curly kaissa alkoi pallero punertaa ja sitten ruskehtaa ja tänä aamuna se irtosi heppoisesti. Roskiin olin nakkaamassa mutta kun sattui veitsi olemaan käden ulottuvilla teki käsi kummallisen liikkeen ja halkaisi palleron. Sisällä oli kasa kypsän näköisiä siemeniä, ruskeita ja mustia.
Millaiseen multaan ja millaiseen kosteuteen voin siemeniä laittaa ja kauankohan jouvun oottelemaan itämistä jos itävät?
varmaankin kannattaa siementen kuivahtaa muutama päivää ja sitten taas liotat niitä camomillateessä vaikka yön yli ja sitten kylvät vasta. Itämisnopeudesta enkä kasvusta tiedä muuta kuin että pohjalämpö ja tasainenkosteus nopeuttaa itämistä. Camomilla on antibakteerinen ja teen tanniinit nopeuttaa kuoren liukenemista. Mikätahansa muukin tee käy mutta camomillassa on jotain antibakterista aiinesosaa. Piti olla se toinen haudutus eli yhdestä pussista kahteen kuppiin ja jälkimmäinen on sopivan tömäkkää tai mietoa liuotinta:)
oho, ompa uusi tuo teejuttu. Jos liotan tiikerin päiväunessa niin uinuuko siemenet sen jälkeen ikiunta Täytyy siis käydä camomillatee ostoksilla. Camomillateessä on muutenkin sitä jotain. Kun lintuni on joskus sairastanut olen antanut camomillateetä, nimenomaan vain sitä teetä suositeltiin.
Minäkin opistun curly kain, on sitten ihana tapaus
Kun itse panin pari viikkoa sitten hedelmästä huoneilmaan otetut siemenet multaan, yhessä yössä olivat jo juuret tehneet, että siemen alkaa itää liki 24 tunnin sisällä!
Zygo, olikos sulla viherhuone, vai millaisissa olosuhteissa olet saanut noin upeasti kukkimaan? Minulla ei yksikään lehtikaktus kuki, vaikka olivat ulkona koko pitkän kesän…
Kuningatar; Ei ole minulla viherhuonetta. Ulkona olivat koko kesän. Tämä iso kaktus on monta vuotta vanha eikä kukkinut, kunnes leikkasin lehtien päistä palat pois. Jopa alkoi kukkia. Kerroin tästä täällä joskus vuosi sitten ja minua ei oikein uskottu.
Vahvistuksen toimelleni sain vanhasta kirjasta: A,M,Idman-Tigerstedt: Kodin ruukkukasvit: vuodelta 1953. "Punakukkaiset kaktuksen kukkivat runsaasti vuosittain, mutta valkokukkainen voi välistä tehdä tenän ja olla vuosikausia kehittämättä kukkia. Tällöin voimme leikata kasvia, mikä kokemukseni mukaan tavallisesti auttaa. Leikkaaminen tapahtuu siten, että terävällä veitsellä typistämme voimakkaita kukkimiskuntoisia lehtiä muutamia senttimetrejä".
Zygo, voin hyvinkin uskoa tuohon menetelmään. Luin itse yhdestä vanhasta kasvikirjasta, että lehtikaktukset pitäisi joka kevät leikata siten, että jättää ruukkuun vain 3 elinvoimasinta lehteä/versoa. Näin ne jaksavat kukkia. - Mutta eihän tuota ainakaan millään raaski tehdä, jos on kovin runsaslehtinen kasvi. Mutta toisaalta, lehtikaktukset ovat kyllä aika nopeita ränsistyttämään lehtiään...
Niin. Joku mainitsi silloin vuosi sitten, että ei kannata leikata ja pilata kasvin kauneutta. Ei ne minusta ole pilalle silti menneet. Lehdet pysyvät vihreinä eivätkä näytä mitenkään kärsivän. Minulla on neljä yksilöä ja kaikista olen leikellyt . Kaksi on kukkinut tänä syksynä ja tuo isoin kukki keväälläkin.
Nyt muistin, että saksasta puutarhamyymälästä toissa vuonna ostamani lehtikaktukset ovat juuri leikatut tuolla tavoin, että lehdistä uupuu muutama sentti päästä…muistan, että ihmettelin sitä ja ajattelin silloin, että ne on leikattu vain siksi, että ne ovat olleet huonossa kunnossa, mutta nyt kun katson, niin jokatoinen lehti on leikattu…