Latva-artisokka, Cynara scolymus

Näinpä. Mutta kuinkas muuten sitä lyhyttä kesää pidentää ellei talvesta vähän nipistämällä!

Totta. Meilläkin on ikkunoissa jo hyllyt puolessavälissäkin kun muuten ei kaikki mahdu. Tää on tätä pohjolan ihanuutta! Siemeniä on pakko saada laittaa multaan jo nyt tai muuten pää räjähtää!!!

Pistin mun artisokat suoraan maitopurkkeihin ettei tarvisi sitten heti koulia mutta tyhmä kun olen, laitoin niihin kylvömultaa!

No joo, koulin nyt uudestaan 1,5l tölkkeihin joissa on nyt tavallista puutarhamultaa.

Kouliessa meni melkein joka taimesta lehti poikki! Saas kattoo mitä ne siitä piti.

Minulla on latva-artisokkia noussut mullasta. Tietenkin osassa purkeissa iti kaksi ja osassa ei yhtään… :stuck_out_tongue:

Saas nähdä mahtuuko… Laitoin kasvariin isoon ruukkuun vierekkäin hunajamelonin ja latva-artisokan. Ruukku on n. 45 cm syvä ja ehkä 35 cm leveä. Aattelin, että meloni köynnöstää sieltä ylöspäin niin jos suinkin vaan juuret mahtuu samaan purkkiin…

Taimet oli rumia kuin mitkä, mutta tänään vein ne palstalle. Siellä saavat nyt olla aika oman onnensa nojassa, kun eivät ole sanomalehdellä pohjustetussa penkissä eivätkä edes katetta saaneet. Saa nähdä miten käy. Ajattelin, että ohdakkeen sukulaisena pitäisi puolensa. :smiley:

Ajattelin ensi vuonna muistaa tämänkin kasvin ja kokeilla tuleeko siitä mitään. Voisko Miola tai veemusa tai joku kertoa, miten on käynyt?? Ehtiikö ja kasvaako ja MAISTUUKO???

Latva-artisokkia on jo syöty täällä 1b:llä jo heinäkuun lopussa. Toiset haluavat niitä syödä, toiset eivät, joten makuasioista on erilaisia mielipiteitä. Kasvata ja maista itse, ei ole vaikea kasvattaa siemenistä.

Minulla ei latvoja näy, mutta laitan sen kyllä huonon hoidon piikkiin. :confused:

Vihdoin näkyy jotain syötäväksi kelpaavaa!!

Tai siis toivoa syötävästä

Kasvatteleekos tänä vuonna ,muut? Onko ollut helteestä vain hyvillään?

Tuossa vieressä nököttää pussillinen latva-artisokan siemeniä…luettuani tämän ketjun läpi, mietin jotta olenko liian myöhäisessä jos kylvän näinä aikoina? Millaisia kokemuksia teillä on?

En välttämättä syötäväksi näitä meinaa, koristeeksi vaikka vain. Maistan tietty jos satoa tulee : )

Riittääkö tila ikkunalla mistään, ennenkuin ne saa kasvariin, aion heivata ne sinne mahdollisimman aikaisin, minkä kokoiseksi artisokka ehtii ennen sitä?

Minä kasvatin toissa vuonna, mutta taimikasvatus jäi retuperälle ja istutus liian tiheään ja hoito sen jälkeen nollaan. Yllättäen ei siis tullut satoa… Mutta viime kesänä sitten näin palstanaapurilla kauniita latvoja, joten ajattelin tänä vuonna kokeilla itsekin uudelleen. Siemenet menee purkkiin nyt (siemenpussissa oli helmi-maaliskuu, joten aiemminkin olisi näköjään voinut laittaa).

Olen tullut vuosikymmenien kasvatusyritelmien jälkeen siihen tulokseen, että kasvatan enää vain yhden latva-artisokan joka kesä. Jos istuttaa niitä tiheään, niin kaikenlaiset tuholaiset iskevät ja yksilöt jäävät pieniksi ja kittaantuneiksi ainakin minun taidoillani. Latva-artisokka on täällä 1b:llä istutettu aina ulos taimikasvatuksen jälkeen. Istutusohjeissa on usein ohjeita liian tiheästä istutuksesta. Tarttis mielestäni olla ainakin metrin verran väliä seuraavaan yksilöön; jos on isot olot, niin silloin enemmänkin väliä olla voi.

Yksi paristakymmenestä siemenestä itänyt… 35 % luvattiin prosentiksi mutta näköjään vielä huonommin menee. No, minulla on varmaan sitten se yksi latva-artisokka palstalla kesällä. Onpahan tarpeeksi harvassa.

Latva-artisokkavauva, se ainoa jota tälle kesää kasvatan. Talvehtimaan jäi ulos 5, en usko että ovat hengissä tosin.

Sainpa koulittu latva-artisokat. Meni vähän viime tinkaan. Kiitos Habakukille hyvistä ohjeista. Keväällä vaikea päätös laitanko kasvimaahan vai kukkapenkkiin.  

Voisiko joku neuvoa, paljonko latva-artisokka kestää kylmää näin keväällä. Milloin kannattaa istuttaa ulos?

Ei oikeastaan yhtään - eikä ainakaan pakkasasteita. Vaatii muutenkin tosi lämpimän paikan ja pitkän kasvukauden.

En muista millon laitoin omani maahan viime vuonna (tänä vuonna en laittanut yhtään), mutta selkeästi vasta kun hallanvaara oli ohi. Oli varmaan siinä ihan kesäkuun alussa.

Juhannuksen jälkeen? :wink: