Laukka, Allium

Tämä lienee Allium nigrum, mustasipuli.

Valkoisten laukkojen kanssa kauhea sijoitteluongelma: Mitä perennoja yhdistää Mt. Everestin kanssa? Niin että mätsäis kivasti valkoisten pallojen kanssa ja että perenna olisi puolikorkea ja peittäisi myöhemmin lehtiruusukkeen…

Hostia (olen nyt nähnyt yhdistelmän useammin ja aivan hurahtanut)

Minulla on kuunliljoja yhden alueen etualalla ja laukkoja taaempana, mutta korkeusero vaikuttaa kyllä aika huimalta. Se on oikeastaan ainut alue jossa niitä on samassa. Kuunliljat sijoitan aina varjoon ja puolivarjoon tuoreeseen maahan ja laukat taan on hiekkaisessa maassa aurinkoisilla paikoilla.

Farrerin- ja posliinilaukat on muuten tosi kauniita! Aivan sykähdyttäviä :slight_smile:

Nyt kaipailisin pientä apua. Elikkäs ostin jokin aika sitten omasta mielestäni hunajalaukan sipuleita mutta nyt olen netissä seikkaillut ja huoamnnut että hajulaukka on aivan samallainen kukka kuin hunajalaukka. Onko nämä siis yksi ja sama laukka vai onko sekä hunajalaukkoja että hajulaukkoja olemassa?

Minä nyt ainakin olen siinä ymmärryksessä, että olisi yksi ja sama laukka. Tietääkö joku varmasti?

Hajulaukka taitaa olla se varsinainen suomalaisnimitys. Ruotsiksi se on honungslök, englanniksi sicilian honey garlic tai sicilian honey lily.

miälenkiintoinen keissi  nettiä selaten  olisi Nectaroscordum siculum Hajulaukka, punertavat kukinnot Exotic Garden myy sillä nimellä ja tuoksulaukka - doftlök Allium ramosum Särkän Pernnataimisto ja on valkoinen. Olin jo satavarma, että olisi sama nimivivahde kuin hajuherneellä ja tuoksuherneellä.

Mä olen ostanut 2009 hunajalaukkana(allium bulgaricum) tuota punertavaa ja ihmettelin jossain vaiheessa kun nimi olikin hajulaukka.

Tuo “allium bulgaricum” tarkoittanee samaa kasvia kuin Nectaroscordum siculum subsp. bulgaricum. eli alalaji bulgaricum… Nectaroscordumit on erotettu omaan sukuunsa, mutta vielä välillä näkee Allium:ina

Hunaja- tai hajulaukka sama nimelle, molemmilla nimillä olen istuttanut eri syksyinä ( ostopaikka oli eri ), mutta lopputulos oli sama : keväällä nousivat kiltisti mutta siihen kupsahtivat. Tänä keväänä jopa peittelin kevään hallaöiltä, mutta kuolo korjasi heidätkin…Nyt luin puutarhalehdestä että pitäisi lannoittaa hirmusti ja paapoa kun piispaa pappilassa, soap jäähä kaupan hyllylle mokomat…

Kukkahöperö, samat kokemukset ja sitäpaitsi viimeksi, kun niitä oli, kasvoivat vaan tajuttomat varret, jotka kaatuilivat ja kukat oli mitättömät. Eli saavat olla. Ostakoot joku muu. 

Onko kellekään tuttu Oregoninlaukka l.  Allium unifolium? Miten korkea se loppujen lopuksi on? Pussissa on korkeus 25 cm ja jossain sivuilla 60 cm. Mitähän uskois?

Voisiko joku aloittaa tämän saman keskustelun laukoista yrtit ja mausteet kohtaan ja ennenkaikkea syötävät. Maku kiinostaisi ja talvenkestävyys täällä pohjoisessakin.

Uusviherpiipertäjä, vihannekset ja juurekset-osiossa (asiaa lajeittain - lajeittain P-Ö)  on kullekin sipulille oma keskusteluketjunsa olemassa. Moni alkaa sanalla "Sipuli: " , siten ne on jokainen helppo löytää kun aakkostaa ko. osan ketjut. Yrtit ja Mausteet-osiosta löytyvät ruohosipuli ja kiinansipuli samalla logiikalla nimettyinä (siirsin ne äsken sinne vihanneksista ja juureksista missä ne näyttivät olleen tähän saakka).

Kaksi talvea ulkona olleet ukkolaukat ovat itäneet oikein reilusti.

Kukapenkki jossa on ukonlaukkoja, on täynnä ruohosipulin näköisiä alkuja, siemenen kuoret vielä päässä, onko ne ukonlaukan alkuja?

Erittäin todennäköisesti ovat.

Kyllä ne varmaan on laukkoja. Mulla on sinilaukat lisääntyneet ihan hurjasti viime keväästä, niitä ruohomättäitä on putkahdellut kukkapenkkiin hurjasti :wink: