Oikein tuli nenään lämpimäisten tuoksu. Aamulla meinaan sämpylöitä ja pullaa leipoa.
Jaahas vai tällaista täällä sinä aikana, kun lähdin pariin naapuriin työkavereille lämpimäisiä viemään.
Pidän perinnettä yllä. Äiti vei myös aina lämpimäisiä kun leipoi, oli se sitten leipää tai muutakin leipomista. Hyvälle mielelle siitä tulee, kun saa toiselle antaa.
Huomenna on sitten taas ruisleivän leipomisen aika. Elikkäs nyt ne heppiä huutamaan ne jotka haluaa juurta postikulujen hinnalla.
Hepit pitää huutaa tän päivän aikana (ja tietenkin hölönä yhteystiedot), sillä en aamulla enää katso viestejä, alan jo leipomaan kukonlaulun aikaan. Ja sitten aamupäivästä vien ne postiin.
HEP, hölö tulee perässä
Hep, kuin myös.
Sopiiko tällaisen leivän kypsennys vuo’assa. Vuokia olisi kolme kpl, joten tulisi sähköuuni kerralla täyteen. Entä kypsennys, tavallisella vaiko kiertoilmalla?
Jee - HEP - Pirkkisen kuulua leipäjuurta olen himoinnut jo kuukausia!
Voihan ne vuokaankin laittaa, mutta kolme pyöreää leipää pystyy pellilläkin paistamaan. Kiertoilmasta en tiedä mitään.
Kun juuri saapuu, laita se pakkaseen, jos et leivo sitä heti.
Tämä juuri on sitten lähtöisin Oulunseudulta.
No sittenhän ei Ouluns:n tarvitse muistella varata minulle juurta, josta olemme hölöttäneet joku päivä sitten. Teetkö Pirkkis Ouluns:n ohjeilla, vai onko sinulla oma.
Mulla on se kapeampi hella (ei 60cm), joten saakohan kolmea sopimaan kerralla.
Vuoassa onnistuu hyvinkin paistamaan, kippaa vaan kypsennyksen loppuvaiheessa leivät vuoasta pois nurinpäin ritilälle /pellille, pohjatkin siten kypsyy paremmin, näin minä olen tehnyt. Ruisleipiä varten ostin kirpparilta sellaisen vanhan käsinveivattavan leikkurin jolla aikoinaan leikattiin siivuiksi makkarapötköt ym. Nyt on leivän leikkuu helppoa. No, tuoretta leipää ei sillä voi leikata mutta eilistä jo voi.
Sillä ohjeella teen. Mitään hiivaa ei tartte kohoaa tosi hyvin.
No, sitten ei sovi, laita vaan vuokaan.
Alkoi tuoksu käymään jo nenään;-) Tuskin maltan odottaa, että saan esitellä omat kikkareeni(on kokemusta vuokaleipien teosta menneltä vuosikymmeniltä;-)
Minäkin äsken kauppareissulla jo varauduin ruisjauhopussukalla, jotta voin taikoa esiin ne omat kikkareeni
Äidin juuren olen joutunut heivaamaan käytön puutteen takia pois pakkasesta. Jospa nyt uusi innostus iskisi - joten HEPP!
Onko tuo ruisleivän teko kuinka monimutkasta? Ajatelkaa meitsikin on kokki eka ammatiltaan ja tämmöstä kyselee, aivan hävettää =(
Se on tosi helppoa, kun oppii kaikki miten tehdään ja missä vaiheessa mitäkin. Onneksi Oulunseudulta on hyvät neuvot kuvien kanssa.
Laitan niin monelle kun vaan haluaapi juurta, sillä sittenhän pääsen tekemään taas uudestaan ja taito taas kasvaa!
Riittääkö minullekkin?
Minä kävin aikoinaan talouskoulun ja siellä leivottiin aina ruisleipää. Suuressa laitoskeittiössä oli puusaavi, jossa juurta säilytettiin. Leipomisesta muistan oikeastaan vain sen, että limppu pyöräytettiin käsiä keikauttamalla sellaiseksi suipoksi päältä. Mikähän merkitys sillä oli, sitä en muista.
Hep tännekin jos siitä vielä riittää!!
Saisko tänne (miel. kuvitetun) suomenkielisen työohjeen siinä vaiheessa kun meillä kaikilla on se juuri käytettävissä? Nimim. Koskaan en ole itse yrittänyt moista hommaa, mutta valmiin tuotoksen syömiseen toki hartaudella osallistunut!
Sellainen ohje on täällä saattanut olla montakin kertaa. Menen etsimään kohta.