Latva-artisokka, Cynara scolymus

Minä kylvin myös viime viikonloppuna latva-artisokkaa purkkeihin ja nyt luen täältä että ne olisi kannattanut istuttaa maitopurkkeihin, voihan… taas hosuin liikaa :wink: no ehkä mä yritän vielä muutaman siemenen laittaa maitopurkkeihin. Mulla on myös mahdollisuus viedä artisokantaimet (jahka siihen asti näiden kanssa pääsee) autotalliin jossa on huomattavasti viileämpi ja mulla on kasvilamppu siellä kaiket illat päällä niin ehkä ne selviäis… Tomaatit ja chilit saavat aitiopaikat asuintiloissa ja parhaimmat paikat kasvilamppujen alla keväällä :wink:

Latva-artisokat itäneet jo =)

Mulla on kaksi erää latva-artisokkaa esikasvatuksessa, joista osa on sijoitettu lämpimämpään, osa viileämpään. Lisävalon alla ovat molemmat. Nyt voin esitellä vertailevaa kuva-aineistoa siitä, kummassa latva-artisokat näyttävät viihtyvän paremmin. Molemmat siis laitettu kasvamaan tammikuun 20. päivä, itäneet tammikuun 30. Kellarissa on digitaalisen lämpömittarin mukaan yöllä n. +8 astetta ja päivällä +10 astetta. Eteisessä on päivin öin +15.

Eteisen kasvatti:

Eteinen, +15 astetta

Kellarissa kasvaneet:

Kellari +8 astetta

Siirsin nyt eteisestä kellariin kaikki latva-artisokat, sillä kellarissa kasvaneiden lehdet ovat vankemmat, mehukkaammat ja leveämmät kuin eteisen lämmössä kasvaneet. En olisi etukäteen uskonut, että niinkin viileä kuin +8 astetta on latva-artisokille kaikista mieluisin esikasvatuslämpötila, mutta 1,5 kuukautta myöhemmin ero alkaa olla silminnähtävä. Onneksi testasin ja vertailin.  

Voihan kirvat…;( huomasin eilen illalla että kaikki mun latva-artisokkataimet olivat aivan täynnä kirvoja :frowning: onneksi ovat olleet autotallin ikkunalla eikä sisällä olkkarissa. Muuten saattais olla kohta chili- ja paprikaviljelmät myös kirvojen lounaspaikkana. En alkanut millään lailla tuhoamaan kirvoja vaan nakkasin kiukuspäissäni purkit pihalle pakkaseen. Sinne meni artisokat ja varmaan myös kirvat :wink:

Mums mums, voisulan ja kapristen kanssa pistelin tuulensuojaan. - Tuon isomman, pienempi jäi vielä kasvamaan.

Latva-artisokka ''Green Globe''.

Kylvin tänään latva-artisokan siemenet. Melkein taas unohdin olla ajoissa liikkeellä mutta ehkä nyt vielä kerkiää tuloksiakin saada. Kylvin pikku potteihin kylvömultaan, 10 x 1 siementä. Taimien kasvatuspaikka on vielä auki, mut eiköhän niillekin jostain valoisa paikka löydy.

Ensimmäiset kolme itäneet. Nyt pitää sitä kasvatuspaikkaa alkaa tosissaan miettimään.

Samoin myös täälä ekat kaks pinnassa.Yheksän siementä laitoin,viis multaan ja nelijä lautalle.Lautalla oli vasta juuri näkyvissä ku mullasta näky jo vihiriää.

Mites sulla Karvari ne siemenet iti ? Kattelin just että omista 10 siemenestäni iti 5 kpl 12 päivässä. Loput on edelleen itämättä mut toivon että vielä jotain nousis kun tää on kai epätasainen itäjä ja itämisajaksi sanottiin pussissa n. 20 vrk.

Noiden juuri kasvaa kamalaa kyytiä. Pikkupotit vaihdoin äsken isompiin ja syvempiin mutta ei mee kyllä kauan aikaa ennenkuin se juuri työntyy niistäkin ulos. Pitää niitä maitotölkkejä näille nyt varata näköjään seuraavaksi. Ekaks meen nyt heti kaivamaan aamuisen tyhjentyneen piimäpurkin roskista :slight_smile:

kuvaLatva-artisokat tämän kokoisia.Onko aikataulussa tuon koon puolesta? 

Kasvatan ekaa kertaa eikä haisuakaan minkä kokoisia pitäis nyt olla.Laitoin isompiin purkkeihin ku juuret tursus reijistä.

Mulla on vissiin jonkun verran isommat. Eikös me laitettu samaan aikaan ne siemenet ? Oon uusinta-istuttanut ne taimet  maitotölkkeihin eikä niissä oo multaa ihan reunoihin saakka, varmaan saat jonkinlaisen käsityksen noiden koosta ?

kuva

Hoo,nuohan on valtavan kokoisia!!Ookko pitäny kuinka lämpimässä?Mullon ollu nuo aurotallissa jossa on ollu 15-18 lämmintä.Toisaalta täälä meneevielä kaks kuukautta ennen ku saa maahan.

Eihän nuo mahu kohta mihinkään.

Noilla on kasvatuspaikka ollut mun viileä varastohuone jossa ei oo luonnonvaloa vaan ovat kasvivalon (loisteputki) alla. Siellä on asteita ehkä sellanen +18.

Ostin “eräästä hypermarketista” juuri latva-artisokan taimia! 7 kpl pussissa maksoi 12,90. Pussi oli samantyyppinen kuin jos ostaisi kukkamukuloita. Kaikkea ne hollantilaiset keksii!

Siinä on kyllä liian monta minulle, mutta en ole vielä selvittänyt onko kaikki hengissä.

Tammikuun alussa kylvämistäni noin kymmenestä siemenestä iti lopulta viisi. Koulin ne muutama viikko sitten maitopurkkeihin. Kokoa näillä on suurinpiirtein saman verran kuin Nuun kolmen vuoden takaisessa kuvassa. Huomasin eilisiltana taimien joutuneen kirvojen valtaan, joten ruiskutin ne avokätisesti spruzitilla. Luinkin jostain, että kirvat valtaavat nämä vielä monta kertaa kesän aikana. Eipä niitä mökillä pääse joka ilta suihkuttelemaan.

Ajattelin yrittää talvettaa näistä jatkossa muutaman. Taidan jopa istuttaa ne suoraan ruukkuun, jonka kaivan sitten penkkiin. Muuten kasvatan lähinnä koristeeksi kukkapenkkiin. En jaksa uskoa, että ilman reilua talvisuojausta näistä yksikään selviäisi savisessa maassa II-vyöhykkeellä.

Hei,
Istutin helmikuussa latva-artisokkaa, tämän ketjun vinkeillä maitopurkkeihin. Silti nyt jo tunkee juuret pohjasta ulos. Kestääkö taimet istutuksen isompaan, vai onko siitä tässä vaiheessa enemmän haittaa kuin hyötyä?

Jos tilanne on tuo niin, ehkä istutus isompaan astiaan toimii, sillä eihän taimia saa maahan vielä ainakaan kuukauteen tai kahteen. Latva-artisokka ei mulla tuottanut lopulta lainkaan satoa. Kasvukausi jäi liian lyhyeksi. Ensimmäisestä talvetuksesta selvisi vain kaksi, eikä kumpikaan tuottanut satoa toisenakaan kesänä. En edes odottanut varsinaista satoa, mutta kasvia kehuttiin hienoksi yksityiskohdaksi kukkapenkissä.

Kasvupaikka oli varmaankin mulla liian varjoinen ja kylmä kasvuvyöhykkeellä II. En ole koittanut kasvattaa artisokkaa sittemmin.

Joskus kasvatin ja kuivasin kukinnon jossain vaiheessa, oli monta vuotta kuivakukkana. Aika kivan näköinen mielestäni.

Otin syksyn siemenkirjeestä muutaman siemenen ja kylvin ne 6.2. vuorokauden liotuksen jälkeen. Tänään 13.2. ensimmäinen sirkkalehti on ponnistanut mullasta. Läpinäkyvän kylvöastian pohjaa katsomalla näen toisen siemenen jo itäneen, koska kaksi valkoista juurta on nähtävissä. 

Edellisestä kasvatuskokeilusta on jo viitisen vuotta. Tarkoitus on tällä kertaa talvettaa juurakot dahlioiden tapaan mökin peruslämmössä. Edelliset kuolivat ruukkuihinsa kosteassa perunakellarissa. Saatoin tosin silloin ylikastella niitä. Jatkossa olen tarkempi kastelun suhteen talvella.