Kiitokset Bobbie ja Bumble. Luen mielelläni muiden mielipiteitä ja kokemuksia vaikka kasvi olisi itsellekkin tuttu. Suurin osa kaktuksistani on kuitenkin pistokkaita tai taimia, joten apu on aina tervetullutta. Tuo kasvualusta on ihan tarkoituksella ilmava, koska se tekee niiden hoitamisesta minulle helpompaa. Siten voin myös tarvittaessa siirtää ne kosteampaan ilmastoon ilman pelkoa, että juuret pääsevät mätänemään. Ainakin puolet tuosta seoksesta on kaktus- ja kylvömultaa. Käytän sitä aina jos joudun istuttamaan jotain loppusyksystä, muussa tapauksessa olisin käyttänyt luultavasti kestomultaa, johon olisin sekoittanut hiekkaa. Minulla on nyt kaksi eri hybridiä yhdessä ruukussa, sekä kolme toisessa. Kannattaako nuo erottaa keväällä omiin ruukkuihinsa? Lisäksi yksi jo juurtunut Selenicereus anthonyanus, joka on todella ahtaassa ja korkeassa maljakossa. Luin jostain, että se pitää tuollaisesta kasvupaikasta, mutta vähän kyllä epäilyttää.
Tässä löytyi kuvia tuosta E.crenatum
http://www.flickr.com/search/?q=epiphyllum+crenatum
Ikävä kyllä näitä kiinnostavia kasveja näyttää riittävän. Välillä tuntuu, että olisi helpompi keskittyä vaan muutamaan.
Nuo pistokkaat olivat valmiiksi merkitty vedenpitävällä tussilla. Tosin on ne nimetkin mulla ylhäällä. Koitin nyt ensimmäistä kertaa juurrutusta hunajalla. Vaikea sanoa onko siitä mitään hyötyä, mutta ainakin pistokkaat ovat vielä kahden viikon jälkeen hengissä. Muista kaktuksista minulla on vain pitahayan ja yönkuningattarien taimet samassa ruukussa. Nekin oli tarkoitus erottaa jossain vaiheessa, mutta näyttävät viihtyvän niin hyvin yhdessä, että ovat saaneet toistaiseksi jäädä.
Muistaisin lukeneeni, että tuo S. Anthonyanus on hankala saada kukkimaan. Se myös taisi olla syynä sille miksi se jossain neuvottiin istuttamaan korkeaan ja ahtaaseen ruukkuun.
Mietin pari kuukautta sitten tuon E. crenatum pistokkaan ostamista, mutta se oli E. crenatum v. kimnachii.
Mummeli mukavia kuvia. Äkikseltään tuolla olisi mielestäni ainakin näyttänyt olevan seassa muitakin lajeja. E. Oxypetalum’'ia useammassakin kuvassa ja ainakin yhdessä kuvassa oli melko varmasti jonkun sortin pithayakin.
Esko Puupponen sanoo mehikasvikirjassaan "Selenicereus pteranthus on risteytettynä Selenicereus grandifloruksen ynnä muiden sukuistensa kanssa antanut suuren joukon erittäin vaikeasti määriteltäviä sekamuotoja".
Helena81 Kannattaa tosiaan hiukan harkita mitä hankkii. Nämähän kasvavat ajanoloon kuitenkin melkoisiksi tilannielijöiksi.
Jopa tuolla ‘E. crenatum v. kimnachii’ kuvahaulla löytyy muidenkin lajikkeiden kuvia. Jopa hämmästyttävissä määrin! Taisi olla jonkun sortin tikkakin lämmittelemässä takapuoltaan uunin piipun laidalla. Miten lie tuonne kuukkelin sivuille asti poloinen joutunutkaan.
Kiitos Bobbie varoituksesta, mutta minulla kasvavat lähes kaikki kasvit suurikokoisiksi. Onneksi monia niistä voi sentään leikata.
Tuo E. crenatum v. kimnachii on ilmeisesti variaatio E. crenatumista.
Luulen, että tuon E. crenatumin kanssa on sama homma kuin aurinkokaktuksen, josta yritin aikaisemmin etsiä kuvia. Koska niitä kumpaakin on käsittääkseni käytetty epi hybridien luomiseen ja ilmeisesti kummatkin ovat hieman harvinaisempia, niin kuvahaulla sieltä sitten löytyy jos jonkin näköistä hybridiä yms. Saa korjata vapaasti jos/ kun olen väärässä. Koska en itse ole perehtynyt kaktuksiin, niin tuo hybridien määrä, eri risteytykset ja vaihtuvat nimet tuntuvat välillä todella hankalilta ymmärtää.
Olisinpa ollut edes yömyssyn vaikutuksen alainen kirjoittaessani tuon edellisen viestini, vaan kun olen periaatteesta käytännössä absolutisti. Harmi kun ei voi enää tuotakaan harmillista viestiä poistaa tai muokata!
Vai notkeavartinen? Ymmärtäkää, pyydän, tuo edellä ontuva runoiluni kuitenkin sarkasmina ja mustana huumorina. Kaippa hauskakin vitsi se oli silloin mielestäni, kun sen kirjoitin vaan kukapa sen mitenkään arvaisi? voi itku!
Tuskinpa tuo ketään häiritsee Bobbie. Vitsinä ainakin minä sen ymmärsin. Tiedän kyllä, ettei varsinkaan kukkivia kasveja kannata huvikseen leikellä, ettei menetä kukintoa.
Yksi hybridi on ilmeisesti ainakin juurtunut, koska se kasvattelee uusia varsia. Toinen kasvattaa ilmajuuria, mutta näyttäisi siltä, että niiden keskeltä lähtee myös uusi varsi kasvamaan. Lopuissa kolmessa ei ole minkäänlaisia muutoksia, mutta ainakin ovat vielä hengissä.
Jouduin teurastamaan Pojan hovikaktusta… Nyt on oksia viileässä kuiviltaan ja ohuempia laitoin vesilasiin. Tuskin voisi olla huonompaa ajankohtaa pistokkaiden ottamiselle.
Syynä oli, että kokeilin tuolle taimelle hieman erilaista multaseosta jossa se ei näyttänytkään talvehtivan hyvinvoivana. Otin mahdollisimman paljon pistokkaita siitä talteen ja hätäistutin taimen uudelleen tavalliseen kukkamultaan.
Toistaiseksi parhaat pistokkaat ovat viileässä kuivana. Seuraan välillä niiden nahistumista ja pidän ne sillään niin kauan kuin pystyn… Nämä lehtikaktuksien pimeä-vuodenaika juurruttelut olen kokenut lievästi sanoen erittäin ongelmallisiksi.
Kuten tuolla ‘’Ärsyttää‘’ osiossa kerroin, meillä loppuu itsestäni riippumattomista syistä ppo:n @450 nettiyhteys. Nyt siis elisan toimista lähiaikoina. Joten hyvin harvoin tulevaisuudessa tulee täällä käytyä. Ellei suoranaista ihmettä tapahdu! Siksi en lupaa nyt pistokkaitakaan tulevaisuudessa jaella vaikka niitä ehkä olisikin. Koska yhteydenpito puutarhanettiläisten kanssa, tulee olemaan jatkossa erittäin harvinaista herkkua.
Pojanhovikaktuksen mahdollisesti tulevia pistokkaita on jo kyselty. Minulle voi tottakai laittaa yv:tä, jos jotakuta kiinnostaa.
Takuuta en kuitenkaan voi mitenkään antaa, että nämä pistokkaat onnistuvat. Varautukaa kysellessänne myös mahdolliseen tulevaan pettymykseen. Yleensä tähän aikaan vuodesta juurruttelut saattavat epäonnistua.
(Emokasvi on niin vähiin höyhennetty, että siitä en voi enää keväällä uusia pistokkaita ottaa. Jos se jää henkiin).
Vaihtaritkin kelpaavat. Erikoisesti mehikasvien. Varaan siis tottakai pistokkaita kyselijöille sitämukaa… ja jos valmista tulee. Annan toki liioistani myös postikuluja vastaan. Toistaiseksi tilanne on stabiili kuten arvata saattaa ja nettikin vielä tänään toimii luojankiitos!
Myös tikapuu kaktusta joudun muotoon-leikkaamaan keväällä. Sitä olen luvannut jo kahdelle ja luultavasti vielä parille muulle sitä tulisi riittämään. Kyselkää, jos kiinnostaa. Keväälläkin kerkiää tämän.
Tilasin eBaysta Pojan hovikaktuksen sekä Epiphyllum Augustes ja Springtiden jo ennen joulua ja luovuin jo toivosta, että ne ikinä hengissä tulevat perille.
Nyt ne tulivat, hyvässä kunnossa, mutta voihan rähmä, Springtiden sijaan sain valko-keltaisen Soft Lightin. Katsotaan mitä myyjä vastaa…
Tässä linkki blogiini, missä kuvat myös pistokkaiden emäkasveista.
Onko nuo Hovipojankaktuksen varret litteitä vai hämääkö kuva.
Oli pakko käydä kurkkaamassa. Kuva hämää, ne ovat kolmiulokkeisia(?). Mikä on oikea sana tuohon? Siis kolme särmää?
Miun Hovikaktukset on litteälehtisiä tosin laiha ja heikko talvikasvu tekee särmikkäitä ’ lieroja’ jotka pitää poistaa.
Kuukkeloipa Disocactus ackermanii tai Deutzhe Kaiserin niin saat vertailla.
En tietenkään tiedä olisko joku keksinyt nimetä jonkun muun hybridin ‘Pojanhovikaktukseksi’ sekoittaa kyllä pahasti oikeaa lajia nimellään.
ovitz kävin blogissasi…
Noita tilaamiasi pistokkaita kuukkeloin ja juuri tuo "harmistuksesi" Soft Light on minusta hyvin kaunis. Muistathan minua, jos sinulta liikenee tuota ihanuutta joskus tulevaisuudessa… Valko-ja kellertäväkukkaiset epit ovat ehdottomasti suosikkejani.
Hovipoikaa sulla nyt sitten onkin. Menestystä muuten pistokkaiden kasvatteluun. Toivottavasti kasvavat nopeasti hirmuisiksi pusikoiksi. Heh. Heh.
Voisiko tuo D. ackermannii olla Disocactus x hybridus ´Ackermannii`. Jos olen käsittänyt oikein, niin se on neidonhovikaktuksen ja aurinkokaktuksen risteytys, joka on hyvin samannäköinen kuin D. ackermannii. Minulla ei ole niin paljoa tietoa noista lehtikaktuksista, että voisin sanoa varmasti, mutta ilmeisesti tuo hybridus tekee paksuja sekä litteitä, että kolmikulmaisia varsia ja tuo kolmikulmainen varsi periytyy aurinkokaktuksen puolelta.
Mulla oli ovitz sama juttu tuon Ebay tilauksen kanssa. Tilasin neidonhovikaktusta ja marraskuunkaktusta Saksasta ennen joulua ja lähetys oli matkalla 2 viikkoa noiden pyhien takia. Saapuivat kuitenkin ihan hyvässä kunnossa perille. Nyt vaan saa nähdä lähtevätkö juurtumaan. Edelliset lehtikaktuksen pistokkaat voivat edelleen hyvin. Kaksi niistä kasvaa ja loput kasvattavat ilmajuuria.
Helena 81, taidatpa olla oikeassa. Disocactus speciosum ja D. phyllantoides risteymä on Disocactus x hybridus ´Ackermannii’ siis isolla A-lla. Se on eri kasvi kuin Disocactus ackermannii.
Aika sotku näissä nimissä.
Iso A pikku a, tipahdin, kumpi on siis Pojan hovikaktus? Ilmeisesti pikku a eli olen siis vieläkin vailla pojan hovikaktusta?
Bobbie, katson saanko tuon kasvamaan, jos saan, toki saat pistokkaan. Loppu hyvin kaikki hyvin, myyjä lupasi minulle tuon Soft Lightsin lahjaksi ja laittaa Springtiden tulemaan. Siinä rupatellessamme päätin samalla vaivalla tilata vielä yhden pistokaan häneltä, Orient Express (kuva emokasvista blogissani). Myyjä kehui, että se kukkii tosi nuorena (tänä tai ensi kesänä), odotan hieman epäuskoisena, mutta toiveikkaana moista ihmettä. Ja joo, joudun oikeasti kohta heittämään huonekalut pihalle, jotta mahdun kasvieni kanssa asumaan kämpässämme.
Helena81, odotus on aika raastavaa, kun ei tiedä, koska pakkaset iskevät ja miten pistokkaat pärjäävät, Onneksi nuo kaikki ovat olleet tosi hyvin pakattuja. Jos nämä kaksi vielä saan hengissä tänne, sitten lopetan tämän hermoja raastavan postirumban.
Ovitz, ilmeisesti sinulla on se pojanhovikaktus. En kyllä ole kuullut ennen tätä talvea semmoisen olemassaolosta mittään ennenkuin tällä palstalla alkoi nimi esiintyä ja mie luulin että joku vääntelee nimiä huvikseen . Se on siis se risteymä, hybridi.
Hovipojankaktus eli Disocactus ackermannii on luonnonlaji Mexikosta. Sillä on litteät lehdet ja punaiset kukat.
Nyt sitten jääkin vain kysymys, onko kenelläkään hovipojankaktusta,Disocactus ackermannii tai hovineidonkaktusta, Disocactus phyllanthoides? Omaan hybridiini olen tyytyväinen, ne ovat usein helpompia, kestävämpiä keskuslämmitysasunnoissa ja kukkivat helpommin. Tai ainakin oletan niin?
Tuo hovipojankaktus minuakin mietityttää. Wikipediasta sai sellaisen käsityksen, että tuo alkuperäinen D. ackermannii olisi hävinnyt viljelystä, koska kasvi oli hankala ja tuo huomattavasti helpompi Disocactus x hybridus ´Ackermannii` olisi tavallaan ottanut sen paikan. Ilmeisesti tuo D. ackermannii "löydettiin" myöhemmin uudelleen, mutta en löydä mitään mainintaa mihin sitä on käytetty. Onko täällä lehtikaktusharrastajia, jotka tietää paremmin tästä aiheesta? Mikä määritellään hovipojankaktukseksi ja löytyykö tuota alkuperäistä D. ackermanniita enää vai ovatko ne kaikki nykyään hybridejä?
oviz tuo pakkanen vähän hermostutti, mutta lehtikaktuksen pistokkaat kyllä pärjäävät hyvin pari viikkoa, kun niissä ei ole juuria. Myös valmiiksi juurtunut marraskuunkaktus saapui hyvä kuntoisena. Yllätyin hieman, kun kasvi oli lähetetty minulle kukkivana. Ikävä vain, että kaikki oranssit kukat ja nuput olivat tippuneet matkalla, mutta nyt ainakin tiedän minkä väriset kukat siihen tulee.