Latva-artisokka, Cynara scolymus

Olisin kiinnostunut latva-artisokan viljelystä kasvimaallani, joka on paranteluvaiheessa olevaa savimaata, aurinkoinen paikka. Onnistuisiko, osaako kukaan kertoa? Löytyisikö joku joka kertoisi enemmän latva-artisokan viljelystä, mitä - missä - milloin - tyyliin? Ensi kesä jo mielessä kajastaa, ja hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty...

Latva-artisokka on periaatteessa monivuotinen, mutta 20 vuoden kokemuksella (1b-vyöhyke) voin todeta, että ei kannata talvettaa, vaan kasvattaa joka vuosi siemenestä uudet taimet. Latva-artisokan kasvatus ei ole erityisen ongelmallista. Tänä vuonna olen kasvatellut lajiketta ''Imperial Star'', jota mainostetaan erityisesti yksivuotiseen viljelyyn kehitetyksi (siemenet Englannista Nicky''s Nursery''stä). Muitakin lajikkeita on kasvatettu. Taimikasvatus on suotavaa aloittaa helmikuun alkupuolella. Itse kylvän tavalliseen halpaan lannoitettuun kasvuturpeeseen 1,5 litran maitopurkkiin yhden siemenen (1 taimi per purkki) kuhunkin. Taimikasvatus ikkunalaudalla on ollut ongelmatonta, mutta pienessä purkissa/liian kauan ei viihdy. Keväällä olen karaissut lämmittämättömässä pienoiskasvihuoneessa. Istutettaessa revin maitopurkin saumoistaan, jolloin paakku pysyy kasassa. Tänä vuonna istutin aluksi muovitunneliin, jossa on tuuletusreiät valmiina, mikä joudutti sadon alkamista. Kun kasvoivat tunneliin nähden liian isoiksi, otin tunnelin pois. Oma maani on hiekkaista, mutta kasvanee muunkinlaisessa maassa. Maan tulisi olla vahvaa, jotta tulisi isoja mykeröitä, mutta on näitä pienempiäkin syöty. Kirvat ja muurahaiset ahdistavat. Kuivana kautena kasteltava. Oikeastaan aika simppeli kasvi, vaikeusaste ei ainakaan tomaattia vaikeampi. Mykeröt olen keittänyt laimeassa runsaassa suolavedessä ja riipinyt hampailla suomujen pehmeän tyviosan ja syönyt 'pohjan'. Ei ainakaan lihota, koska on niukalti nieltävää mykerössä.

Habakuk, heräsi kysymys: miksi kylvät latva-artisokan niinkin korkeaan astiaan kuin 1,5 l maitotölkki?  Toinen kysymys: onko hallanarka (minulla ei ole kasvihuonetta)? Kolmas kysymys: mihin aikaan kesästä voi satoa alkaa keräämään?

1. Latva-artisokalla on isot juuret. 1,5 litran maitopurkki ''kaulukset pystyssä'' tarjoaa riittävästi tilaa. Pienessä purkissa kasvi alkaa juroa ja kellastuttaa lehtiään ennen kuin sen saa maahan. 2. Käsitykseni mukaan ei ole erityisen hallanarka. Vapun tienoilla ainakin voi alkaa tutkia sääennusteita, kannattaisiko istuttaa ulos muovitunneliin ja panna aluksi tunnelin päälle vielä kaksi tai jopa kolme

kerrosta harsoa (estämään myös auringon polttamia). 3. Heinäkuun puolivälissä.  

Habakuk, oletko talvetusta yrittänyt ulkona vai sisätilossa, ei mielestäsi kannata , vaan siemkylvö on parempi. Kukkiiko nopeammin siemenestä kylväen ?Etkö mitään etuja ole talvetuksesta tai sen yrittämisestä löytynyt ?

Minä en niinkään syötäväksi niitä kasvattele vaan koristekasviksi lähinnä, on hauskannäköinen ja näyttävä kasvi.

Pitkästä taimikasvatuksesta tässä nyt vain yritän lintsatanaurua

Tämän vuotinen yritys nyt ei häävisempi ollut mutta uusi yritys ensi keväänä.

Tietty kaikkien muidenkin kokemukset latva-artisokasta otan kiitollisuudella vastaan.

Taimikasvatus ei ole erityisen vaivalloinen, vaikka se pitkä onkin. Olen talvettanut kylmässä pienoiskasvihuoneessa peitettynä ja yhtenä vuotena talvehtivat ja toisena eivät. Siirto kasvihuoneeseen ja peittely ym ovat vaivalloisia: mielestäni ei maksa vaivaa. Jos saisi talvetettua varsinaisella kasvupaikallaan voisi olla ''hyväkin juttu'', mutta se ei Suomessa juurikaan onnistu. Lisäksi on kokeiltu talvettamista kerrostalon ullakolla muoviämpärissä, autotallissa purkissa jne huonolla menestyksellä. Ongelma on osin se, että jos on liian kosteaa niin kasvi mätänee ja vastaavasti kuivassa kuivuu. Kokemusteni mukaan on helpompaa kasvattaa taimet kuin nähdä vaivaa talvetuksen kanssa. Kokemukseni tänä kesänä imperial star -lajikkeesta eivät olleet mitenkään erinomaisen myönteisiä verraten aiempiin lajikkeisiin (green globe parannettu, Grosse von Laon, Violet jne.) koska lehdillä oli taipumusta ruskettumiseen mielestäni ennenaikaisesti. Imperial star lienee kyllä nopeakasvuisempi ainakin jonkin verran. Mykeröt voisivat olla suurempia, mutta sama ongelma vaivaa Suomessa muitakin lajikkeita. Maku oli ''laimeahko''.

Minäpä kävin tuossa pari päivää sitten kylmäkellarissa kastelemassa siellä talvehtivia ja kun menin komerolle missä latva-artisokat talvehtivat koin yllärin, vaaleita “kalmoja” joka ruukussa, yksi oli jopa saanut aikaiseksi sellaisen vähän peukalonpäätä isomman artisokankin. Ja kirvoja täynnä jok’ikinen. Mahtaako niistä enää keväällä olla mihinkään kun nyt jo ovat kasvuun lähteneet. Mutta ainakin tiedän että niitä voi talvettaa kellarissa (eka kerta kun kokeilen). Aprikoosipuussakin oli miljuuna nuppua, pitää kai hakea olohuoneeseen.

Moikkelis! Meikäläinen rakastui latva-artisokkaan ruokalautasella ja nyt sitä on pakko saada kasvimaalle. Kävin ostamassa hyötykasviyhdistyksestä siemeniä sekä turvepotteja. Nyt siemenet ovat poteissa ja vettä pistetty niskaan. Vinkkejä kaipaisin siis minäkin. Koulitaanko missä vaiheessa jne? Ihan jo jännittää, näinköhän tulee kokeilusta mitään...

Pienessä purkissa taimet kituvat. Itse kylvän 1,5 litran maitopurkkiin (kaulukset pystyssä) tavalliseen halpaan kasvuturpeeseen, enkä kouli lainkaan. Istutettaessa revin purkin päältä ja pistän avomaalle ainakin 1 metrin etäisyydelle toisistaan. Jos ahtaa tiuhaan, saa tavanomaistakin pienempiä mykeröitä. Periaatteessa helppo kasvi, vaikka kirvat tulevat vaivaamaan.

Ok, kiitos vinkistä. Harkitsin kyllä sitä, että istutan koko potin myöhemmin isompaan. Täytyypi laittaa loput siemenet suoraan isompaan astiaan. Maitopurkkeja siis säästämään. :-) Pitääkö latva-artisokka lannoituksesta, ja jos niin, millä sitä kannattaa lannoittaa?

Tavallisella apulannalla on lannoitettu (kun ei ole sitä hyvin kompostoitua karjanlantaa tms). Puutarhan Y2:ta ja kastelulannoitetta. Kasvumaani ei ole erityisen hyvää maanlaatua. Jotta saisi isoja mykeröitä, tarttis olla tosi vahva maa varmaankin. Joskus suositellaan istutusväliksi jopa vain 60 cm, mutta nyt aion kerrankin istuttaa vain yhden taimen tosi harvaan, jotta saisin isompia mykeröitä vahvemmasta kasviyksilöstä. Periaatteessa latva-artisokka (ohdakkeen sukuisena) ei ole erityisen nirso maanlaatuun ja lannoitukseen nähden. Myöhäissyksyllä on ollut taipumusta ‘lakoamiseen’, eli voi joutua tukemaan. Harvassa kasvava kasviyksilö saattaisi pysyä paremmin pystyssä. Etanat ja kirvat ahdistavat. Ei oikein kestä malasiinivalmisteita, joissa lienee liikaa liuotinta (voi tulla vaurioita pehmeisiin osiin).

tyhmä kysymys: mikä on malasiinivalmiste?

Myrkkyä, myrkkyä...

Tuosta malasiinivalmisteesta tuli mieleeni maatalousopettajani kahden vuosikymmenen takaa, joka kieltäytyi puhumasta kasvinsuojeluaineista, hän puhui aina myrkyistä, jota toiset opettajat eivät hyväksyneet. Myrkkyä mitä myrkkyä totesi opettajani. Kuulinkin vuosia myöhemmin hänen perustaneen luomutilan jonnekkin päin Suomea.

Kiitos linkistä, aina oppii uutta! Itse olen käyttänyt lähinnä vain mäntysuopaliuosta ja aika tyytyväinen olen ollut. Etanat tuntuvat pitävän kotiloille tarkoitetusta oluesta (puoliso valitsi merkin, etten juota tuholaisia liian hyvillä aineilla…), joten päätyvät etanojen taivaaseen sitä kautta.

Latva-artisokkaa kokeilen minäkin tänä vuonna ja ohjeeksi olen saanut, että kaipaa todella vahvan maan; taimia jo pitäisi lannoittaa. Pienissä purkeissa ovat vielä, mutta aika kookkaita ovat jo, eli pian tarvitaan isompaa purkkia. Toivonpa vain, etten ole taimikasvatuksen kanssa myöhässä kun laitoin vasta helmikuun puolessa välissä siemenet multaan. itivät kyllä nopsaan…

Minulla on puolet latviksista maitopurkeissa ja toinen puoli odottelee malttamattomana isompia purkkeja…,meillä vaan juodaan niin vähän maitoa, ettei purkkeja tule riittävää tahtia.

Ropsu, istutatko entiseen syvyyteen vai syvemmälle niinkuin esim. tomaatin kanssa tehdään?

Ei juurikaan kannata istuttaa syvempään. Jos jää vesikuoppaan, voi varsi mädätä.