OK. Olen seuraillut näitä laventelitarinoita ja nyt on kyllä pakko kokeilla menestyisikö laventeli minullakin talven yli. Olen kuvitellut, että kokeilukin on turhaa…(nössö!)
Hienoa kuulla miten Sandilla laventelit menestyy. Tarvitsevat kyllä kuivan maan. Paljon hiekkaa kuoppaan!
Minulla on pari laventelilla reunustettua penkkiä, itse siemenistä kasvatettua L. angustifoliaa sekä pistokkaista lisättyä ‘Hidcotea’. L. stoechas (‘Papillon’ ym. “korvalliset”) on arempi, sitä en saanut menestymään edes täällä etelämmässä (eikä ihme, kun maa on savea).
Kuivatut laventelin oksat voi polttaa talvella takkapuiden joukossa, tulee hyvä tuoksu (miesväki voi vähän valittaa ). Ikuinen hajumuistijälki on jäänyt myös kompostipöntöstä tulvahtaneesta laventelin tuoksusta. Ei ole koskaan komposti tuoksunut niin hyvälle
Laventeli oli taas talvehtinut sekä kukkapenkissä että haudalla. Etsin tuossa tietoa, voiko ampiaisyrttiä syödä ja löysin laventelista mielenkiintoista tietoa:“…eteerinen öljy, jonka tärkein yhdiste on linalyyliasetaatti, on ulkoisesti hyvä rohto pieniin palovammoihin (erityisesti lohikäärmeen aiheuttamat polttamat).”
Että eipä hätää, jos sattuu lohikäärme tielleni, kasvaahan penkissä laventelia:D
ei lopu keinot, ei ...
Omat siemenkasvatuslaventelini laitoin ruukkuihin, aattelin yrittää talvetusta tuolla autotallissa perunoiden ym. kanssa. Täytyy varmuudeksi ens keväänä laittaa uudet siemenkasvatukset pystyyn jos ei talvehtisikaan. On se niin mukavan tuoksuinen...ohimennessä aina pitää kädellä hipaista
Kokeilin runkolaventelin kasvatusta, kun yksi talvehtineista siementaimista oli kasvattanut pitkän puuteuneen varvun. Nostin toukokuun puolivälissä varvun pystyyn, sidoin tukikeppiin ja nypin alaosasta turhat lehdet pois. Tältä se näytti:
Ja tälyä se näytti kesäkuun lopussa:
Onko teillä kokemuksia runkolaventelin talvettamisesta?
Ihana lukea juttujanne laventelistä!Olen himoinnut jo pari vuotta laventeliä,mutta luulin ettei menesty täällä ensinkään!Onneksi blondi älysi tämänkin keskutelupalstan ;-).
Eli periaatteessa saviseen kohopenkkiin voisi tällätä laventeliä ruukussa?Miten Sand olet laittanut purkin maahan;ihan pohjallisena vai pohjattomana?Anteeksi typerä kysymykseni,mutta minulle ei ole vielä valjennut kaikki nämä puutarhanhoidan finessit…
Perheomenapuu, hieno on runkolaventelisi ‘kateellista jupinaa’… Olen nimittäin joitakin kokeiluja tehnyt onnistumatta8]
Itäranta, kyllä sen laventelin voi istuttaa ihan maahankin, ei tarvi ruukkua välttämäti, mutta kuivuva pitää olla penkin, ei siedä seisovaa vettä juurillaan. Zibuli tuossa ylempänä sanookin, että hiekkaa istutuskuoppaan.
Joo ja otathan huomioon, että viljelen laventeleitani vähän etelämpänä.
Raskaalla savimaalla on parempi hiekkaisa kohopenkki kuin hiekkakuoppa, johon muodostuu helposti uima-allas. Aurinkoisesta rinteestä tykkäävät varmaan myös.
Joka tapauksessa laventelia saanee nykyään sen verran yleisesti ja edullisesti, ettei kokeilujen uhraaminen talvelle ole niin suuri katastrofi. Ensi kesänä uudet taimet kehiin sitten.
Kiitoksia vinkeistänne!Taidanpa kiiruhtaa tuonne vakipuotiin ostoksille…Suunnittelin asian niin,että laajennan pikkasen paraatipenkkiä (epämääräisen muotoinen,niin helppoa) ja reunustan mullan kivillä ennen kuin lapioin sorat sinne.Tulin samaan tulokseen kuin Zibuli,että jos saveen kaivaa kuopan,niin siitä tulee uima-aillas.Näin ihanan ja vanhan laventelipenkin Espoossa hiljattain ja heti pamahti päässä ;-).
No tämmönen siitä sitten tuli,ihan ex tempore tuosta noin vaan lonkalta ;-).Ei ollut kaupassa kuin vaaleanpunaista laventeliä ja ihan sööttihän sekin on.Onneksi on kädettömille siementäjille olemassa ihan oikeita taimia,ettei tartte vuotta odottaa ja lopulta noitua kun ei onnistu.Ja ihan ekaa kertaa kokeilin sitä sanomalehtijuttua,aika näppärää oikeastaan :-).Kyllä täällä viisastuu,koko ajan =D.
Samassa penkissä kaikkea sievää odottamassa ensi kevään penkin laajennusta.
Itäranta jo omansa kerkesi istuttaa, mutta tosiaan laventelini ovat (niitä on tällä hetkellä kaksi) muoviruukuissa maahan upotettuja. Muoviruukuissa on normaalireikäinen pohja.
Joskus aluksi pistin keväällä jonkun männyn karahkaoksan vähän suojaksi.
Runkolaventeli kannattaa varmaan myös istuttaa ruukussaan maahan, niin talvehtiminen on varmempaa kuin sisällä. Minulla on tuolla yksi taimi, josta myös voisin kokeilla runkolaventelin kasvatusta :}
Eräänä iltana myöhään hämmästyin, miten laventelin sinisyys otti silmiin.
Voi Sand, saisinko mitenkään kerjättyä sinulta siemeniä tuosta ihanuudesta? Huima! Edelliskeväänä tein taimiksi laventelia kaupan siemenistä, mutta ne kuolivat heti ekana talvena. Ajattelin, että tuo olisi ehkä karaistuneempaa sorttia. Vaikka täällä on varmaan se lumen puutekin ongelmana.
Yritän kerätä siemeniä talteen, jahka ne kypsyvät. Koska muutama taimi on noussut itsellään, saattaa kylvö onnistua.
Kiitos, Sand. Niin, muistelin sinun jossain vaiheessa kertoneen noista siementaimista. Siksi ajattelinkin, että se saattaisi olla jotain kestävämpää laatua.
Ihana! Sand, minä kurja en vieläkään ole keksinyt paikkaa sulta saadulle laventelille… tuolla se ruukussaan voi hyvin. Kivikkopenkkiinhän se pitänee laittaa. Mutta vieläkö sen uskaltaa nyt syksyllä istuttaa maahan vai talvetanko ruukussa? Miten sulla on ruukkulaventelit talvehtineet? (vai onko sulla ollut talven yli ruukussa?)
Poppius, muoviruukkuun istutettuna (hiekansekainen multa), maahan upotettunma myös sinulla varmaankin talvehtii siinä keskipihan kivikkopenkissä. En kyllä tiedä, mikä taika sillä ruukulla on - minulla niitä puunjuuria on sen penkin alle menossa suuresta männystä ainakin…
Ai niin joo, taisit joskus sanoakin että sulla on ruukussa. Pitääpä siirtää se hetimiten isompaan ruukkuun. Oliskohan semmoinen 15-20 cm leveä ruukku sopiva? Onko sulla siinä ruukussa pohja paikallaan?
Olen tässä nyt ensimmäistä kertaa ruukkulaventelin talvetuksen kanssa pähkäilemässä. Opiskelin tästä ketjusta sen minkä asiasta löysin, ja esim. Temskukka puhuu talvettavansa oman ruukkulaventelinsa, oliko se nyt talvetushuoneessa vai viherhuoneessa...jompikumpi. Mutta voisiko joku kertoa hiukan tarkemmin minkälaiset olosuhteet talvetushuoneessa on oltava.
Käykö n. . +5-7 asteisena pysyttelevä kuiva tila (autotalli) jossa on vain pieni ikkuna-aukko, eli on hyvin hämärä, lähestulkoon pimeä ?
Voiko sen nostaa jo nyt sinne, vai olisiko hyvä odottaa että yöpakkanen komentaa ensin unille?
Täytyykö sitä kastella/kostuttaa talvella vai annetaanko kuivua rutikuivaksi?
Kuinka lähdetään keväällä liikkeelle?
Äh, taas tuli kamala määrä kysymyksiä, mutta varmaan tieto hyödyttää monia muitakin...
Minä kokeilen myös tänä vuonna laventeleiden talvehdittamista viileässä varastossa. "Perus" englanninlaventeli Lavandula augustifolia ''hidcote''ja munsted'' ovat pihalla hiekan sekaiseen multamaahan istutettuina, mutta vähän aremmat talvehditan varastossa. Varastoon on menossa Lavandula lanata, Lavandula stoechas ''papillon'' ja ilmeisesti myös Lavandula latifolia. Varastossa on n. 5 astetta ja kasvilamppu n. 12 tuntia siellä oleville kasveille. Yritän pitää kasvit hieman kosteina koko talven ajan. Viime vuonna yritin talvehdittaa paria papillonia, mutta pääsivät harmillisesti keväällä kuivumaan...