Latva-artisokka, Cynara scolymus

No toivottavasti yöpakkaset hellittäis kyl jo ennen juhannusta =D!

Sama homma muuten sitten syksyllä. Jos kukinnot ei oo vielä tarpeeks kehittyneitä, ni harsoa vaan ympärille. Iteltä meni molempina kasvatuskertoina heti mustaks ekan pikkupakkasyön jäljiltä, tosin tiesin sen, mut en jaksanut välittää.

Ok, Kiitos näistä. Onko arka kuivuudelle?

No ei kovin arka, sehän on ohdake. Mun latvikset sai sen kastelun mitä taivaalta satoi ja ihan mukavsti kyllä kasvoi, muutaman kukkasydämmen sain satoakin.

Olen pistänyt ulos ainakin jo toukokuun puolivälissä, koska täällä on harvoin halloja toukokuussa enää. Joskus nuorempana lienen istuttanut ulos vappuna. Suositeltavaa lienee panna muovi/harsotunneli päälle. (Ranskassakin kuulopuheiden mukaan lienevät kasvattaneet osan aikaa muovien alla.) Koska kasvaa hitaasti, on suositeltavaa joka tapauksessa edistää kevään kasvua muovitunnelilla, sirettävällä lavalla, harsolla tms. Syksyllä kylmänsieto on kevättä parempi, mutta kasvu kyllä viileydessä lopahtaa ja varsi lahoaa itikoiden ja etanoiden hyökätessä. Keväällä kannattanee taimet yrittää istuttaa ulos viimeistään, kun alkavat tainten lehdet reunoilta kellastua ja kuivua, jos ajnakohta sen mitenkään sallii. Jos on paljon taimia, niin voihan sitä kokeilla eri istutusaikoja. Taimille kannattaa varata tarpeeksi tilaa, jotta saisi edes muutaman jotenkin kunnollisen mykerön maistiaisiksi. (Mieluummin muutama [tai vain yksi] kunnon yksilö kuin ‘etanapusikko’) Jos kuivana kautena kastelee, niin kyllä se kasvua edistää.

Latva-artisokka kiinostaisi minuakin, vähän monimutkaista on laittaa ruuaksi. Erilainen kasvatettava kun maa-artisokka. Pitääkö siemenet jo laittaa itämään, varmaankin kun muistan että sen kasvuaika on pitkä?

Olen kerran kasvattanut latva-artisokkaa, kun vihdoinkin sain multaa sormien alle ja oli karttunut tuota kasvatuskokemustakin. Ei kannattanu, rannikon viileät kesät varmisteli, että pakkasiin mennessä ei tullut mitään poimittavaa satoa. Kasvi kyllä kasvoi hyvin ja vei jättiosan kasvimaasta…

Viime aikoina olen kasvattanut enää vain yhden taimen. Siemenet olen kylvänyt 1,5 litran maitopurkkiin (kaulukset pystyssä), jotta istutettaessa voi vain repiä maitopurkin pois ja sitten liu-uttaa maahan. Taimikasvatukseen olen käyttänyt tavallista halpaa vaaleata kasvuturvetta. Voisi ajatella aloittavansa taimikasvatuksen jo nyt, koska jotain auringonvaloa jo on saatavilla. Jos kasvaa purkissa liian kauan, niin alkaa juroa ja kellastua. Periaatteessa on muutoin helppo taimikasvatettava. Vaatii paljon tilaa puutarhassa kuten annaw:kin edellä sanoi. Mielestäni kaksi metriä (ympyrän) halkaisijaltaan on ainakin tarpeen (vaikka aluksi näyttääkin taimi pieneltä). Sato on niukka, mutta ompahan kasvi koristeellinen.

Täällä meni latva-artisokan siemenet tänään multiin, toivottavasti en ole myöhässä. Pussissa varoiteltiin, että itävyys heikkoa, joten mielenkiinnolla odotan kuinka monta kahdestakymmenestä itää.

Ou jee! Latva-artisokka on itänyt! Multaan meni vissiin 8 siementä, yksi noussut… Noh, on sekin parempi kun ei yhtään!

pitää varmaan ostaa siementä… pitkästä aikaa voisi kasvattaa taas!

Päiväysasetukset kamerassa poskellaan, mutta tuossa samaan aikaan kylvölautalle päässeet latva-artisokat kolmen viikon ikäisenä. Laji Violet de provence. Kaikki 3 siementä itivät, istutin 8-10 päivän ikäisenä, kun sirkkalehdetkin näkyivät. Tuo laitimmainen kehitti heikomman juuren kuin muut, vähän heikosti kasvaa toisiin verrattuna.

Aikaisempaa kokemusta latviksista ei ole. Isompiin purkkeihin pitänee kohta siirtää.

No onko teille tullut jo satoa? Täällä pelkkää lehdistöä, runsaasti kylläkin. Kaikki muukin on tosin myöhässä.

Talventörröttäjänä aika hauska mielestäni.

Olen saanut pussillisen näitä siemeniä, kokeiltava on. Helmikuussa laitan siemenet itämään, sellaisen ohjeen jostain kaivelin. Tuosta joitakin aiempia viestejä äsken luin ja jäi mietityttämään tuo tilan tarve per kasvi. Minulla olisi sellaista savimaata johom on aika vähän mitään lisäainetta ehditty vielä lisäämään joukkoon, ja joka on kyllä täynnä myös rikan siemeniä. Se on senverran kaukana ettei sinne ylety vesijohdolla kastelemaan. Kasvatin siinä alueella viime kesänä härkäpavut, sitä ennen siellä nurkilla oli perunaa. Ne molemmat kun pärjäävät omillaan.

Millainen on latva-artisokan kastelutarve ? Onko syväjuurinen ?

Nuu, kaivoin taas Hyötykasviyhdistyksen siemenluettelon esiin :slight_smile: Poimin tekstistä vastauksia kysymyksiisi ja vähän muutakin.: Vaativa kasvi. Vaatii voimakkaasti lannoitetun, aurinkoisen ja tuulilta suojatun paikan. Maan tulee olla multavaa ja vettä läpäisevää, pH 6,5-7,0. Kasvuaika on pitkä. Taimien karaisu tärkeää. Tila 75 cm x 75 cm.
Yksivuotinen viljely varminta. Jos on kuivaa, on huolehdittava kastelusta. Kate helpottaa hoitoa.

Juuriston syvyydestä ei kerrottu.

Itse en ole koskaan kokeillut viljellä.

Viimekesän kokemus jäi kokemukseksi. Heikoin jäi kitukasvuiseksi eikä satoa tullut muistakaan. Tosiaan iso kasvi ja tuli istutettua liian ahtaalle (n. 40cm) ja muutoinkin liian varjoon. Lämpösumma ei riittänyt edes kukintaan. Jos tulee kokeiltua vielä niin kasvatan varmaan kasvihuoneessa ämpärissä pidempään. Maitopurkissa juuri kasvoi pohjalle mutkalle eli paalujuurta muodostaa.

Latva-artisokka on itänyt. 10 päivää siihen meni.

Eli vaihe numero 1 ei ollut vaikea. Vaikeudet ja haasteet alkanee tästä eteenpäin. Viimeistään kouliminen ne  mun tapauksessa tappaa, kun aina mulla kouliminen menee pieleen. Mutta onneksi siihen ei vielä ole tarvis ryhtyä, kun vasta sirkkalehtiä punkee pintaan.

Yleensä istutan suoraan isompaan, ettei tartte koulia, mutta nää vedin hajakylvönä kun ajattelin, että ei kuitenkaan onnistu. 

Nytkö ne täytyy kylvää jo ? Lisävalolla varmaan kasvattelet niitä Tosikko ? Tuli mieleen että olisko tosiaan paras kylvää suoraan yksi siemen per maitotölkki niin välttyisi koulimiselta.

Kamppailen vielä vähän itseni kanssa että laitanko noita itämään, esikasvatusaika on niin pitkä ja sisällä oleva lisävalollinen tila menee yleensä aika tarkkaan tomaatin taimille. Punnitsen mielessäni onko latva-artisokasta saatava hyöty edes suurinpiirtein yhtäsuuri kuin esikasvatuksesta koituva homma.

helmikuu kai on hyvä aika. Mä vaan oon niin malttamaton.

Lisävalolla kasvattelen, ja sijoitan nuo seuraavaksi tuonne +10 asteiseen kellariin. Latva-artisokan voi pussin mukaan niinkin viileässä esikasvattaa. (Moni muu kasvi taitaa alkaa juromaan, jos alle 15 asteiseen vie? Näin olis jostain jäänyt mieleen, saatan olla väärässäkin) Kellarissa mulla siis hyvin tilaa tällaiselle mahdollisesti epäonniselle kasvatuskokeilulle. Asuintilan valoisat ja lämpimämmät viljelystilat menevät mulla kans tomaateille - ja chileille.