Leinikki, Ranunculus

Tänään tuli Jaloleinikin mukulat. Pistin ne 2 tuntia sitten veteen.

No niin, tänään ne versot on nousseet. Eli 2 viikkoa meni, kun ne istutin.

Voi hemmetti sentään, mikä on vikana että ne versot kuolee?  😑

Terveisiä sille ihanalle penttiläiselle jolta nämä sain.Morsiusleinikki?

Ja tämä on???

Paljon kukkia, täydessä kukassa. ​

ipanema,tarkotit kai leinikkiä???

Ööö,nuot on mulle annettu morsiusleinikkeinä.
Dääm,ja olen niitä jakannu eteenpäin leinikkeinä :frowning:

Ekana morsiusleinikki ja toisena palleroarovuokko

Joo,näin on .Kävin vielä varmuuveksi vertaamassa ja kyllä nuo minun on palleroarovuokkoja.
On kauniita kuitenki,mutta harmittaa ku oon jakannu eteenpäin morsiusleinikkinä.
Kiitos raya selevennuksestä :slight_smile:

Ainakin omasta mielestäni mainionvärinen jaloleinikki. Epäröin keväällä honkkarissa, otanko ollenkaan oranssiksi merkittyjä sipuleita, koska näyttivät kuvassa paljon keltaisemmilta. Valitettavasti yksittäinen kukinto ei kestä paljon viikkoa kauempaa näillä lämmöillä( +28 °C). 

Jässikältä saatu morsiusleinikki aloittelee taas tiarellojen kanssa yhtaikaa.

Naapurin pihalta tänään kuvattu Sepoleinikki (Ranunculus amplexicaulis). Ollut paikallaan ainakin 10 vuotta, todennäköisesti paljon kauemmin. Ei vaikuttaisi olevan kova leviämään, pienenä kasvaa paikallaan.

Nopsis on joskus aikoinaan saanut tästä pienen alun ja se kasvaa edelleen aarteena hänen pihamaallaan.

Täällä puistoalueen nurmikolla on levinnyt keltaiset mukulaleinikit ja nätisti kukkii. Toivottavasti nurmikon leikkaaja ei leikkaa niitä kukkia. 

Palleroiset kukkii,nämä kasvaa missä haluavat.Turha yrittää laittaa johonki tiettyyn paikkaan.

Onko tämä mukulaleinikkiä? Kasvaa lounaissaaristossa. Kukkii keväisin kasvilaatikoiden ulkoreunoilla muttei eksy ollenkaan laatikon puolelle.

En saa liitetiedostoa auki?

Onko tämä mukulaleinikkiä? Kasvaa lounaissaaristossa. Kukkii keväisin kasvilaatikoiden ulkoreunoilla muttei eksy ollenkaan laatikon puolelle.

Leinikit eli aitoleinikit, Ranunculus

on leinikkikasveihin kuuluva kasvisuku. Siihen kuuluu noin 2000 lajia, joista suurin osa kasvaa pohjoisen pallonpuoliskon viileillä ja lauhkeilla alueilla. Kasvit ovat pääasiassa ruohomaisia ja yleensä monivuotisia, kirkkaan valko- tai keltakukkaisia. Kukat ovat yksittäin.

Kuva yllä: Mukulaleinikki, Ranunculus ficaria, syn. Ficaria verna
on hyönteispölytteinen, keltakukkainen kasvi , jota käytetään myös puistoissa ja puutarhoissa maanpeitekasvina.

Kuva yllä: Sepoleinikki, Ranunculus amplexicaulis
Ihastuttava laji Pyreneiltä kapeilla harmailla lehdillä ja kauniilla, yksinkertaisilla, valkoisilla kukilla & kullankeltaisilla keskuksilla, Kukinta touko-kesäkuu, kork. 10 cm