Koska tuommoisessa ruukkuistutuksessa lämpötilavaihtelut ovat niin suuret, että sipuli jäätyy-sulaa-jäätyy-sulaa kevähällä parikin kertaa päivässä. Sitä ne ei kestä vaan mätänee pois.
toi oli loogista, on usottava
Ukkolaukan lisääminen siemenestä.
Keräsin loppukesästä ukkolaukkojen kypsyneet siemenet ja ripottelin niitä maanpinnalle sekä upotin niitä myös maan alle. Siis ripottelin maahan ja laitoin kevyesti maata päälle. Mille näyttää ukkolaukkojen pienet alut? Lähteekö ne miten varmasti kasvamaan näin siemeniä kylvämällä?
Näyttävät ensin "heiniltä", tarkkaile älä kitke vahingossakaan pois. Itävyydestä viisammat kertokoot -tätäKÄÄN en ole kokeillut-
muoks. lainausmerkkiä ei olisi kannattanut käyttää, vähän tyhymälle näyttää viestipuussa
Mä laitoin jättilaukan siemenet kylmäkäsittelyyn viime vuonna, sillon itivät hyvin. Olivat kesän vähän hunningolla mut tänään kun kävin sorkkimassa niin niillä oli jo pienet sipulit. Paremmalla hoidolla ja paremmassa paikassa olisivat isompia. Näyttävät tosiaan ihan heiniltä, siks kylvin purkkiin ja siellä ne on vieläkin…
Istutin pari vuotta sitten kaksi jättilaukkaa penkkiini. Nyt sieltä maasta puskee neljä vahvaa jättilaukan alkua eli nekin alkavat leviämään hitaasti ja varmasti.
Ukkolaukan poikaset näyttävät siis ruohoille. Näyttääkö ne koko kesän samanlaisille vai alkavatko muistuttamaan laukkoja tms? Mietin vaan, että enkö koko kesänä kitke kukkapenkkiäni.
Kannataako "huutavien hollantilaisten" laukansipulit laittaa jo maahan? Eihän enää ole liian kylmä. Isot sipulit kannattaa laittaa vissiin aika syvälle, eikös niin?
Toivottavasti on mitä lupasivat, tai en osta niiltä enää mitään.
Jos maa on terpeeksi pehmeää niin sinne vaan. Minulla on muutama noiden huutavien hollantilaisten jättilaukan sipuleita ollut jo usean vuoden ajan. Nytkin näkyy vihreät piipat maasta nousemassa. Älä masennu jos ne eivät tänä ensimmäisenä vuotenaan näytä elonmerkkejä. Minulla ainakin nousivat maasta vasta seuraavana kesänä, mutta ovat olleet sen jälkeen kevään ja alkukesän vakiokalustoa.
Kiitos Törnrosa, laitan ne huomenna maahan. Myyjä käski laittaa ne varjoon, mutta olen kuvitellut niiden tarvitsevan valoa.
mun huutavien hollantilaisten viime kevään laukkaostot oli kellohyasintteja, jok`ikinen eri lajikkeina ostetut laukat…
törnrosa sanoo-> "Minulla ainakin nousivat maasta vasta seuraavana kesänä"
tuo johtunee siitä, että laukat muiden sipulikasvien tavoin ovat syksyllä (myytäviä) ja istutettavia. niiden juurtuminen ei oikein onnistu kesän lämmössä ja tarvitsevat talven pakkaset ennen kuin alkavat kasvaa.
Juu, siellä ihan suomalainen nainen sanoi, että kaikki sipuloiset on kylmäkäsitelty. Siis pitäisi kukkia jo ensi kesänä.
Jos ei kasvua näy, odottelen sitten seuraavaan kesään. Jos kaikki sipulit on kellohyasintteja, pistän huutavat hollantilaiset boikottiin. Nih.
Viime syksynä istuttamani Allium ‘Mount Everest’:n sipulit ovat lähteneet hyvään kasvuun. Kuivahko maa, aamuauringossa. Toinen niistä on tosin jo alkanut kasvamaan hieman vinoon, tartteeko näitä yleensä tukea?
En ole koskaan tukenut, suomalainen nimi sorjalaukka kuvaa hyvin metristä hoikkaa vartta. Osaavat oikaista itseään lisää kasvaessaan, pieni tuulenvire kuulemma vahvistaa kasvisolukkoa. Useamman ryhmässä pieni vinous ei haittaa, enemmmän pistää silmään tukikeppi, ellei peräti osu sipuliin.
Lehtolaukkaa istuttelin viime syksynä pussillisen, pitäisikö jo jotain piippaa näkyä?
Meillä kukkii lehtolaukat vasta kesäkuussa
Vanhassa lehtolaukkapuskassa on jo ainakin viiden sentin pituist lehdet.
Meillä on ovat jo viistoista senttisiä mutta sinähän Irsa oletkin siellä melkein tundran reunalla joten suosittelen malttia.
Ei meilläkään vielä näy lehtolaukoista piipankärkeäkään, just eilen tutkin nenä maassa mutta ei niin ei : )
Nämä karhunlaukat ovat kääntäneet lehtensä söpösti samaan suuntaan. Terkut oliivipuulle! Että olen iloinen, että nämä selvisivät hengissä, vaikka kuihtuivat viime kesänä pian istutuksen jälkeen.