Leivän teko

Kiitos Aviron ohjeesta. Sattui sopivasti illalla silmiini tuo ohje ja heti laitoin taikinan tulemaan, kun olin tälle päivälle suunnitellut leipomisen.
Limppu on hyvää ja kumina maistuu enemmän varmaan muutaman päivän päästä.
Tykkään kuminan mausta.

Ei ole tänään ollut karppaajan päivä, kun lämmintä rieskaa ja limppua olen vääntänyt ääntä kohti

Kiitos kiitoksesta teemaa

Oih, nyt se leipoo TAAS sitä ruisleipää…

Miekin otin juuren pakkasesta. Vien lauantaina tupaantulijaisiin leipää ja suolaa.

Kurppa, me vietiin pari viikkoa sitten samanlaiset veljeni tupareihin, nättiin koriin pakattuna :slight_smile: Minä laitoin myös raskin valmistumaan, aamulla leivotaan ruisreikäleipiä. Me on tehty niitä nyt joka perjantai ja ai että on hyvää!

Hei, muuten, olisiko jollain ohjetta 100 % ruisleipään ja ilman hiivaa? Omassa ohjeessani tulee pieni pala hiivaa ja vähän vehnäjauhoja mukaan. Ilmeisesti noiden poisjättäminen vaikuttaisi ainakin nostatusaikoihin?

Churrita olipas hyvä kysymys, jään odottamaan vastauksia, tuota tietoa minäkin kaipaan.

en minä ainakaan laita hiivaa enkä vehnäjauhoja ruisleipätaikinaan!!!

En minäkään ole kuullut, että kukaan tuntemani vanhempi kotileipuri laittaisi ruisleipätaikinaan vehnäjauhoja, eivätkä kunnollisen juuren omistajat käytä hiivaakaan. Itse en ole juurta koskaan käyttänyt, joten en osaa neuvoa, mutta kyllä juuren käytöstä ohjeita löytyy näiltäkin sivuilta.

Juureen minäkin sen teen. Silti saamassani reseptissä on myös hiivaa 10 g. Samoin tosiaan vehnäjauhoa, ja jostain keskustelusta muistaisin lukeneeni että sekin on nimnomaan nostatuksen avustamiseksi.

Iesteri millaisella ohjeella teet? Kauanko annat raskin tekeytyä? Taikinan nousta?

Muoks: Tässä käyttämäni resepti, hyvää tule näinkin.

Raski:

100g hapanjuuri (siemen)

500g vettä

250g ruisjauhoja

Sekoita ainekset ja anna valmistua jääkaapissa 10-12 tuntia.

Taikina:

250g vettä

10g hiivaa

24g suolaa (laitan vain 18)

~600g ruisjauhoja (joista 2dl vehnäjauhoja)

Lisää aineet esitaikinaan ja sekoita tasaiseksi taikinaksi esim. puuhaarukalla. Anna levätä 2h ja leivo limpuiksi. Nostata 50min ja paista 220 asteessa noin 50min. Reikäleivät (390g/kpl) 230 astetta noin 25min.

Huom! Jos teet reikäleipiä, muista pistellä taikina esim. haarukalla.

Onpa Churritalla erikoinen ohje!
Teen leipätaikinan niin että liotan juuren kädenlämpöiseen veteen johon vatkataan ruisjauhoja niin paljon että se on paksuhkoa velliä. Ensimäisinä tunteina käydään välillä vatkaamassa lisää ja jätän kulhon yöksi pesualtaaseen varalta ettei kuohu pitkin pöytiä ja lattioita .
Aamulla sitten kun puuro on ensin kuohunut ja laskeutunut takaisin lisätään suola ja lisää jauhoja oikein topakaksi taikinaksi. Ihan lopussa voi lisätä hieman hiivaleipävehnäjauhoja, se parantaa taikinan sitkoa kun mie en jaksa niin tiukkaan alustaa.
Ja sitten kohoamisen jälkeen vaan leipomaan !

Jo kotona opetettiin ettei leivänjuurta saa ikinä päästää jäätymään,  se tappaa ne parhaat bakteerit taikinasta.  Pakastetusta leivanjuuresta saa paukutteluleipää  .

En miekään koskaan - eikä aikoinaan äitikään - laittanut juurta jääkaappiin. Vesi kädenlämpöistä. Mutta muistelen äidin lisänneen pienen nokareen hiivaa ja myös pari desiä hiivaleipä- tai vehnäjauhoja sitkon vuoksi.

Mun leivänteko epäonnistui syystä tai toisesta monta kertaa, ja kyllästyin vuosiksi yrittämäänkään. Pari viikkoa sitten kokeilin, ja ihme, ne onnistui! Siis ekan kerran silloin lisäsin nokareen hiivaa ja pikkasen vehnäjauhoa.

Eli jos olet epävarma, nuo ainekset auttavat onnistumaan.

Veronica, tarkotatko paukuttelulla piereskelyä? Eiköhän tuore ruisleipä aina aiheuta sitä, säilyttipä juuren missä vain?

Minä teen juureen, enkä lisää hiivaa enkä muita kuin ruisjauhoja. Illalla laitan lämmintä vettä ja vähän jauhoja juuren sekaan ja aamulla lisään jauhoja sen verran, että on rappauslaastin paksuista ja taputtelen pellille. Kolmen tunnin nostatuksen jälkeen paistetaan. Jos liikaa vaivaa ja tekee paksun taikinan, tulee tiivistä leipää. Juuren kuivatan leivonta-astian reunoille.

alku samalla tavalla kun puutarha keijulla,mutta lisään juureen ruokalusikallisen hunajaa(ent.mehiläishoitaja)juuri tekeytyy yönyli ja aamulla lisään jauhoja niin että tulee paksupuuro.sitten puolen päivän aikoihin alustan laiskuuttani koneella,tässä vaiheessa otan ensin uuden juuren ja sitten lisään suolan. ja kohotan noin tunnin,sitt leivon ja kohotan taas tunnin ja paistan noin tunnin.tosin välillä vaihdan leipien paikkaa.tapoja on varmasti yhtämonta kun leipojaakin.jauhot ovat hyvin erilaisia.minulla on onni saada luomujauhoja suoraan tuottajalta.niistä onnistuu huomattavasti helpommin leipä kun kaupan jauhoista!ja käytäntö opettaa,aina uudelleen ja uudelleen on yritettävä!

Missä lämpötilassa paistatte? Ohuet kuumemmassa, ja paksut miedommassa, niin äiti teki? Mut tarkemmin?

mittarit ovat erilaisia toinen mittari näyttää 240astetta ja toinen 260,en tiedä kumpi on oikeassa!

Meillä juurimöykky kyllä majailee pakastimessa,ja hiivaakin olen laittanut sekä illalla että aamulla vähän.Pitäiskin kokeilla vähentämällä hiivaa että onnistuisiko.Jauhoina käytän pelkkiä ruisjauhoja ja ihan tuoreena en ruisleipää syö.Ja minun leiväntekohistoriani on parivuotinen,juuri samanikäistä .

Paistan kiertoilmauunilla 200 astetta 1 tunti isoja leipiä 4kpl. kaksi siis pellillään kahdessa kerroksessa.

Siitä paukuttelusta eli piereskelystä : ystäväni naapurista pakastaa juuren ja kun välillä tuo leivän niin meillä alkaa vatsantuvotus ja p…ly. Tätä leipuria ei itseään haittaa kuulemma, heillä pakastetaan nyt, aina ja tulevaisuudessa.

En ole lisänny hiivaa ja vehnäjauhoja hieman vain silloin kun olen tehnyt taikinasta karjalanpiirakoita.