Laventeli, Lavandula

En, kun olen saanut omani muutaman vuoden ajan tädiltäni valmiina taimina. En kyllä tiedä onko täti sitten ottanut alut pistokkaista vai kasvattanut ihan siemenistä.

Minulla on tavallinen, siemenestä kasvatettu laventeli säilynyt useita vuosia avomaalla, loivasti etelään viettävässä rinteessä. Ja kasvupaikka on pohjoisessa Keski-Suomessa, Viitasaarella. Mitään katettakaan en ole päälle laittanut. Osa vanhoista versoista on kuivunut tai paleltunut talven aikaan, mutta juurista on taas noussut uusia. Ja pieniä siementaimia viereen. Saapa nähdä mitä nousee tänä keväänä...

Viippu kysyi pistokaslisäyksestä. Minä olen käyttänyt kylvömultaa enkä ole laittanut muovin alle, vaan antanut olla sellaisenaan viileässä ja valoisassa. En tiedä olisiko muovista haittaakaan, mutta eipä laventeli näytä pienistä kosteuden vaihteluista välittävän.

Otan pistokkaat syksyllä ja tarkistan mullan kosteuden talven mittaan aina muistaessani. Talvella uhkaan aina heittää ne menemään, koska ne vain kököttävät harmaina purkissaan. Kevään korvalla kuitenkin kiittelen laiskuuttani, kun ne alkavat työntää uutta kasvua. Tällä epämääräisellä metodilla onnistuvuus on noin 75 %, eli melko kiitollinen pistokaslisättävä tuo laventeli on.

Juuri siirsin tusinan verran pistokkaita omiin ruukkuihinsa ja latvoin uuden kasvun.

Hei, tämä on varmaan tyhmä kysymys mutta ensi kerran kokeilen laventelia siemenistä..Hyvin ovat itäneet mutta kun kohta tulee koulimisen aika niin laitanko purkkiin todellakin vain yhden taimen vai useamman?? Tein siemenistä hajakylvön muoviseen lihalaatikkoon joten taimia näyttää tulevan....

Kiitos Zibuli. Koitan metodiasi, kylvömultaa ja viileään. Autotalli on pitkään alle 10 asteinen, joten vien sinne pistokkaat.

Jos ei nyt keväällä onnistu, niin koitan syksyllä uudelleen.

Tuo koulintajuttu kiinnostaa minuakin...

Minä olen aina tosiaan ottanut pistokkaat syksyllä puolipuutuneesta saman vuoden kasvusta, koska minulla on niille sopiva viileä talvetuspaikka. Mutta esim. täällä sanotaan, että pistokkaita voi hyvin ottaa keväälläkin, ja silloin uutta kasvuakin tulee varmasti nopeammin.

Mm. täällä neuvotaan käyttämään muovipussia, ja keväällä ilmojen lämmetessä se onkin varmaan hyväksi, jotta kosteus pysyy tasaisena.

En muuten ikinä ole oikeaoppisesti repäissyt sivuversoa niin, että siihen tulee mukaan tuo linkeissä mainittu heel, mitähän se on suomeksi, vaan leikannut ihan vaan sekatööreillä, ja hyvin on juurtunut. Juurrutushormonia kannattaa käyttää. Onnea kokeiluihin!

Kierrätyskunniaan, kyllä siitä yhdestä siemenestä kasvaa aikaa myöten ihan iso puska, vaikka itämisvaiheessa sitä voikin olla vaikea uskoa. silmän isku Kannattaa siis koulia ne tavalliseen tapaan omiin pikku purkkeihinsa. Tietysti ensimmäisenä kesänä voi saada näyttävämmän istutuksen, jos istuttaa useamman taimen yhteen isoon ruukkuun.

Kiitos neuvosta Zibuli, koulin siis taimet yksittäin Ne onkin itämisen jälkeen tosi pieniä, mutta annan vielä vähän vahvistua.

Jee, toin purkit lämpimään, ja nyt näkyy jo pieniä alkuja...

Hei, mulla runkolaventelin uudet versot nuokkuu ellen kastele tosi paljon. Pitäiskö leikata? Olen aina kuvitellut että laventeli on kuivan paikan kasvi mutta tuntuu vaativan aika lailla vettä. Miten on? Entä onko kovin kylmänarka? Luulisi sen tykkäävän kuivasta ja aurinkoisesta, kun luonnonvaraisena Etelä-Ranskassa kasvaa yhdessä timjamin ja muiden kanssa. Kokemuksia?

Laventelit näyttävät talvehtineen ihan kunnialla. Ostin vielä ihan loppukesällä kolme nuupahtanutta tainta jonkun kaupan alelaatikosta. Niistä kaksi tuntuu olevan hengissä. Vanhemmista yksilöistä kaikki talvehtivat hyvin.

Moonriver, sulla on ihana tupsulaventeli! Onko se talvehtinut ulkosalla, oletko suojannut ja miten? Mulla on tänä keväänä löytynyt, vähän samankaltainen, myytiin nimellä Lavandula Anouk. Tulee olemaan ensi talven suurin haaste, kunpa saisin pysymään hengissä!

En ole edes yrittänyt pitää sitä talven yli hengissä. Luulen, että täällä kutosvyöhykkeellä se on aika hankalaa.

Tupsulaventelit ovat muutenkin paljon arempia kuin peruslaventelit. Minullakin ne ovat kuolleet talvella. Mutta pistokkaita kannattaa yrittää talvettaa.

Minulla talvehtii hyvin laventelit. Nappasin risun siitä reunasta ja tökkäsin toiseen penkkiin, nu on laventelia sielläki!

Nupuillaan ovat laventelini nyt. Ja vakaa aikomukseni on nostaa molemmat ruukuistaan, ottaa pistokkaita ja lisätä muuallekin pitkin pihaa niitä.

Minun laventeleillani alkaa olla parhaat hetket jo mennyttä.

Zibuli, väännätkö mulle rautalangasta vaihe vaiheelta miten talvehditat niitä tupsulaventelin pistokkaita? Ihanko vaan latvoja kosteaaan hiekkaan ja mars kellariin? Vai tarvitsevatko valoa (no tää talvivalo on kai jokin ikuisuuskysymys:*)

…Paitsi että täältähän löytyi Zibulin aiempi selostus pistokkaiden talvehdittamisesta… sama varmaan sopii tupsulaventelille?

Sain kerran talvetettua laventelit lehtikompostissa, en niinkun ollut kerinnyt niitä maahan laittamaan joten kaivoin keskelle kompostia kolon, laventelit sinne ja metrin kerros tavaraa päälle. Lievästi yllätyin, kun osoittivat keväällä elonmerkkejä. Mutta eipä taida riittää pohjoisemmassa…

Minulla on myöskin talvenkestävää laventelia. Olen saanut sen palstanaapurilta.SE on mulla nyt toista kesää ja en suojannut talveksi mitenkään.