Lehtikaktus, Epiphyllum

Oho! :smiley:

kalanruotokaktus tekee innolla uutta kasvua

En tiedä kaktuksen ikää, kolme vuotta sitten ostin sen kukkakaupasta eikä se ihan pieni ollut silloinkaan.

Kysyisin mitä nämä sarvet on? Tuo pistokas on ihan pieni ja se on kasvattanut tuollaiset. Löytyi kyllä isommassakin pistokkaassa yksi tuollainen sarvi. :smiley:

Sattuisiko kenelläkään olemaan vanhaa vaaleanpunakukkaista Neidonhovikaktusta…jos pistokkaan siitä saisi? Olen etsinyt ko. Vaaleanpunakukkaista tuloksetta…:blush:

Filopator, saako tulla samaan jonoon? Puuttuu multa tuo hovineito :blush:

Nimetön lehtikaktus näyttää tekevän nuppuja

Voi hyvänen aika, kyllä se on vain moukan tuuria, jos mulle kaktukseen tulee nuppu tai kaksi. Täältä netistä olen lukenut miten te toiset kaktuksianne hoidatte. Tuo iso lehtikaktuksen rotjake on roikkunut ainakin pari vuotta tuossa ikkkunalla, välillä kuivan kopperoisena ja muistaessani olen juomapulloni raukalle tyhjentänyt. Kissa käy välillä hellästi läpsyttelemässä.

Kaktukset ovat minusta kiinnostavia, siksi kai ne joskus palkitsevat ihailijansa. Mitä rumempi kasvi on olemukseltaan, sitä kauniimpi se on mielestäni.

Jatkan vielä tätä nuputtelua. Tuosta samasta kaktuksesta olin leikannut ruman lehden pois ja laittanut sen juurtumaan. Se juurrutettava pala puskee nuppuja.:w00t: Mahdottoman pieniä, mutta nuppuja ne taitavat olla.

Kaktuksen nuppu on vähän kasvanut ja saanut väriäkin, ei taida kovin iso kukasta tulla

Minun hovipojankaktus on taas yhden kukan aukaissut ja muutama nuppu näyttää vielä siinä olevan.Saattaa olla että on hiukan kuivana pidetty ja pienessä ruukussa kun nyt kukkii.

Laiskasti nuput kehittyvät

Hovipoika.

Hovipoika meillläkin

On se kaunis!

Mikä huikea ero Karvarin ja Avironin Hovipoikien kukilla, väri ja kukan muotokin ovat erilaiset vaikka saman lipun alla kulkevat.

Luulen se eron johtuvan valosta?

Hovipoika jaksaa kukkia.

Joko teidän kaktukset ovat aloittaneet uuden kasvun, tarkoitan nuoria kasveja, jotka eivät vielä kuki? Vai aloittavatko yleensä keväällä? Voisitteko antaa vinkkejä, millä konstilla epit saa aloittamaan kasvun?  Minä saan ne menemään talven yli, mutta kevät tuottaa ongelmia. Osa kuihtuu pois ja tuntuu, että loput jähmettyvät samaan jamaan. “Paras” tapaus on pysynyt alun kolmatta vuotta  ihan samanlaisena, kolme “lehteä”, ihan napakoita, mutta mitään ei tapahdu.

Hovipojassa nuput.:rolleyes: