Lehtikaktus, Epiphyllum

Mielestäni multa ei ole kovettunutta , se on tavallista kukkamultaa, johon olen sekoittanut orkideamultaa ja perliittiä.
Itsekin olen epäillyt, josko kastelussa vika, Sanot, että ovat juoppoja. Tarkoitatko, kun kastelet, multa tulee kunnolla märäksi, ei vaan kosteaksi? Kuinka usein kastelet, päästätkö välillä pintamullan kuivaksi?

Kiitos neuvoista. Yritän nyt jotenkin muuttaa  kastelurytmiä, jos vaikka tapahtuis ihme.:wink:

Minulla on vieläkin elossa ne pistokkaat, mutta yhden pikkasen heitin pois. Uusia versoja ne on työntäneet.

Kaktuksesta kukat rupsahtaneet, mutta vielä taitaa uusia tulla

Kalanruotokaktuksen vein ulos, saa nähdä tuleeko syksyllä nuppuja. Räystään alle talon pohjoispuolelle laitoin sen ulkoilemaan.

Minä vein eilen hovipojan ulos, siellä se nyt vieläkin kukkii.

Ihan tavallinen kevätkaktus on tehnyt muutaman kukan. Pidän tästä vaikoisestakin väristä.

Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

Onpa tosi kaunis Sohvakukan kevätkaktus. Vai tavallinen, en ole koskaan ennen nähnyt.

Mun mielestä hyvinkin tavallinen, muistuttaa joulukaktusta. Yllätyin kyllä noiden kukkien koosta, ovat aika isoja mielestäni mutta ehkäpä se vaikuttaa kun niitä on vain muutama.

Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

lehtikaktus-ketjussa kyssäkaalille kymmenen pistettä ja papukaijamerkki:_)

Luin just Epiphyllum ohjetta ja siinä mainittiin, että heinä - syyskuu, kukinnan jälkeen tarvitsee lepoa.
Kastelua vähennetään.
Kuitenkin siinä lukee, että elokuussa voi vaihtaa uuden ruukun ja mullan. Kastellaan taas runsaammin ja lannoitetaan viikon tai parin välein.

Minun pistokkaan on tehnyt vain uusia versoja, joten eivät pääse lepoon. :grin:

Tässä viimeiset kaktuksen kukat, kukinnan loputtua kaktus lähtee ulkoilemaan

Otin hovipojasta pistokkaita kukinnan jälkeen ja ajattelin istuttaa ne parempaan ruukkuun, mutta huomasin pienen nupun, joten jätin homman kesken. Eikös tuo nystyrä olekin nuppu?

Mietin äsken että mikä täällä tuoksuu… ihan erilainen kuin nuo viikkoja kukkineet posliinikukat. No tämä oli avannut pari kukkaa

Ooo, tuoksulehtikaktus vanilvamaisen ihunainen tuoksu. Posliinikukkaakaan en kärsi kasvattaa tuoksun vuoksi, tuoksulehtikaktus kukki kerran ja annoin sen uuteen kotiin, ulkonahan noita passaisi kukittaa.

Mutta voi, on vaan niin hetken huuma toi yhden yön kukinta. Nyt näyttää hieman surulliselta… onneksi vielä peri nuppua jäljellä :+1:

Onneksi riittää vielä tulevaksi yöksi :smile: sitten se kyllä on ohi taas hetkeksi

On se niin ihana:stuck_out_tongue:

Kalanruotokaktus ulkoilee ja alkaa jo tehdä nuppuja

koiruus, en voi muuta kuin haukkoa henkeäni, kun katson kuvia!