Laikkuköynnös, Actinidia

Kysymys A: Kuinka vanhana laikkuköynnöksen lehdet “laikuttuvat” vai onko minun kasvini liian siimeksessä kun se on tasavihreä…

Kysymys B: löysin viimein “Annikin” ja istutin sen eilen, montako vuotta menee ennenkuin se kantaa hedelmää? Taimi on kyllä kunnon kokoinen, 3-vuotias jossen väärin tulkitse sen lappua, ja ostettaessa oli 2-litraisessa ruukussa…

Laikkuköynnökseni on talvehtinut ja silmut pullistelevat! Eli voi mennä talven yli myös VI-VII (vai missä tämä suomussalmi nyt on)

Annikissa on nyt somia kukkia, mutta pitääkö niille tehdä jotain, että saisi edes jonkun hedelmän? Aiemmin ei mitään satoa ole tullut.

Itse en ainakaan ole mitään tehnyt, pölyttäjiä pihassa riittää muutenkin. Meillä linnut popsi kaikki hedelmät, nopea saa keräämisen suhteen siis olla. :slight_smile:

Mitä mieltä olette, menestyykö kiinanlaikkuköynnös koivun seurana? Köynnöshän on voimakaskasvuinen, joten mietin mahtaisikoan onnistua…

Luultavasti ei, kun laikkuköynnöskin on aika juoppo (ja koivu vie siltä kaikki ravinteet).

Mun laikkuköynnökseni on ison kuusen juurella, ei saa koskaan vettä, enkä ole koskaan antanut lannoitetta, köynnös kasvaa pitkin kuusen oksia varmaan kymmenessä metrissä.

Joten ei ole kyllä kovin vaativainen, varmaan kasvaa myös koivun juurella, kunhan tekee sille syvän kuopan juurien väliin.

Istutin kesällä kolme kiinanlaikkuköynnöstä, hitsit kun en tarkemmin muistanut katsoa niitä lajikkeita… Jotain tuollaista laikkua on havaittavissa, mutta ei niistä lehtien päistä ainakaan vielä tänäkesänä tullut selkeästi valkoisia / vaaleanpunaisia kuten tuossa ylempänä kuvassa jollain toisella. Johtuuko se kasvien nuoresta iästä tms? Istuttaessa versot kovasti kärsivät (heinäkuu) ja niitä piti lyhentää, mutta loppukesästä lähtivät hyvään kasvuun. Kolmannen köynnöksen ostin eri paikasta ja se on jotenkin erityyppinen kuin nämä kaksi, kirkkaamman vihreä ja jotenkin "kestävämpi" niin varsiltaan kuin lehdiltäänkin… Nimi ei kyllä millään ollut mikään suomalainen Annikki tms…

Tällä puolella kasvaa toinen ja tuossa portaan juurella se eripaikasta ostamani "vahvempi" ja hieman erilainen kiinanlaikkuköynnös… No, ei kai auta kuin odotella millaiset niistä lähtee kasvamaan. Terassin molempiin päätyihin istutin ja toivon, että lähtevät kasvustollaan tuota aitaa peittämään…

No nyt luinkin ketjun kokonaan ja näköjään laikukkaat lehdet ilmestyvät sitten muutaman vuoden päästä eli nou hätä ettei mun köynnöksissä niitä vielä ole näkyvillä. :slight_smile:

Kyllä mulla oli laikut ekana vuonna jo; selvemmin havaittavissa alkukesästä.
Katsoitko, kun ostit köynnöksiäsi, tarviiko ne toisen kasvin, jotta pölyttyvät?

No kun vähän hätäseen ne tuli hankittua, kun ei lajike jäänyt mieleen… En muista että niissä olisi mainittu mitään pölyttymisestä tms.

Annikkiin ei tule valkoisia laikkuja isonakaan, lehden reunat kyllä punertavat.

Annikkeja nämä mun kaksi eivät ainakan olleet tai luulen niin. Ja nytkun muistelen niin ostettaessa niissä olilaikkuja, mutta kun versot katkesivat ja kärsivät istutuksesta niin uusiin lehtiin niitä ei ehtinyt ilmaantumaan. Tuo toisaalta ostamani ei kyllä ole laikkuja nähnyt ostaessakaan…No ei kai auta kuin odotella. :slight_smile:

Onnistuin löytämään niiden mun kahden köynnöksen laput ja ne on tällaisia… Eli sanokaa pliis että niihin tulee ne laikut, kuvassa ainakin on? Ja ihan kuin olisi ostettaessakin ollut… :smiley: Entäs ne hedelmät?

Minäkin miettinyt noita kiinanlaikkuköynnöksiä. Ei kiipeämään vaan ´valumaan` alaspäin. Luin juuri eilen että olisi nopeakasvuinen, nyt epäilyttää. Tulisko jollekkin joku muu mieleen, minkä voisi laittaa putoamaan, tilaa olisi alaspäin n.2m ja leveyttä n.7m. Paikka aurinko/puolivarjo?

Onko laikkuköynnös niin kovin nopeakasvuinen? Ainakaan täällä eivät ole ihan hurjaa vahtia kasvaneet, tai no, riippuu tietenkin vähän että mihin vertaa:) Kaunishan se kyllä on.

Minullakin on ollut laikkuköynnös 2-3 vuotta, se ei kasva mielestäni nopeasti, no paikkakaan ei ole kauhean hyvä, mutta sitten se jotenkin pyrkii enemmän pystyyn ilman tukeakin, musta tuntuu että siitä ei helposti ja äkkiä sais sellasta valuvaa riippuvaa mallia.

Dr.Szymanovski lajike on minulla, pitäs olla kaksineuvoinen niinkuin Annikki, viime kesänä tuli kukkia mutta ei yhtään marjan alkuakaan, tiedä sitten onko lajike oikein.

Jostakin luin, että on nopeakasvuinen, hyvän peittokasvin saa nopeasti…

Kaunishan se on jos vaan niitä laikkuja tulis. Nyt kun näitä teidän kokemuksia lueskellu, rupesi epäilyttämään, jos sitten jotain muuta kuitenkin. Näin viimekesänä juuri sillalailla yhden valumassa muurin päältä alas ja kaunis oli. Muurin takana oli kasvuallas, muurin korkuinen.

Tietty laikkuköynnöskin paremmin ja nopeammin kasvaa jos kaikki olosuhteet ovat parhaimmin, niinkuin tollaisissa altaissa.Esim. mun kokemus koko lajista on vaan tämä yksi ale-puska, jonka tökkäsin vanhaan kenturaan kiven viereen kaivettuun, varmaan liian pieneenkin, kuoppaan.