Olen jo pitempään metsästänyt epätavallisempia mukulaleinikeitä, mutta turhaan. Löysin vanhoista keskusteluista saksalaisen taimitarhan nimen. Heillä näyttää olevan hyvä valikoima eri lehti- ja kukkavärejä. Kuitenkin ennen kuin tilaan, olisi kiva kuulla muiden mahdollisista kokemuksista. Tavallista mukulaleinikkiä on kaikki paikat täynnä keväisin.
…melkein yhtä hartaasti ja pelon sekaisin tuntein kuin odotan sinivaleunikkoa keväisin, niin myös tätä kaunotarta: kerrottu morsiusleinikki on erittäinen elossa - ja mukulaleinikit kukkivat:-)
Minullakin hyvin elossa morsiusleinikki, mutta mitenköhän sitä onnistuis lisäämään. Se on vuodesta toiseen samankokoinen.
Sepoleinikki kukkii. Kiitos tästäkin aarteesta Korpikellolle
Tässä on minun ensimmäinen jaloleinikkini kautta aikojen ja se päätti kukkia vasta nyt. Väri piti olla kyllä oranssi mutta on tämäkin ihan jees.
Morsiusleinikki kukkii valkoisen särkyneensydämen seassa. ‘’
Sepoleinikki ilahduttaa nyt jo kahdella kukalla
Tuo sepoleinikki on niin ihana, mutta ei ole riittävän aurinkoista paikkaa tarjota sille.
Puolivarjossa on miulla.
Jutille terkkuja
Ai se pienokainen kukkii jo tänä vuonna!
Nappileinikki ja Morsiusleinikki vieretysten.
Ai että mikä väri, nam!
Turun tuliaisia tämä
Kylläpä on kauniin värinen tuo Jutin leinikki !
Heippis,
ostin tänään R. asiaticus juurakkoja (?) ja vaikka koitin tavata kaikki viestit läpi, niin tankataan pöllölle vielä. Eli onko tämä perenna (joka talvehtii huonosti) vai yhden kesän hurmosta? Pakkauksessa ei liiemmin eritelty istutusaikaa tai -paikkaa, arvelin juntata etupihalle mihin porottaa iltapäivät, irvisteleekö? Minkähänlaisesta maaperästä nauttii?
Kasvina ko. leinikki on huonosti suomessa talvehtiva perenna! Kasvualustan olisi oltava ravinteikas, hikevä ja ilmava. Parasta (helpointa) on talvettaa daaliamainen juurakko kuivassa ja viileässä…ja istuttaa ruukkuun keväällä. Lämpötila tulisi olla suhteellisen viileä ja tähän aikaan keväällä nauttii ulkoilmasta samaan tapaan kuin tähtisilmät ja orvokit. Kuuma kasvulämpötila johtaa helposti juurakon homehtumiseen.
Sain kukkatilauksen mukana yllätys lahjan ja ihan tuntematon laji on minulle. Laitoin muhevaan multaan isoon ruukkuun sisälle viileään huoneeseen, mutta olisiko siis paras siirtää nuo ulos, tai vaikka kasvariin nousemaan?
Jaloleinikki pitää aikas viileästä!