Laventeli, Lavandula

Tarvitseeko laventeli sen valon talvehtimisaikanaan? Se on minulle perimmäinen kysymysmerkki vielä. Jolanda, laitathan sitten keväällä juttua tänne kuinka talvehdittaminen varastossa onnistui tuolla sinun tekniikallasi? Minulla kun ei sitä kasvivaloa siellä ole, niin kokeilen ilman sitä ja toivon hartaasti että voisin minäkin keväällä raportoida kasvuun lähdöstä :slight_smile:

Hei,

olisikohan joku teistä laventelinkasvattajista valmis myymään pistokkaita Helsingin alueella?

Hei J299…jne… kävisitkö lisäämässä itsellesi nimimerkin, sellainen meillä kaikilla on kuten huomaat. Sen voit tehdä tuolla oma profiili-kohdassa. Lisäksi mainitsen tässä heti että täällä palstoilla ei ole osto- ja/tai myyntitoimintaa, vaan niihin liittyvät ilmoittelut täytyy sääntöjen mukaan laittaa Puutarhapörssiin jonne avautuu tie vaikkapa tuolta Yläpalkin “Jäsenpalvelut”-kohdasta :slight_smile:

Kiitos neuvoista! Huomasin vasta viestin luettuani, että ei näy mitään nimimerkkiä!

Tupsulaventeli

Tulipas nyt mieleen kun näin tämän ketjun, että voisin pyöräyttää laventelisiemenpussin viimeiset pölyt multaan ja katsoa tuleeko mitään. Tuon ylläolevan laventelin sain viime kesänä eli ei ole minun kasvattama.

Tuossa viime lokakuussa näytän miettineeni miten laventelin talvetus pimeähkössä autotallissa sujuu. No, kävin eilen hakemassa ruukut (2) sisälle ja kastelin kunnolla. Lasit päässä tutkin ja kyllä sieltä pieni (tosi pieni) vihreä alku on yhdestä kohdasta tulossa. Vein ruukut takaisin talliin mutta nyt täytyy seurata tilannetta ja varmaan ottaa sisälle jos kasvua tosiaan alkaa tulemaan.

Laventelipussissa lukee että esikasvatus huhtikuussa. Miten tämä kuukausi kuluisi nopeammin? Muutenkin huusholli alkaa kuulemma muistuttaa jotain puutarhamyymälää eikä kotia. Kuulemma. Siksi koitan rajata rehuinnostustani niin ,että purkkeja on vain olohuoneessa, keittiössä, työhuoneessani, vessassa ja rapussa. Yksi on lipsunut isännänkin työhuoneeseen mutta näyttää osaavan sen hoitaa.

Ai kuuluisi sittenkin sinne hoitoonohjausosastolle? 8[

Huhtikuussa? Noh, maltanpa sitten hetken…

Selasin ketjun läpi mutta ei oikein selvinnyt että jos nyt kylvää niin koska kukkii, pussissa vaan luvataan satoa, kukista ei puhuta mitään ja osaisiko joku valaista, mikä on sen hauskan tupsupäisen lavendelin lat.nimi ja onko semmoisen siemiä missään näkynyt.

Tupsulaventeli = Lavandula stoechas.

Minä olen muinoin kasvattanut laventelia siemenestä (en muista kylvökuukautta) enkä saanut niitä yhden kasvukauden aikana kasvamaan juurikaan yli kymmensenttisiksi, pitihän niitä latvoakin. Seuraavana vuonna vasta kukkivat. Ehkäpä joku saa ne paremmissa kasvatusolosuhteissa ja paremmalla hoidolla kasvamaan nopeammin.

Sinänsä siemenestä kasvattaminen ei ollut vaikeaa, kyllähän kylvöistäni lopulta tuli komea rivi laventelipuskia, josta kelpaa kehua, että on ihan itse siemenestä kasvatettuja. Jatkossa kuitenkin ehkä mieluummin ostan valmiita pikkutaimia ja/tai lisään pistokkaista, mikä sekin on kohtuullisen helppoa.

Kiurunkannus, tarkastin viimevuotiset kylvöni ja olen laittanut silloin sekä 6.3. että 12.3. siemeniä itämään.Toinen noista oli liuskalaventeli, toisesta en muista mitä siinä luki. Kaikki ehtivät kasvaa ja kukkia hyvin pitkän aikaa. Pari annoin eteenpäin taimienvaihtopäivänä, mutta eiköhän nekin samaa tahtia edenneet :slight_smile: Eli nyt on hyvä hetki kylvää :slight_smile:

Kiitos tiedoista, eikun kylvämään. Tupsua ei nyt ole mutta jotain muuta kylläkin, mitä lie lajiketta, ei ole väliä, sillä lähdetään alkuun.

Pussissa lukee LAVENTELI Lavendula angustifo… (sattui reikä sanaan), ja siinä lukee

Kylvö: Esikasvatus huhtikuun puolivälissä / Istutus: N. 8 viikon kuluttua ruukkuun tai ulos aurinkoiseen paikkaan / Kuivattuna käyttö teessä ja tuoksupusseissa. Tuoreet lehdet ruokien mausteena. Tämä näyttää pussin kuvassa samalta jota minulla on mökillä ollut jo vuosikaupalla kallion reunan kukkapenkissä.

Viime keväänä sain laventelin onnistumaan hyvin siemenistä kasvattaen ja kauniisti kukki syksyllä nyt vaan jännitän miten se on kestänyt talven ja ilmestyykö penkkiin keväällä mitään.

Syöttekö ihan oikeasti lavedeliaoho jotenkin en koskaan ole edes ajatellut sitä jonain mausteena tai teenä vaan sellaisena aromaattisena tuoksu kasvina. Posliininmaalauksessa aina tuoksui lavendeliöljy eipä tullut mieleenkään maistaasilmän isku

Mitenkäs olette tuossa pistokas lisäyksessä toimineet? Laventeli nauttii kuivasta, mutta luin että pistokaslisäys tehdään muovin alla, siis kosteassa? Olisiko kaktusmulta sopivaa?

Autotallissa on itämässä tupsulaventelia (muistaakseni sain siemenet MoonRiveriltä). Käyn siellä välillä aina katsomassa purkkeja.

Ulkona on kolme tavallista puskaa kohopenkissä havujen alla. Tulisi nyt kevät vihdoinkin, pääsisi katsomaan miten niiden on käynyt.

Tupsulaventelista;

“Sow seeds at 68ºF (20ºC); if no germination in 3-4 weeks, bring to temperatures of 24-39ºF (-4 to +4ºC) for another 2-4 weeks.”

Eli jos ei idä 3-4 viikossa, niin kylmäkäsittelyyn.

Kääk, kipaisen hakemaan purkit autotallista sisäälle. Taisivat nyt sitten saada sen käänteisen kylmäkäsittelyn... Oletko kasvattanut pistokkaasta?