Leivän teko

kieli ulkoa voi mitä herkkuleipiä Pirkkiksellä kieli ulkoa tässä vaan vesi kielellä ihaillaan,
voita päälle ja kylmää maitoa viereenpomppivaa naurua!

No, nyt ne on otettu uunista ja heti tietysti piti leikata, vaikka vaikeaa olikin. Ei voi muuta sanoa

, kuin että aina paranee, ovat parempia kuin viimeksi tehdessäni.

Vesi tulee kielelle leipiä katsoessa ja tuoksu tuntuu täällä asti :slight_smile:

Ahaa mikä sen parempaa kun tuore juuri uunista otettu leipä. Kyllä tekee mieli päästä maistaan

Mun äitillä oli tapana tehdä ensimmäisen uunillisen tosi litteitä reikäleipiä. Ne voi laittaa kuumempaan uuniin, ja niitä paistaessa leivinuunin lämpö tasaantuu. Ja saa nopeemmin lämpimäisiä syötäväksi :D

Sitä paitsi ne on helpompi leikata kuumanakin. Minä jalostin vielä ideaa ja paistoin ne reiätkin. Olivat poikien lemppareita kun voi sulaa päälle :D

Vaan on sulla komeat leivät! Minä luovuin ruisleivän teosta, kun pitkä tauon jälkeen yritin tehdä, ja kolme kertaa epäonnistui; milloin tuli likilaskuista, milloin kivikovaa...

Minä kun teen munkkeja niin kaulin taikinan siitä otan kahvipannun kannella munkin sitten sarvella teen reijän jotka myös paista eli tulee reikä munkkeja ja munkin reikiä. Minulla on siis vanha lehmän sarven pätkä mitä ennen käytettiin kun tehtiin reikäleipiä reijän tekemiseen. Ennen omat lapset söi nämä munkin reijät nyt ne on lapsenlapsille tarkotettu.

Täytyypä tehdä seuraavan kerran niitä reikäleipiä.

Ai että miten herkullisen näköisiä leipiä Pirkkiksellä! Pitäisköhän munkin joskus kokeilla leipoa ruisleipää. Joskus ennen sain aina isosiskojen leipomaa leipää, ja voi että miten hyvää se oli. Silloin teininä ei kehdannut syödä niin paljoa, kun olis mieli tehny. Täällä olikin niin hyvät ja selkeät ohjeet, että saattais itsekkin onnistua.

Kyllä onnistuu ja kun on hyvä juuri, niin mikäs on tehdessä ja vielä hyvät ohjeet päälle. Mulla on yks ylimääräinen kimpale, ai mut se onkin pakkasessa, ei voikkaan lähettää. Mutta seuraavan kerran kun leivon voin laittaa sulle postikulujen hinnalla jos haluat.

Niistä kymmenestä leivästä, viisi on jo mennyt, kaksi maailmalle kavereille ja kolme itse syöty. Niin että hyvää on.

Ja näin se kiertää eteenpäin silmän isku

Niin kiitokset kuuluu taas kerran sinnepäin!

Ovat ihmiset ihmetelleet, kun olen kertonut että juuren olen saanut puutarhanetistä postikulujen hinnalla. Ai puutarhanetistä, eiks siellä ole vaan kasveista puhetta, minä sanoin kaikesta laidasta laitaan.

Mullekin saa lähettää leivänjuurta melkein millä hintaa hyvänsä/vaihtarina. Olis kiva kokeilla joskus, onnistuisiko sellainen omatekemä leipä kun mun jauhopeukaloni on kovasti kehittymätön.

Tarkoituksena ei ollut kalastella kiitoksia, se on vaan niin mukava huomata kun jollekin lähettää jotakin pelkkien postikulujen hinnalla ja vastaanottaja laittaa ‘hyvän kiertämään’.

Silloin tuntuu että on tässä maailmassa sittenkin jotain hyvääkin.

Minun leivänjuureni (samaa perua :slight_smile: ) on pakkasessa odottamassa leiväntekoinnostusta… saa nähdä milloin sellainen iskee, mutta unohtunut se ei ole!

Ja jotta ei eksy aiheesta niin viimeksi teimme ruisleipää riihitetystä ruisjauhosta. Todella hyvää!

Oi kun olis ihanaa, jos olisi leivinuuni jossa voisi tehdä juuresta leipää. Minun vatsa esittää äänekkään vastalauseen kaikista hiivalla kohotetuista leivistä, vain juureen leivotut se hyväksyy. Lämmmin ruisleipä…nam=)

Ei meilläkään ole leivinuunia. Tai siis on, mutta se ei oikein toimi… Ihan sähköuunissa meinaan kokeilla kun aika tulee.

Tällaisen leivän vuoro tänään, ihan justiinsa otan kohta pois uunista.

Pirkkis, meillä on leivinuuni, milloin tulet tänne leipomaan?

Niin onhan mammalla kesämökillä leivinuuni. Milloin tuut Pirkkis sinne leipomaan=)