Laukka, Allium

Hei kaikille, löytyisikö tietoa, mikä vaivaa ukkolaukkaani lehtiä? Ensin tulee pilkut, sitten näivettyminen ja sitten lehti kuivuu keltaisena. Ukkolaukoillani oli sama näivettyminen jo viime vuonna, jaksaa ne kukkia taas siitä huolimatta ja aivan upeasti.

Onko kyseessä sieni, sairaus tai joku muu juttu? kuva

Minä olen onnistunut laukkojen kans erittäin hyvin, ovat vahvoja, sipulit lisääntyneet, lannoittanut en ole koskaan. Katteesta ne tykkää, joka syksy, kun ajamme lehtiä pihalta keräävällä leikkurilla, ne kipataan laukkojen kasvualueelle, siinähän tulee myös nurmea mukaan, monesti myös kesällä ruohonleikkuu jäte, laukat ja liljat tykkäävät tästä erittäin paljon.

Nella, tiedäthän että laukkojen lehdet kuihtuvat jo aikaisin kesällä?

Kaisaliisa, juu kyllä tiedän - joka vuosi ne kuihtuu alta aikayksikön jo silloin kun vasta alkaa kukkimaan. Mietin vaan että sellaiset oranssit ruostennäköiset täplät + pistot lehdessä ei ole aikaisemmin pistänyt silmiin. Ehkä en ole vaan huomannut..

Kiitos vastauksista devil

Jotain sienitautia tuo varmaan on. Joskus tuollaista tulee kun olosuhteet ovat otolliset - mutta en olisi huolissani.

Minä huomasin myös laukkojen lehdissä tuota täplää. Hätäpäissäni katkoin kaikki lehdet ja vein roskiin. Kukkii kyllä nätisti, mutta lehdet vaan meni rumiksi.

Samoin toimin minäkin, Memuli. Kaikki keltaiset ja pilkulliset lehdet poistin devil Toivottavasti tämä tauti ei leviä muualle!

Näillä sipuleilla on lehdet olleet kärjistään kuivuneet ja kipparaiset jo heti noustessansa, liekö pakkasherra käynyt kutittelemassa. Kukkapallot on vaan niin ihanat. Silmä lepää.kuva

Upeita, suosikkikukkiani. Kukinnan aloittaessaan ovat aina allkaneet kellastua lehdistään. Neuvotaankin istutettavaksi lehtevien kasvien kanssa, kellastuminen ei silloin häiritse kukinnan loistokkuuden ihailua. Arokasvit tekee luonnostaan näin, kevätkosteuden voimin rynnivät kasvattamaan lehtimassaa ja lihottavat sipuliaan. Kukkivat ja siementävät jo kuuman ja kuivan alkukesän aikana, ei ole omat lehdet tiellä siementen löytää maanpinta.

Valtsu, esikasvattelin tuohon viereen zinniaa ja toiselle puolelle torvikukkaa, kuvittelin että peittävät sitten kuihtuvat laukanlehdet. Vaan eipä nuo yksivuotiset ole innostuneet kasvamaan vielä.

Mä leikkaan laukoilta aina lakastuvat lehdet pois ja sitte sojottaa vaan kauniit kukkavarret kasvillisuuden seasta. :slight_smile: Ja ne kukat on niin kauniita vielä kukkimisen jälkeenkin, saavat koristaa penkkejä pitkään vielä kukittuaankin.

Rilla, leikkaat siis osittain vihreätäkin lehteä, niinkö? Kukkivatko samat yksilöt hyvin vielä seuraavinakin vuosina? Kyselen ihan mielenkiinnosta, vaikka mua ei itseäni nuo lakastuvat lehdet eivät ole juurikaan haitanneet. Mulla on laukkoja aika paljon, niin olisi kyllä iso hommakin niitä leikellä.

Juu leikkaan ihan vihreitäkin lehtiä vielä ja aivan tyvestä poikki. Upeasti kukkivat vuodesta toiseen, eivät siis ole moksiskaan lehtien poistamisesta. :slight_smile:

Ostin loppuunmyynnistä  jotain laukkoja, ei mitään jättiläisiä vaan sellaisen kohtuullisen kokoisia ja sitten ihmettelin , mihkäs nämä sitten laitetaan , sitten tuli välähdys:. Omppupuun alla on joutilas paikka junttasavea, sinne ne laitetaan,siellä saavat olla rauhassa kunhan vaan muistaa poistaa siemenkodat muuten niitä pikkualkuja on aivan jokapaikassa.kuva

kuva

Allium aplectens "Graceful"

kuva

kuva

Ne ei nyt varsinaisesti ole laukkoja. Ajattelin ostaa ruokakaupasta ihan tavallisia punasipuleita ja laittaa penkkiin. Näin jossain kuvia. Onko kenelläkään kokemusta. Kuinka korkeiksi kasvavat?

Ostin erilaisia laukkoja sekoituksen ja tarkoitus olisi istuttaa ne  penkkiin joka on keväällä aurinkoinen, mutta kesällä jää lehtipuiden varjoon suurimmaksi osaksi päivää. Onnistuukohan niiden kasvatus tällaisessa paikassa vai pitäisikö olla enemmän aurinkoa?

Minusta ihan optimaalinen paikka !

-Mihinkähän mun laukat on kadonneet :confused: