Minä en jaksanut kasvattaa siemenistä vaan ostin lidlistä isot sipulit ja kukkivat heti ja komeasti.
Ukkolaukan siemeniä viskelin omista laukoista edellissyksynä maahan. Viime vuonna vihreä hiusnurmikko, tänä vuonna semmoisia ohuita ruohosipulin näköisiä. Kuihtuvat nopeasti näkymättömiin… Menee joku vuosi vielä kukintaan
Oma strategiani on harventaa niitä sitten kun sipulit näkee kaivaa maasta
Alkuperäinen oletus oli että vain joku siemen itää, iti 110%, talvi tappaa valtaosan, ei tappanut.
Ei talvi verota laukkoja,ne lisääntyy heleposti jottei huomaakkaa,jos et katkaise heti kukkavanaa.
Siemeniä on paljon…
On kyllä helppo tunnistaa sipuli ,kun se on pyöreä valkoinen ja pikkuiset saman näköisiä.
Menisköhän 3-4 vuotta,no ainakin kolome vuotta.
Mäki aikoinaan yhden sipulin hommasin ja nyt on ainakin 50-100.
Ne on niitä liiloja ukkolaukkoja.
Ja puutarhakompostis kasvaa toinen mokoma.
Lehtolaukkojen kanssa on muita matalia laukkoja, jotka kukkii myöhemmin/pidempään. Kylvin päälle yksivuotisia unikoita mutta ne ei itäneet
Minkälainen kasvi on ohotanlaukka? En löytänyt mitään kuvaa.
Hurja on tosiaan itävyys noilla itsekylväyteneillä ukkolaukoilla, kävisivät keväällä nurmikon korvikkeena Sen verran säikähdin, että harasin toukokuussa enimpiä taimimattoja pois, mutta kiinnostaa kumminkin, koska saattaisi olla odotettavissa jättimäinen kukinta jäljellejääneistä.
Jalomarja, kokeilla googlata Allium ochotense, sillä löytyy kuvia
Tupsukki, nyt vasta huomasin viestisi, sieltä taisikin löytyä kaipaamani tieto. Kiitos
Kiitos tuulia-tuu vinkistä mutta ei sellasta löytynyt.
No sitten kus kasvavat niin näen.
Kiitos kibu; laitoin sivun hetimmiten kirjanmerkkeihin. Mulla on yksi muukin jonka nimi on vähän hakuasessa mutta saatan sen tuosta selvittääehkä. Ellen, niin käännyn taas tänne pentin puoleen.
Tuulia-tuu, mulla on kokemusta ukkolaukkojen liian tiheästä kasvustosta. Nostin viime keväänä kaikki nuoret pois ja annoin taimenvaihdossa viipulle n." säkillisen" , hällä olkoot sitten laukkoja koko pihan täydeltä vähän päästä. Nyt napsin ne varret ajallaan alas, etten saa aikaan mitään laukkametsää. Rajansa kaikella.
Kiitos Peukku, hyvä tietää, että ukoista voi tosiaan tulla metsä. Siispä ‘raivaussaha’ esiin ja taimikonhoitoon
Jalomarja, löytyy kyllä kuvia, kun laitat haun Googlen kuvapuolelle, ei pelkkään sanahakuun. Tässä vielä linkki http://www.google.com/imghp?hl=fi (en saanut suoraa kuvatuloslinkkiä toimimaan)
Muoks. No joo tänään on näköjään päivä ettei mikään linkki toimi, ei ainakaan mulla tämäkään. Mut olkoon
Mulla on ukkolaukat muiden kasvien seassa niin en ole kokenut siementaimia riesana ainakaan toistaiseksi. Pieniä taimia on kyllä aika paljon, mutta luulen, että harmaamalvikit ja ruusuangervot eivät päästä niistä metsää syntymään. Ja sinnehän ovat sitten jo aina kuihtuneetkin ennen kuin olen mitään ehtinyt reagoida. En ole koskaan ajatellutkaan jaksavani sipuleita maasta ylös kaivaa, minkään sortin sipuleita sitten kun lehdet ovat jo kuihtuneet. Keväällä taas ukkolaukat kukkii, täytyy vaan antaa lannoitetta, että tekevät kunnonkokoisia kukkia myöhempinäkin vuosina. Olen kyllä sitten aina jossain vaiheessa laittanut kukkavarret poikki, kun penkki on alkanut mielestäni näyttämään kauniimmalta ilman niitä. Voihan niitä sitten keväällä, kun ovat lehdessä, siirtää muitakin paikkoja kaunistamaan, jos jaksaa odotella pienten kasvamista isoiksi.
Mä tykkään laukkojen kukinnoista kukinnan jälkeenkin, en ole raatsinut katkoa niitä. Siitähän ne heinikot sitten syntyvät.
Allium cyathophorum var. Farreri, Farrerinlaukka
Välkkeen allium on tosi upea.
Muutama vuosi taaksepäin sain parvitulppaanin siemeniä siemenkirjeestä, mutta nyt kukinnan alettua toteankin istuttaneeni keltalaukan (Allium moly) siemeniä. Käy onneksi penkin väreihin tämäkin.
Pakko taas laittaa kuva tästä Posliinilaukasta.
Välkkeen laukkakin on tosi upea!