Lakka (Hilla, Muurain, Suomuurain), Rubus chamaemorus

En muista olenko koskaan päässyt niin hyviin hillikoihin kuin nyt. Ei kylläkään kaikilla soilla ole liioin yhtään hillaa.
Muutaman kilon on meidän tämänhetkinen saalis alle Karvarin saaliin.

Syödään niitä lakkoja meilläkin, tasajako tehtiin miehen kanssa, kymmenkunta lakkaa kummallekin, nam

Kohta näitä saa,nam

Käytiin kattelemassa hilloja,vielä raakoja.Suunnilleen viikon päästä pääsee tositoimiin.

Täällä Keskisuomessa on hillasato parhaimmillaan. Varjoisammilta soilta löytyy kypsiä ensi viikollakin. Tosi runsaasti hyvälaatuisia isoja marjoja löytyy näiltä tutuilta pieniltä soilta. 

Saatuja marjoja :yum:

Mussukka käyny tänään 15 kg hilloja.Eilisen kans nyt 17 kg hillaa pakkasessa.

Nämä käytiin nyt päivällä,mussukka aamusta yhen sankon.Nyt kaikkiaan 60 kg hilloja,jokohan vois ens talaven syyä hillaa säännöstelemättä.Hiomena käyvvään lisää :innocent:

Nuu,hyvin tulee tännekin mustikkaa,ovat vielä raakoja.
Minä kyllä eksyn heleposti,mutta mussukka on hyvä kulkemaan mettissä.Nytki oltiin tutulla paikalla.Ja kepsi on,ja karttasovellus kännykässä.

Ostin kilon torilta… Ostaisin enemmänkin, jos olisi poimija myymässä, menisi rahat oikeaan taskuun.

Siellä lapissa kun on lakkoja keräämään lähteneitä ihmisiä kateissa lehtien mukaan niin paljon ettei enää etsijöitä riitä  :Wow:.  Joukossa “aina” siellä liikkunutta porukkaa, lähteneet liikkeelle ihan vaan ämpärin kanssa. Ilman kännykkää, karttaa, kompassia.

Etsittäviä on kuulemma monia päivässä.

Tulee mieleeni lapsuus, kun katsoo Karvarin kuvaa. :hugs:

Kyllä,ja pahimmassa tapauksessa kännykkä jätetty kotiin ettei vaan tipaha mettässä.Ja kuinka monella on 112 sovellus puhelimessa.Se pitäs olla pakollinen kaikille.

Unokki,mikä hinta teillä ulosmyyntiin? 
Täälä paikallinen ruokakauppa myy ulos 17.90,myyjälle maksaa 10 e.

Nuu :+1:

Pepino,mistä päin oot pois?

Minä olen asunut  Pohjois-Pohjanmaalla 70 luvulla. Olin lapsi, kun muutettiin tänne Etelä-Suomeen. 

Lakkaa tulee ,tytär pomii. Minä en niitä vaan syö, ovat täynnä kiviä. Sanoin jo lapsena äidille miksi nämä marjat on täynnä kiviä:smiley: No, osasyynä on myös paksusuoli, siemenet voi jäädä kiinni sinne. Siivilöin siemet pois kun teen kiisseliä tai hilloa.

Me lähdemme tänään Lappiin Enontekiölle. Jo vuosi sitten varattu huvila. Lakkoja en mene siellä keräämään, n 30 kg on jo pakasteessa täällä kerättyjä. Ei tarvi lomalla marjaan mennä :slight_smile:

Minä tykkään pureskella niitä siemeniä. Rutisevat kivasti kun pureskelee. Kun vielä itse kävin suolla oli tapanani syödä myös niitä kovia marjoja, nam. Luulen ettei kukaan muu tykkää … :blink: