Leivän teko

kaakkoisen suomen rieska, taitaa olla ihan sama kuin rieväkylän rievä, vai onko(?)

Valitettavasti ei ohjetta siihen ole. Tämä on meidän paikkakunnan parasta.

Mai-lee, en tiedä onko sama?

Minä heitän veikkaukseksi maalaisleivän,tai kakon:)

Minä olen kotoisin Rieskaniemestä, Keski-Pohjanmaalta. Että siellä on se oikea rieska :smiley:

Mihin ihminen joutuis taas ilman teitä täällä palstalla?! hyppii innoissaan Olisiko kellään näihin mystisiin leipiin hyväksi koettua ohjetta?

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Kakko liittyy mun mielessä jotenkin eri puolelle Suomea. Se on pehmeämpää?

Rievä tai maalaisleipä voisi ollakin sitä mitä haen eli kaakkoissuomalaista rieskaa :smiley: vitsi näitä nimikkeitä

Onko niiden teossa joku kikka kolmonen?

Satakkunnassa ainakin kakko iso ja pullea hiivaleipä.

en ole (huono huushollerska aina ollut) itse kokeillut, mutta tampereen sukulaiset toivat tuliaisiksi erinomaisen hyvää rievää.

soppakauha.comin reseptiä voisit kokeilla (pysyttäisiin ns kotipesässä:-)) voisit itse harjoittelemalla saada "hyväksi kokeillun", eikös.

Kiitos, eikun leipomaan. Pelastitte päiväni :slight_smile:

Leipä on leipä ja rieska on se littana!...Miten niin,... kaakkoissuomessa miekin oon syntynyt ja kyllä se rieska on sitä pannulla paistettavaa esim. ohrarieskaniin!

Mulla on aina ollut mielikuva ,että pohjanmaalla tai lapissa leipää (siis ihan sitä tavallista "pulleaa"), sanottais rieskaksi!hymy

Heh, kakkoja. Meillä peräpohjolassa ne on ihan muuta. Äiti teki kakkoja kun olin lapsi. Niihin laitettiin ohrajauhoja, kananmuna, ihan vähän vehnäjauhoja, vettä ja suolaa. Sitten niistä pyöriteltiin käsien välissä lihapullan kokoisia palloja ja litistettiin pikku lätyksi. Sen jälkeen keitettiin ! suolavedessä puoli tuntia. Syötiin voisulan kanssa. Net olivat hyviä.

Tervolassa niitä sanottiin ruppanoiksi. Merenrannassa täällä kakoiksi. Joskus niihin laitettiin suolaläskiä sisälle.

Kai ne on puhekielen muunnoksia? Tosin minäkin tosiaan tähän päivään asti olen aina ajatellut että rieska on semmoinen lättänä.

Kai minun lapset aikuisena miettii ihmeissään jos eivät löydä mistään “lettuleipää” sillä he kutsuvat rieskaa niin :smiley:

Rievä, kakko ja lettuleipä;D,…oisin ihmeissäni, kun joutuisin kaupasta niitä hakemaan=D

eri nimityksistä/merkityksistä taitaa saada vaikka kuinka pitkän jutustelun aikaan. wikipedia ei ole välttämättä aina oikeassa, mutta kyllä se rieskan asettelee samalle puolelle suomea litteänä ja pulleana kuin kurpitsa ja emokin.

Juu aikamoisia leipojia ollaan me suomalaisetkin aina oltu…lapsena söin karjalaisen sukuni tekemiä lepuskoita tyytyväisenä…kerroin niistä koulussa ja joku kaverini kuuli väärin ja luuli minun syöneen lepakoita !

Tältä näyttää täällä paikkakunnan leipomon rieska: http://personal.inet.fi/yritys/kiuaspulla/tekstit/rieskat.htm#thumb

Ei siitä tullutkaan linkkiä jota ois voinut klikata.

"hillasuon rieska"

Äitylini teki aika hyvää rieskaa, mutten löydä enää sitä ohjetta mistään. Siinä tehtiin juuri edellisenä iltana ja leivottiin seuraavan päivänä.

Peräpohjalainen rieska tehdään ohrajauhoista, ei maitoa eikä vehnäjauhoja. Paistetaan vanhanajan leivinuunissa, jossa ensin poltettu koivuhalkoja. Parempaa kuin mikään muu leipä.

Ei myöskään lisätä hiivaa, suolaa kylläkin. Sekoitetaan nopeasti k y l m ä t aineet ja paistetaan äkkiä tulikuumassa uunissa. Ja pitäis kuulema äkkiä jäähdyttää kylmäksi. Näin nämä vaimot täällä on mulle kertonu. Muutamat sysää punaiset hiilet vain uunin perälle ennen rieskan laittoa, jotta olis tosi kuuma lämpötila.