Lehtikaktus, Epiphyllum

Ajatella, että  muutama Selenicereus chrysocardium yökaktus pistokkaat maksaa yli 70€ yhteensä.
Mielestäni se ei ole hidas kasvamaan, vaan heti kasvattaa uudet versot tilalle, jos yhden leikkaa irti. 

En enää muista minkä hintainen se minun yksi pistokas oli, sillä se oli ruukussa, kun tuli minulle.
Eräällä sivulla yksi pistokas ruukussa maksaa 14€

Majavanhäntäkaktus ruukussa oli 5 pistokasta ja se on selvästi nopea versomaan, mutta hinta taisi olla alle 30€

Perinteinen tuoksulehti avasi ekan kukan. Lisää onneksi tulossa… ihana tuoksu kämpässä :smiling_face_with_three_hearts:

Ihana on tuoksulehtesi kukkineen.
Tuoksulehti taitaa olla rotevakasvuinen tuettava/sidottava kaktus, ei siis mikään hentoinen amppelissa roikkuva kasvi, vai?
En tunne kasvia, siksi kysynkin.
Minulla on juurtumassa joitain ronskimman oloisia/näköisiä kaktuksia, nimettömiä.

Tuoksulehti on tosi rotevaa tekoa. Mulla se huitelee yli kolmessa metrissä eli kasvaa myös ylöspäin. Oon tukenut sitä yli kahden metrin korkeudessa niin et pistin varret amppelikoukkuja vasten. Mutta tuossa ikkunanurkassa joutaa retkottaa muiden huithapeleiden kanssa. 

Koiruus, kiitos vastauksesta ja  tuoksulehden kuvauksesta. Vai huithapeli kun noin komeita kukkia puskee:smiley:

Orkideakaktus pistokkaat vein parvekkeelle. Lisäksi saniaiskaktukset yms.
Kevätkaktukset saa olla olohuoneessa.

Ruokapöydän tyhjensin ja pistin pöytäliinan pesukoneeseen. Olipa liinan alla paljon roskia mm. multaa, hiekkaa ja kasvien roskat. Siivosin ja pesin pöydän.

On siinä ollut pieni alue, joten olen voinut ruokailla tai kahvia hörppinyt.

Eka ja ainoa nuppu aukeamaisillaan siemenestä kylvetyistä hybrideistä. Laitoin Nikonin latuuseen :slight_smile: Saadussa violettiin vivahtavassa 2 nuppua. Ja just kun meinasin alkaa niitä ulos raahaamaan.

Kalanruodon olen vienyt ulos.

Kalaruodossa oli jotain valkeaa joka levisi multaan ja versoihin. Harvensin ja pistin pistokkaat veteen.
Vaihdoin mullan ja odotan mitä tapahtuu.

Olisikohan mahdollista, että ruukussa oli ruuhkaa ja kostea teki hometta?
Se ruukku roikkuu parvekkeella. 

Majavanhäntäkaktus versoo koko ajan ja ilmeisesti tykkäävät roikkua parvekkeella.

Myös Bolivianlapakaktus tykkää roikkua siellä.

Korallikaktus ei sano mitään, mutta elossa on ja sekin parvekkeella.

Kaikki Orkideakaktukset kannoin parvekkeelle.

Saniaiskaktukset pukkaa uutta versoa ja on parvekkeella.

Mikäköhän Epiphyllum Flör kaupassa on, kun hinta on 14€ ja jotain päälle?

Versot näyttää samalle kuin majavanhäntä.

Flörillä näyttää olevan epiphyllum Red Tip, hinta 14,90€.  Mulla on tämä kaktus, tilasin äskettäin jostain. Ei muistuta majavanhäntää ollenkaan, on paljon hentoisempi, tosin en tiedä miten mahtavaksi se kasvaa kunhan innostuu. Vaihdoin isompaan ruukkuun, juurtuneita pistokkaita oli noin 15.  Tämä Red Tip on myös piikikkäämpi, majavanhännässähän ei ole piikkejä nimeksikään. Kalanruotoa siellä on myös, muutapa siellä ei olekaan.

Joo kalanraato oli siinä vieressä.

Mikä ihmeen Red Tip? :grin:

Jokohan huomenna.

Voi ei, tabletti on taas muuttanut sanan. :grin:

Kalanruotoa olen kirjoittanut, mutta tabletti tai kännykkä usein yllättää, kun ne ei tajua mitä kirjoitan. :smile::smile:

Ai tuollainen kukka siinä on. :face_with_monocle:

Ei auennut tämän enempää. Kuva eiliseltä, nyt jo vähän lurpattaa.

Minun pallokaktuksessa on tuollainen kukka, mutta se ei avannut kokonaan kukkaa. Olisiko vaatinut enemmän hämärää? 

Ulkomailla sitä sanotaan yön kuningattareksi. 

Ny on toisenkin nuput auki. Violettiin vivahtavana saatu.

Saman tyylinen tötterö keskellä kuin hovineidossa.
Opinkohan mä jonain päivänä käyttämään tuota kameraa. Ei aina oo ihan hajua, mitä on tullu painettua.

Majavanhäntä sai ison saviruukun. Johan multapaukku oli täynnä juuria.

Kyllä majavanhäntä on kiitollinen kaktus se nimittäin tekee heti uuden verson, jos otan pistokkaan.  Lisäksi mullasta nousee uusia. Joidenkin päässä on kuin pitkät sormet.

Ei mahtunut enää amppeliin ja ruukkuineen se painaa niin paljon, että kukkateline meinasi kaatua.

Kastelin äsken sisäkukkia ja huomasin, että Pumilum’issa on nuppu.
Ellen väärin muista niin vaihtelin viime kesänä pistokkaat. Kerrankin tyhjänpäiväinen ahneus sai mukavan palkan, tuo on siis aivan nuori taimi mutta kasvaa jo todella terhakasti ja ilmeisesti viihtyy tällä akkelin-kutaleella. Ilon puolelle pyörähti ainakin tämä kokemus.