Siperian sinililjan sirkkataimet näyttävät myös samalta.
No entä jos niitä laukan alkuja alkaisi kasvattaan, mitä pitäsi tehdä? Onnistuisiko ihan maassa, vai pitääkö purkittaa ja kuinkahan monta vuotta menisi, että olisi tuloksena kukiva laukka ?
Kyllä niistä aina itsestäänkin joku isoksi kukkivaksi kasviksi kasvaa. Kestää kyllä jonkin aikaa, en osaa tarkemmin sanoa, montako vuotta. Ehkä joku muu osaa. Tietysti saa enemmän, jos siirrät ne jonnekin hyvään paikkaan vähän harvempaan kasvamaan. En osaa sanoa, missä vaiheessa siirto olisi kannattavin tehdä, ei varmaan vielä ihan noin pienenenä.
Kaikenlaista ylimäärästä aivotyötä sitä ittelleen järjestää, mutta kun ei osannu sanoa ei.
Naapurin mummu toi aamulla pussillisen pallerolaukan sipuleitako nuo nyt on, mutta,mites niitten kans nyt pitäs toimia ???
Voiko ens viikolla kun lumet sulaa tökkiä maahan , vai voiko niitä säilyttää jotenkin, vai mihin mie ne työnnän ??? En vaan ilenny sanoo että en taija ottaa kun en mittään ymmärräkkään, kiittelin vaan.
Maahan vain, pallerolaukka on kivan näköinen!
Selvä !! kiitos Rapunzel, juu kivan näkönen on, kerkesin jo vähän katella kuvia penttiläisten gallerioista ja muutenkin.
Onpa vaan söpö tuo pallerolaukka
Otin tämän kevään siemenkirjeestä elefanttilaukan siemeniä, ovatten tuolla kasvarissa olleet kylmää saamassa talvesta asti. En vaan ole tuolla nimellä löytänyt minkäänlaista infoa, enkä millään muista, että kenen laittamia siemeniä olivat. Olisikohan kellään sanallista tahi kuvallista infoa siitä, että mitä olen kasvattelemassa
Miikku, olisiko sama kuin englanninkielinen "elephant garlic". Wikipediasivutkin löytyy ja kuvahaulla paljon kuvia jopa nyrkin-kahden kokoisista sipuleista.
Juuri tämän siemeniä ovat. Ostin muutaman sipulin Myllyhermannin pihalta pari vuotta sitten.
Kiva kiitos, jopas alkoi löytymään infoa enemmänkin :)
kiitos:-) tulihan nimi = elefanttilaukka niille kolmelle muhkealla sipulille, jotka viime syksynä sain. (aikaisemminkin olin niistä jo kysellyt kun ystävä niitä tarjosi. en silloin vielä ottanut niitä kun en tiennyt, kuinka niiden kanssa pärjäisin) valtaisat lehtitupsut ainakin niissä kahdessa, jotka itselleni jätin. naapurin pihalta en osannut katsoa ns sillä silmällä mutta varmaan sielläkin kasvaa. - nuputkin olivat näkyvillä jo.
Taitaa minunkin superjättilaukkani olla tuo elefanttilaukka. Kiinalaiseksi valkosipuliksi sitä kutsui naapurini, jolta sen sain.
Edessä ukkolaukkaa ja elefanttiaukat ovat tuolla taaempana tyhmästi rivissä.
Tässä kukinto viime kesältä. Laukasta tuli parimetrinen. "Kynsi" oli lapsen nyrkin kokoinen.
kiitos kuvista pääskynen. juuri tuolta ens kuvan puskilta näyttävät nyt - toinen suorassa ja toinen kallellaan niin kuin sinulla oikeanpuoleinen - ja kukat semmoisilta, joita olen monena kesänä katsellut ystävä/naapurin pihalla.
jonkun sortin valkosipulina sitä minulle on tyrkytetty *kun niin siitä tykkäät* ja totta, onhan siinä sipulissa vähän tunkkainen valkosipulin haju. oikea kuitenkin tuoksuu nenääni kirpakan raikkaalta:-)
Pallerolaukka
Pisaralaukka on hauskan näköinen
Kaunis on,jotenkin todella viekeä.
(mistähän kaikki kasvit alunperin ovat nimensä saaneet?)
Istutin 6-7 vuotta sitten puoli tusinaa ukkolaukan sipulia ja seuraavana kesänä kukkivatkin. Sen jälkeisinä vuosina ovat nostaneet näihin aikoihin terhakan lehtipuskan, mutta kertaakaan eivät ole kukkineet. Ehkä ovat vähän lisääntyneetkin. Paikka on varmaan niille liian varjoisa, mutta en ole onnistunut siirtämään niitä, kun häviävät isompien perennojen alle heti kun selkänsä kääntää. Voisikohan niitä siirtää tähän aikaan, kun ovat hyvässä lehdessä ja löydyksissä?
Minä olen siirrellyt tähän aikaan. Luulisin, että tarvitsevat kohtuullisen ravinteikkaan maan kukkiakseen vuodesta toiseen. Minä olen lannoittanut niitä kuten tulppaanejakin joka kevät.
Kiitos, Tuomipihlaja, etsinpä sipuleille pikapuoliin valoisamman paikan. Luulen, että tuossakin ravinteet riittävät, penkki saa vuosittain kompostia, tuhkaa ja kevätlannoitetta, mutta myöskään syysleimu ei siinä suostunut kukkimaan. Päästyään hiekkaisempaan, mutta aurinkoisempaan paikkaan on kukkinut runsaasti.