset, ettei kukaan kaipaa varjoa.

Actinidia arguta issai on tämä. Minikiivi on todella mini… ja ainoa kappale koko köynnöksessä.

Kuinkahan pohjoisessa laikkuköynnös on saatu menestymään? Sain synttärilahjaksi pienen taimen ja kaivoin kunnon kuopan kivijalan viereen (n.15cm päähän kivijalasta), asensin salaojaputken, soraa, hiekkaa pikkuisen kompostia ja puhdasta multaa, johon istutin taimen n. 7cm syvempään kuin mitä se alkujaan oli. Penkki on koholla reilusti ja rajattu luonnonkivimuurilla, joten lisääkin multaa saa vielä ainakin 10cm. Havuja ajattelin laittaa nipun päälle syksyllä. Onko toiveita?
laikkuköynnös

Jalokärkötaimet ovat samassa penkissä ja rentoakankaalia juurella + kesäkukka päässä.
Penkki

Tuli vielä mieleen kun jossain kasvioppaassa netissä sanottiin että kasvaa rönsyilemällä, että voisiko laikkuköynnös kasvaa maanpeittokasvina maata myöden?

Mulla on kokeilussa sekä että. Raporttia seuraa tuonnempana…

kysyin taannoin,että kypsyvätkö annikin hedelmät sisällä, jos eivät kypsy ulkona. nyt osaan vastata: kypsyvät sisällä erittäin nopeasti.