Laukka, Allium

Kauniita laukkoja mummilla, karhunlaukka menee nyt hankintalistalle

Tuo karhunlaukka ei näyttäis olevan hirmu korkeaa mallia?

Parikymmensenttinen lehtolaukka on soman värinen. Oho, onpa vähän sinertävä kuva. Todellinen väri on pinkimpi.

Mun lehtolaukka vasta availi silmiään…

A. ‘Hair’. Kukahan tämänkin on keksinyt
Allium Hair

Pallerolaukka, A. sphaerocephalon, on ehdoton suosikkini. Voimakas violetinpunainen väri antaa ytyä kukkapenkkiin ja kukinto kestää kauemmin kuin monella muulla laukalla. Lisäksi tämä talvehtii minulla hyvin, saattaapa jopa lisääntyä.
Allium sphaerocephalon

Mulla on myös tuota pallerolaukkaa (tosin ei kuki vielä) ja tykkään kovasti.

Ihanan herkkä posliinilaukka

No niinpä onkin. Kaunis on myös tuo pallerolaukka.

Minun alliumin hair ei ole yhtä kihara kuin Zibulilla8]

Tuo taitaa olla joku punkversio.

Lisääntyyköhän tähtilaukka siemenistä? Mulla on noita muutama ja ajattelin kohta leikata ne, mutta josko joku haluaa siemenistä kokeilla niin voin pari jättää kypsymään?

Lisääntyy myös siemenistä. Toki nopeammin sivusipuleista.

Viime syksyn 10 centin ale-jättilaukat kukkivat kuivuudesta huolimatta. Nämä olin istuttanut sormustinkukkien sekaan, ajatuksena, että näyttäisivät kivoilta kukkiessaan yhtä aikaa. Ei mennyt suunitelmat ihan nappiin, kun sormustinkukat kukki jo.

Onpa hieno hintaisekseen :slight_smile: Vaan miten se nyt vasta kukkii? :o

Ko hää on niin iso, niin tarttee sitä aikaa kasvaakseen ja kukkiakseen. Ei ehri ihan kevään kukintoihin vielä. Ostin näitä muistaakseni 6 kpl (oikea hinta olis ollu 6,90 kpl)ja keväällä pelkäsin, että vesimyyrä oli syöny kaikki. Nousivat kuitennii kaikki sitten vähän jälkijunassa :slight_smile:

Niin joo sä olet siellä kaukana ylhäällä ;D Täällä meni kukinta jo aikoja sitten, kesäkuun puolivälissä olivat parhaimmillaan.

Mut on nää vaan hienoja. Tarttee taas kytätä syksyn aleja ja ostaa sitten lisää. Viimeksi istuttelin lumien alle jäiseen maahan ja ajattelin, että tulee mitä tulee, eipähän maksanu ainakaan kovin paljoa :slight_smile:

On! Mulla lähti syksyllä vähän mopo niiden kanssa, jäiseen maahan laittelin aika monta paketillista myös :smiley: Ja itseasiassa se on hieno pitkään kukinnan jälkeenkin, ne siemenet :slight_smile:

muoks. eikun ne joiden sisään tulee niitä siemeniä

Että ei mitään kiirettä maahanpanon kanssa?  Minulla hiukan huonosti lähti viime syksyn laukkaistutukset, esim. tähtilaukkoja ei noussut yhtään ja vanhatkin on kadonneet.  Arvelin, jotta jos olin myöhässä istutuksen kanssa, mutta jospa se oli se kova talvi. Lisäys: niin ja maahan olisi menossa allium Forelock, Porin kodinterrassa oli sipuloita… Järkyttävän kalliita mutta…

Pallerolaukasta ei löynnyt yhtään kukkivaa kuvaa, mutta nuppukin on nätti, kuva on otettu 23.7. eli näillä eri lajikkeilla saa laukkojen kukintaa pitkitettyä…  Ja kun tulee undefined ei auta vaikka kirjoittaisi jotain joka riville…