Leijonankita, Antirrhinum majus

(Kesäkukat)

Onko kukaan kasvattanut riippuvaa leijonankitaa. Mietin tässä, että montako laitan amppeliin? Luulisin, ettei kasva yhtäsuureksi kuin joku muu amppelikukka. Vai olenko väärässä?

Lidlin koko pussillinen viime kesänä, kymmenkunta taisi olla. Piti olla värisekoitus, kahdella värillä sitten vaan. Eikä nuo kovin värikkäitä olleetno-jaa

Jos ei värikäs niin tosi kaunis siltikukkanen

Miulla on aika kivannäköisiä leijonankidan taimia, mutta kysymys kuuluu: Voinko latvoa lajiketta, joka kuuluis kasvaa 80cm korkeaksi?

Viimevuotisista kukista napsittuja siemeniä,nyt melkein kukkivat.

Nyt nuput ovat auki kokonaan.

Onko leijonankidalla jotain erityistoiveita? Poika sai lahjaksi kauniin neonkeltaisen leijonankidan, ja se pitäisi nyt saada kauan kukkimaan. Laitettiin se aurinkoiseen, lähes paahteiseen paikkaan, reilusti ravinteikkaaseen kompostimultaan. Kuulostaako sopivalle?

Kuulostaa loistavalle. Leijonankita tykkää auringosta ja mulla viime vuonna ruohokatteessa väsäs oikein puumaiset varret ja kukki koko kesän. JA MIKÄ parasta se oli siementänyt alleen ja AVOT eilen huomasin ko. paikassa uusia pikkutaimia (10 cm korkeita) ainakin 6. JIPPII.  Ei ole ollenkaan ronkeli maan tai paikan suhteen, sillä mulla on savimaa ja viime kesä oli tosi kuuma ja kuiva. Enkä ensimmäisenä antanut kukille vettä kun vieressä vinkui kesäkurpitsat ja kurkut naamat vihreinä.  En nääs tiennyt että ne siemenet vois säilyä maassa talven yli.  Rúohokate on kyllä hyvä juttu, sitä suosittelen kaikille ja kaikelle.

Kiitos Yrttimaa! Voi kun tuokin kasvaisi niin hienosti. Nyt siinä ei tosin ole enää kukan kukkaa, kun muutama yö sitten ollut myrsky repi ne kaikki irti. Nuppuja on kuitenkin tulossa, joten eiköhän se siitä. Sitä piti vielä kysymäni, että pitäisikö siitäkin nyppiä kuihtuneet kukat pois?

Pari vuotta sitten kannatti ostaa ylipäivätty siemenpussi, leijonankita "Dancing Flame". Viime vuonna kasvatin ekaa kertaa ja keräsin siemeniä, ja tässä toista sukupolvea. Tykkään kovasti.

Leijonankidasta kannattaa näköjään napsia siemenaihiot äkkiä pois, niin se kukkii pidempään. Minulla herkesi kukkimasta vähän aikaa sitten ja äkkiä leikkelin ruukulliset aika mataliksi. Jos sopii, liitän tähän oikeaan otsikkoon vielä kuvan ruukustani (joita minulla on rapunpielissä kaksi).

Onpas söötti "lellona"! Miksi en koskaan keväällä niitä muista kylvää? Oletko Sand,itse kasvatellut siemenestä,vai torilta noutanut?kaunis amppeli,sattuu olemaan minulla samanlainen.

Sain valmiit pikkutaimet anopilta, joka keräsi lahjakukistaan viime kesänä siemenet talteen. Seassa on myös pienikukkaista valkoista ja oranssinkeltaista orvokkia.

Sehän on sitten kaunis yhdistelmä,taas yksi uusi idea muistettava:) Onneksi sen voi käydä täältä "lunttaamassa" keväällä. Kiitos Sand!

Miten toimin, leijonankidan siemenkodat on vielä vihreitä -leikkaanko ne kuppiin ja kuivatanko sisällä vai annanko kuivua siinä paikoillaan,kukkavarressa kiinni???

samaa mietin minäkin, leijonankidan siemenkodat paisuvat mutta en ole tohtinut heitä vielä ottaa sisälle / sateessa omat vaaransa.....

Kysympä nyt, että mitenkä työ muut kylvätte leijonakidan? Viime vuonna tais männä multaan n. maaliskuun lopulla.Nyt mietin, että olisko uskalias ja kylväis jo maaliskuun alkupäivinä.Muutamaa ihanaa lajiketta tuolla on odottamassa.Onko liian aikaista?

Suometar, minulla se on vielä kylvämättä. Mutta kaipa sen alkaisi kohtapuoliin olla aika, senkin…

Heti lumen sulettua kun heittää leijonankidan simeniä penkkiin, niin loppukesästä kukkivat.

Tätä samaa ajankohtaa tulin katsomaan, viime kesänä eivät ehtineet kukalle, paleltuivat nuppuisina.

Laitanpa nyt ainakin muutaman siemenen lajiaan, myöhemmin sitten lisää.