Lakka (Hilla, Muurain, Suomuurain), Rubus chamaemorus

Oli tavanomaista enemmän porukkaa suolla. Pariskunta ja  kaksi miestä jotka työkavereita, joista toinen kertoi poimineensa jo aiemmin 20 litraa vanhemmilleen ja oli nyt poimimassa itselleen. Lisäksi eräs “yksinäinen” mies ja minä.
Toisten saamista marjoista ei oikein voi olla kateellinen, kun tietää millaiseen rääkkiin suolla joutuu. Ainakin minä joudun, voi olla, että muilla kunto parempi. 
Koska väsyneenä suolla naurattaa tavanomaisetkin asiat, ja ei niin tavanomaisetkaan, niin kehittelin, että mitä jos nilkka nyrjähtäisi suolla ja joutuisi soittamaan ambulanssin paikalle. Olisi siinä kova työ kantaa paareilla suolta pois. Kilometri pehmeää suota ja marjat päälle. Sitten kun olisi päässyt tien varteen niin sanoisi, että nilkka tuntuu jo paremmalta ja olisi ottanut marjat ja ajanut autollaan kotiin.
Poimijoita oli myös tien varressa lisää, kolme autoa parkissa. Kuulemma huonokuntoisimmille varattua aluetta. Siihen sitä vielä itsekin päätyy.

Neljä vuotta aikaa kun kävin suolla. Menisin jos pystyisin. Suon tuoksukin on niin hieno…

Täälä hillat vielä pääosin raakoja,varmaan pitää suolle kohtapuoliin ängetä siihen tyyliin kuuluu narinaa mussukan suunasta :roll_eyes:

10 kg päivän saalis,2 t 20 min kerättiin.Meinas ensin kävelyttää :angry:

Naminam. Minäkin sain eilen vähän muuraimia. Tuli ihan kotiin asti itsekseen. Kiva kun muistetaan. :slight_smile:

Olin näemmä 17.7 lakassa viime vuonna. Olin muutaman päivän myöhässä. Nyt on 9.1. Minun pitää siis käväistä suolla ensi keskiviikkona tai torstaina. 13. tai 14. päivä. Siellä voi olla ensimmäisiä kypsiä marjoja silloin.

Eioo vielä kypsiä juurikaan.Tässä päivän saalis.

Paras marja.

Kyllä :+1:

Minä saan lakkareissuilla aina jalkakramppeja kun tulen kotiin. Paitsi viime vuonna en tainnut saada. Edellisvuonna  sain hirvittävän reisikrampin, kun istahdin tuolille. Yritin monta kertaa nousta ja mennä yksinäisyyteen kuolemaan, mutta en päässyt. En saanut vähääkään empaattisuutta osakseni, vaikka kuinka vaikersin, vaan piti kuunnella tuskissan joutavia jaarituksia. Lullisi että näkee kun toinen tekee kuolemaa:(
Tuommoisina hetkinä katuu että on missään suolla käynytkään.

Kesämökin lähisoilla on paljon lakkoja, osa on jo kypsynyt. Tien varsilla näkyy jo paljon autoja, tulevat rohmuamaan jo muuraimetkin. Kyllä näitä soita riittää kaikille, jos vain jaksaa tarpoa.

4 tuntia suolla.Kahessa paikassa käytiin,kävelyä yhteensä 3 km.12 kiloa herkkua :yum::smiling_face:

Meillä kaikki omaan käyttöön,talaven aikana syyään monta sankollist@ :yum:

Limpukka,meillä syyään marijat marijoina.”Vanhoista” teen satsin hilloa,mutta sitä menee niin vähän.Hillapiirakkaa pitää kyllä tehä heti ku saapi tuoreita hilloja :yum:
Hillat pitäs syyä siemenineen ja purra siemenet hyvin,koska terveellisin ölijy on just siemenissä.
Mulla menee heleposti puolen litran pussi yhellä istumalla.

Voi kun saisi jostain ostettua tuoreita lakkoja,minun lempimarja . Kaikki lakanpoimijat asuvat niin kaukana  täältä etelästä. Täälläpäin on kaikki suot ojitettuja niin ei niissä enää mitään marjaa  kasva

Toreilla myydään muuraimia. Ne eivät vain ole niin  hyviä kuin itse poimien niissä ostetuissa kun on usein paljon niitä ylikypsiä seassa. Minä laitan ripauksen sokeria marjoihin ja pakastan. Ovat tuoreen tuntuisia niin kauan kuin riittää. Hyviä syödä sinänsä ja voihan niitä syödä vaikka jogurtin kanssa, piirakkaa tai keittoa…

Meidän isäntä lähti tänä aamuna lakkasuolle.Ihan yksin meni,vaikka yritin varoitella,kun on jo ikää kahdeksankymmentä.vuotta.Koko.ikänsä ollut kova marjastamaan,niin ei osaa lopettaa? Olin aikoinaan mukana paljonkin,mutta sairaudet estää.nyt,vai liekö laiskuus syynä?

Limpukka,jos ei itelle maistu niin myy.Varmaan joku haluaa ostaa ja maksaa paremman hinnan ku kauppa?

Mua niin veetuttaa kun en pysty suolle menemään, olen sitä harrastanut vuosikymmenet niin mieli tekisi vieläkin. Onneksi miniä yllätti minut iloisesti, pienen samollisen toi… naminam.

Jos tarkkoja ollaan niin suolla pitäisi käydä joka päivä, kiertää ne samat paikat jos marjoja riittää.