Ei minuakaan haittaa ne siemenet.
Hillan siemenet pitää ehottomasti purra rikki,sielon se tärkein,öljy joka on terveellinen.Ja suoli toimii ku tulee sulamatonta.
Ei haittaa siemenet,onhan vattuki täynä siemeniä!
Nuitten raakojen hillojen syönti,eilen söin varmaan litran raakoja poimiessa.Tänään söin vain muutaman,vattaa vääntää mahdottomasti raakojen syönti.
Tässä päivän saalis,minun nuot sankoissa olevat ja mussukalla säkissä.Molemmilla oli noin 11 kg täysin kypsää hillaa.
Mussukka vei omansa myyntiin siksi säkissä.Huomena taas suuntana suo,net menee kaikki myyntiin,on vaan surkia hinta,10 e :crying:
Niin minäkin olisin maksanut hyvällä hinnalla hänelle.
Yhdyn edellisiin.
Viien tunnin urakka,tuo vajaa minun pikkuastia taas kotiin pakkaseen.Nyt 7 ja puoli sankkoa hillaa pakkasessa.
Yhteensä 11 sankkoa poimittu hilloja,niistä 10 yheltä suolta.Ja vielä sieltä sais varmaan toisen mokoman.Kyllä jää palijon marijaa mettään
Minäkin kävisin poimimassa, jos tietäisin minne mennä. Kaikki tietämäni paikat ovat muut ehtineet poimia ensin eikä täällä ole paljon soita. Joskus nuorena kuljin anopin kanssa kaukana olevalla suolla, mutten uskalla sinne mennä huonolla suuntavaistolla, koska ensin pitää talsia pitkin poikin metsässä. Anopilla oli jotain itse tekemiään merkkejä mistä piti minnekin kääntyä, mutta hän eksyi välillä niistä huolimatta. Lapsuuden kotini lähellä on paljon soisia paikkoja, mutten tiedä miten siellä lakkoja kasvaa nykyisin. Nuoruudessani sieltä sai kerättyä mukavasti marjoja. Siskoni mies väitti viime vuonna, ettei suurimmalla suolla lapsuuden maisemissani enää kasva lakkoja. Myöhemmin siskoni kehui heidän poimineen sieltä yli kymmenen litraa. Metsästäjät ja metsurit tuntuvat tietävän parhaat lakkapaikat.
2kg lakkoja sain tänään. Jäljiltä keräsin, raakojakin on vielä. Täällä on paljon marjastajia nyt ollut soillakin. Monena vuonna en ole risti sielua näkynyt. Naapurin rouva oli kaveria vailla niin minä lähdin. Onneksi ei ollut kauhean kuumaa. Saapa nähdä vieläkö innostun lähtemään suolle onhan se hyvää kuntoilua mutta …Meillä eikukaan muu kuin minä syö lakkoja niin 5 kg varmaan riittäs minulle.
Tääläki suot autioina vaikka keltasenaan hillaa.Noin puolet vielä raakana.
Meillä nyt 7 ja puoli sankollista hilloja pakkasessa.Luulis riittävän,meillä kaks kovaa marijan syöjää.Eipä luulis että säännöstellä tarvii ens talavena ja vielä seuraavanakaan.
Mikähän kasvi täällä on kallion vieressä, kun sen lehdet muistuttaa hillaa?
Ei kumpaakaan muistuta.
Pentuna syötiin lillukoita ja mesimarjoja.
Ai niin. Kävin mäkin “hillassa”. Täällä etelässä suolla kasvaneet hillat olivat pääosin sellaisen yhden tai kahden pallukan versioita. Söin tästä saaliista kypsät heti. Tässä ehkä puolet.
Täälä 15 sankkoa poimittu,huomena kuulemma jatkuu souvvi
Nuu,minoon näistä keränny vaan 3 sankollista,viime viikonloppuna.Mussukka son urakoinut
Täällä on lakka jo ylikypsää, jos sitä on vielä suolla. Kävin yhdellä suolla, jossa on pieni marjoja tuottava laikku. Suota piisaa enemmänkin, mutta marjoja ei tule kuin yhteen kulmaan, vaikka lehtiä näkyy muuallakin. Tuttu metsuri on miehelleni hieman selitellyt lakkapaikkojaan, mutta myöntää, ettei niille ole helppo mennä, koska ensin pitää kävellä kilometri tai muutama metsässä. Hän on niin perso lakalle itsekin, että poimii muutaman sangon omaan käyttöönsä vaikka on poikamies.
Kertokaahan mistä erottaa tyttölakan ja poikalakan toisistaan? Meillä mökkipihan suolla on nimittäin lehtiä vaikka muille jakaa, vaan ei tule marjoja. Kuihtunut kukka niissä osassa näkyy olevan. Tarkoittaako se siis sitä että ovat tyttösiä? Vinkit poikaystävän hankintaan (siis sille lakalle!!!) otetaan vastaan, mistään ei tunnu löytyvän.
17 sankollista kaikkiaan hilloja kerätty.Nyt urakointi loppu,hyvillä mielin
Juuri näin epäilen tilanteen olevan, yhtä ja sama kasvia siis. Näköjään kukat on molemmissa niin samanlaiset, ettei tässä kohtaa kuihtuneesta tiedä kumpi on. Tarttis siis ostaa molempia jostain, kun vaan tietäisi mistä. En tunne ketään toista kenellä lakkaa omilla mailla olisi.
Kävin suolla. Menin eilen klo 2.30 ja suolta pois 13.30.
9,5 kiloa lakkoja.
Täällä (Länsi-Suomi IV) näinkin vaatimaton saalis vaatii hiukan enemmän työtä kuin “jänkhällä”. Täällä on marja siellä ja marja täällä, ei samoilta jalansijoilta montaa marjaa poimita.
Ihmeen hyvässä kunnossa pääsin suolta pois. Litra vettä mukana ja hiukan piti lopussa säästellä.
Tässä mietin, että käynkö toista kertaa, kun pakastimet tuntuu olevan tupaten täynnä. Pakastimet näin kuumalla joutuu aika koville, ei saisi turhaan aukoa.
Täällä on kyllä lakkoja ja tutut ovat saaneet aiasta kyvin. Minä päätin että tuttua ihmistä en kiusaa suoreissuilla tällasilla helteillä mitä täällä on ollut. Vielä on viime vuotisia pakkasessa niin empä tarvitse. Minä joka tykkään suolla lulkea ja marjastaa niin nyt otin “järjen käteen” ja pysyn kotona.