Lakka (Hilla, Muurain, Suomuurain), Rubus chamaemorus

Ei vielä kypsiä.

kuva

kuvaTämän päivän saalis

Kerro kui onnistuu, miukii nii tekis miel koittaa…

Ostin myös eilen lakkataimipurkin ja laitan sen tulevaan orkideasuohon. Suon teko on vielä hieman vaiheessa, mutta toivottavasti siitä tulee luontoa vastaava paikka.

Kun lakasta kirjottelette ja sattu sivulla vielä kuviakin marjoista olemaan niin ei auttanut muu kuin hakee pakkasesta lakkoja ja nauttia!broken heartmail

Tiesittehän lakan taimen ostajat, että lakka tarvii naaraan ja uroksen tehdäkseen lakkoja.

Meillä täällä on puutarha jossa on kasvarin sisälle rakennettu lakkasuo. Kävin veljeni täällä olessa siellä puutarhalla. Lakat olivat muuraimilla. Pitää myös tietää näissä keinosoissa ja varsinkin kasvarin sisällä olevasssa suossa pensselipölytys jos aikoo saaha satoa. On siis erotettava uros ja naaras ja penselillä itse pölyttää.

Sekoitan multaa, turvetta ja hiekkaa ja sammalta päälle. Kuopan pohjalla on nytkin vettä vaikka kuin paljon, jospa pysyisi vielä mullan kanssa kosteana, paikka on aina ollut kostea pitkälle kesään, että uskon että on hyvä paikka, savimaata on. Toivottavasti viihtyvät.

Lakat ovat nyt kukalla.

kuva

Oma lakkapaikkani on nyt koluttu ja kerran pudottu suohenkin niin että saapas piti ottaa jalasta ja oikein olan takaa kiskoa se sieltä pois.

Tänä vuonna lakat olivat pieniä mutta hyvänlaatuisia. Saaliiksi tuli vaivaiset 1,5 kiloa kun mieheni kanssa muutama tunti tarvottiin posket punaisina. Kuvan laatu on huono.kuva

Mites teidän kaupasta ostetut lakat ovat kotiutuneet?

Mulla on lähtenyt hyvin leviämään, teki vielä kukatkin toiseen kertaan ja niihin rupeaa tekemään marjoja.

Luonnon suolla kun kävin, niin täällä päin on vielä puolet raakoja, mutta ne kypsät oli isoja ja herkullisia. Olinko reilun tunnin ja sain n. 1l poimittua. Pitää mennä vielä uudestaan joku päivä.

Tässä päivän saalis,9kg kolome tuntia meni nuijjen keräämiseen.

Mä en tykkäjää hilloista, ja senpä tähen(kään) minen niijen perässä suolle mene. Musta hilla on ihan liijan ylimainostettu marija

Hillat on hyviä, harmi ettei niitä raaski torilta ostaa. Lähellä on kyllä suo, josta saattaa muutaman marjan saada maistettua, jollei joku ole ehtinyt ensin. Tarvis taas käydä kattomassa josko muutaman löytäis niin sais siemeniä. Kerran olen kokeeksi kylvänyt ja sillon ne kaikki iti.  

Kävin koitipuolessa eilen suolla n. 1.5 tunnin reissun. Saaliiksi sain 11 kpl lakkoja.

Tämän päivän saalis 11 kg kahessa ja puolessa tunnissa.Olipa hyvä hillikko :smiley:

Teemaa,joo yksin.

Teemaa,senku höpötin.Mussukan kans poimittiin.

Hillahilloa herkutteluun.
Taustalla Viipurin tuliaisina tuoretta valakosipulia.

Meillä eivät  syö lakkoja muut kun minä. Ei tarvitse muille karätä ja vähän olen suolle tänä kesänä ehtinytkään mutta kyllä minulle riittävät ne mitä sain.

Tämän päivän saalis 13 kg kahessa tunnissa.Nyt se vasta hillikko löytyki :smiley: