Laikkuköynnös, Actinidia

Minulla 2 kiinanlaikkuköynnöstä ollut nyt 3 vuotta, pari ekaa vuotta meni hitaasti, osittain johtui siitä, kun jänis pätki ne, viime kesänä tuli ekan kerran marjoja. Niiden paikka kait mulla ei ole mikään optimi, aikas varjoinen paikka, vähän kuivakin, aattelinkin tulevana kesänä parantaa niiden kasvuolosuhteita, jospa ne siitä röyhähtäis kasvuun oik kunnolla.

Kiinanlaikkuköynnös kukkii parhaillaan
1

ja tuoksu on hurmaava
kiinanlaikkuköynnös

Väitin varmaan jossain tässä ketjussa aiemmin, ettei Annikkiin tule laikkuja. Näköjään tulee, kun ikää on tarpeeksi. Kaikkea lukemaansa ja kuulemaansa ei pidä uskoa. Tai voi tietysti olla, ettei tarvitse luottaa nimilappuihinkaan :slight_smile: Samapa tuo, valkoisia kärkiä on nyt minunkin köynnökseeni tulossa.

Mun viime kesänä ostamaani kiinanlaikkuköynnökseen on tullut laikkuja. Muistaakseni siinä viimekin vuonna oli, kun sen ostin. :slight_smile:

Ja kukkiakin muuten tänä kesänä tuli. :slight_smile:

Olin joutessani kitkemässä parit voikukat kun huomasin maassa pienen viinirypäleen kokoisen vihreän marjan. Ajattelin vain että mikä lie, rastaat tai oravat kuljettaneet. Mutta kun suoristin selkäni, huomasin yläpuolellani olevassa kiinanlaikkuköynnöksessä samanlaisen! Aiemmin olin turhaan tähyillyt  kukkia ja marjoja ja uskoin ettei tämä kykene marjomaan.  Mutta nyt niitä löytyikin  oksista parikymmentä. Kypsiä, osa oli pudonnut maahan. Hyvän raikkaan makuisia, hiukan kirpeyttä ja mehukkaita

Otin viime vuonna erään työpaikan kiviaidan juurelta laikkuköynnöksen vesan. Harmi kyllä täällä oli nyt alkukesästä oli niin kuivaa, että köynnös kuolla kupsahti.
Tänään olin taas työjutuissa samoilla kulmilla ja työasiakkaitten tultua hoidetuksi, kävin tutkimassa, minkä laikkuköynnöksen juurelta saisin vedettyä itselleni vesan mukaan. Ja löytyihän sieltä. Sateitten takia kotona kottikärryt olivat täynnä vettä. Köynnös on nyt siellä odottamassa istutusta. 

Kuinkahan herkkä Annikki mahtaa olla talvimärkyydelle 2-vyöhykkeellä? Tarttui eilen köynnös matkaan ja nyt tässä sopivaa paikkaa tontilta sille pohdin.

Ite istutin viime syksynä laikkuköynnökset tuohon talon koillispäätyyn. Penkki on noin metrin levyinen kaistale seinän vieressä. Viime syksynä satoi runsaasti, eikä taimi tarvinnut istutuksen jälkeen kastella. Pääty on muuten kuivahko, joten tänä kesänä helteiden aikaan niitä kasteltiin viikottain. Viime syksyn puolimetriset taimet ovat kesän aikana venähtäneet osittain 1,5 -metrisiksi.

Hankin viime viikolla marjoja ehkä tuottavan ‘Annikin’, mutten istuta sitä tuolle seinälle, vaan aikomuksena on kasvattaa se männynrunkoa vasten mökillä kuivahkossa rinteessä tai omenapuuta vasten pihan keskellä. Paikka on vielä vähän hakusessa.

Penkissä on vasemmalta katsoen kaksi laikkuköynnöstä, tulikuusama ja carolinankellovaivero. Vuorenkilvet ovat vanhaa perua ja poistetaan osittain, kun muut istutetut perennat vielä hieman vahvistuvat.

Kiinanlaikkuköynnös kukkii parhaillaan ja tuoksuu huumaavasti

Millaisen hedelmän tekee kiinanlaikkuköynnös…