Osoitteessa peuraniementaimitarha.fi on kohtuulliset kasvatusohjeet ja lisäksi siellä kaupitellaan Heli Pirisen opusta ‘Lakan viljelyopas’, jonka sisällöstä minulla ei ainakaan toistaiseksi ole käsitystä. Oma kuuden kasvin miniviljelmäni saatiin tänään kaivettua (hivenen pinnasta jäiseen) maahan. Allasmuovin sijasta käytin tavallista kasvihuonemuovia, jonka ulkopuolelle pantiin hevotalliturvetta pehmikkeeksi ja sisäpuolelle samaa kasvualustaksi. Saa sitten nähdä, kestääkö muovi ehjänä ja kuinka kauan. ‘Muovialtaan’ yläreuna jätettiin 25-30 cm maanpinnan alapuolelle, koska niin ohjeissa neuvottiin tekemään. Kasvatusalustan ph olisi ehkä ollut suotavaa varmistaa, mutta koska muutakaan ei käsillä ollut, niin käytettiin sitten vanhaa melko maatunutta ‘hevosturvetta’ (eikä vaaleaa rahkaturvetta tms).
Olipas hyvä kun otitte puheeksi! Siirrettävä viljelmä on vielä pihalla, hän menee talveksi kellariin.
Viime syksynä kylvin itämarjaa vanhaan puiden kasvatuslaatikkoon, turpeeseen. Muutama sata tainta tuli…=D
Anopillani on suurehko pari vuotta vanha lakka-alue (rakennettu muovipohja- lannoittamaton turvepenkkinä). Hän haluaisi tietää, lannoitatteko miten lakkojanne? Toisaalta eiväthän ne saa luonnossakaan lisälannoitetta, mutta entäpä jalostetut lakat?
Voi kertokaa nyt kuinka lakkaviljelmät ovat menestyneet - kiinnostaa niin kovasti kun suot ovat turvetehtaina(ainakin täälläpäin). Onko jo kunnolla satoa tuottavaa lajiketta?
Lakkaviljelijäkokeilija en ole, mutta luin mökillä kirjasta lakan viihtyvän mieluummin viileässä säässä! Yli 15 asteen lämpötilassa yhteyttäminen häiriintyy herkästi ja siksi pohjoisessa on useimmin juhlavat sadot. Kesän sää kannustaa nyt minua kovasti perustamaan viljelmän.
Määki voisin sit noukkia hilloja jos net sais omalta kartanolta. Kuka hullu lähtee vapaaehtosesti rytyämään suolle. Minoon viimeksi käyny suolla 10 vuotta sitte eikä ole edelleenkään minkäännäköstä kytöä sinne. Sillonki pyörin sielä ku ryssä anttilassa ties kuinka kauan ja just just sain ämpärin pohojan piiloon.
Muoks. No jo on pärkkele ku koko ajan tullee kirijotusvihreitä
Minä kyllä koittaisin mennä vielä suolle, mutta tosiaan kaikki suot jotka täällä tiedän, on joko ojitettu tai turvetuotannossa - HARMI!
Viime vuonna tähän aikaan perustin meille pienen "suon". Iso laakea ruukku ja siihen reijät aika ylös, niin että vesi pysyy tiettyyn korkeuteen. Istutin turpeeseen 8 lakkatainta. Koko viime kesä meni sitten tarkkaillen että "suo" oli jatkuvasti sopivan hapan.
Kun lumet suli, oli suo aika eloton. Pari päivää sitten alkoi kuitenkin nousta pieniä alkuja.
Taimet olivat selvinneet talvesta.
Nyt osa kukkii. Jännä nähdä tuleeko marjoja .
Minulla on ollut usein lakkaviljelyjä. Enimmäkseen huonolla menestyksellä. Nyt on siellä tekosuolla taimia ja yksi kukki viime kesänä. Nyt ostin multasormesta kaksi ruukullista. Ruukussa on tyttö ja poika. Laitoin ne turveharkopaloilla täytettyyn 65l suorakaiteen muotoiseen laastipaljuun. Pitänee istuttaa rahkasammalta seuraksi. paljun nostin "suon"voereen. Ötökät sitten toivottavasti pölyttävt kukat, kun niitä ilmestyy.
Lakoissa raakileenalkuja .
Saamme ehkä marjan tai kaksi.
Oi että, on tämä viljely ihanaa, ilostuu niin pienistä asioista.
Tän enempää ei kokemäellä oo lakkaa!
Ei kai, kun mun setäni on hakenut ne jo pois, monta ämpärillistä Marjapaikka täytyy tietää. Mä en koskaan ole selvittänyt, mistä mun setäni niitä muuraimia aina löytää ämpäritolkulla, vaikka useita kertoja hänen ohjeensa mukaan samalle suolle samalta pellon reunalta on menty. Ikinä en ole paria desiä enempää muuraimia löytänyt.
Annan yhden vinkin, joka pätee joka puolelle Suomea Ottakaa käteenne peruskartta ja katsokaa missä päin on korpia, niissä kypsyvät parhaat hillat. Saatatte löytää ihan oman hillikon, jonne kukaan muu ei ole osunut… (nimimerkillä “kokenut”.)
Ronkansuolla oli ehkä 10 lakkaa, nuo muut sit tuolta Tuomaalan suunnalta. Oltiin vähän myöhässä, oli paljon ylikypsiä
Avosoilla ovat varmaan jo ohi mutta puitten varjossa eivät. Unohdin äsken sanoa, että en ole vielä koskaan hillastanut avosoilla.
Minä olen kerännyt lakka, hillaa paljon aikaisemmin avosuolta. Tänävuonna en avosuolla edes käynyt keräsin lakkani “metsiköstä”. Satokausi alkaa olla täällä jo ohi, korpihillaa voi vielä löytää. Virroilla kaupan pihassa myytiin Ähtärin lakkaa 20euroa kilo jos tuolla hinnalla hinnottelee mun marjat niin arvokas on mun pakkasen sisältö!
Meillä pihassa oma lakka saatu miehen ystävältä joka on vissiin jomkinmoinen puutarha-alan opettaja Jämsässä. Tänään kävin pihassa seikkailemassa ja katsastin sitten lakan ja siellä oli jo uutta kasvua Viime vuonna ei viellä tehnyt satoa mutta katsotan jos tänä vuonna innostuisikin.
Onko kukaan tutkaillut joko lakka kukkii ?
Kukkii jo eteläisellä viitosella.
Kiva tietää, kolmosvyöhykkeellä ilmeisesti kukkii myös. Laiskuuttani en vain ole käynyt katsomassa.