Tää on tavallinen vuokakakku, mutta pinnalle voi tietty laittaa kuorrutuksen tai tomusokeria
Aidin suklaakakku
150 g voita
1,5 dl sokeria
3 munaa
200 g vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
1 dl kermaa
sitruunan raastettu kuori (olen korvannut usein 1 sitruunan mehulla)
100 g tummaa suklaata raastettuna (tai pilkottuna aika pieniksi paloiksi)
Vatkaa voi ja sokeri vaahdoksi, lisää munat yksitellen hyvin sekoittaen. Sekoita kuivat aineet keskenään (myös suklaa ja sitruunankuoriraaste) ja lisää seokseen vuorotellen kerman kanssa. Jos käytät sitruunanmehua, sekin sekaan vuorotellen jauhoseoksen kanssa.
Paista 175 asteessa noin yksi tunti.
Mehevää ja herrrkullista!
Vai mitä mieltä olette, kertokaa kommentit kun olette kokeilleet!
On tehty pastaväreillä ja tomusokerilla + tietty tilkka vettä. Verestykset maalattu kuivaan pintaan pastaväreillä. Noi oli kyllä oikeesti ihania, valkosuklaamuffinsseja
En vieläkään ole ennättänyt kokeilemaan Emon kakkuohjetta, suuni napsaa jo kovasti ja kuola valuu, mutta aika on ollut liiankin kortilla. Ehkä tänään tai huomenna jo ennättäisi leipomaankin -kunhan vain aineet löytyisivät kaapista (näillä ilmoilla ei paljon kauppaan viitsi lähteä kävelemään).
ihana tuoksu leijailee meillä.Otin äsken uunista kaksi hedelmäkakkua,joihin laitoin exra paljon hedelmiä ja pähkinöitä.Huomenna saankin ne laittaa pakastimeen ja väsään vielä taateli ja maustekakut.Sitten onkin"pakolliset"joulukakut tehty.Ajattelin kyllä jos lähipäivinä tekisi jo pipari ja hedelmäkeksi taikinat valmiiksi ja pakastaisi,niin ei tule sitten niin kiirus vähän ennen joulua kun on kuitenkin miljoona muuta leipomusta tehtävänä…Oikeastaan voisi leipoa ihan vaan vaikka vaan sen takia että tulee ihana tuoksu kotiin:)
Äitylin kanssa aina itsenäisyyspäivänä pipareita leivottiin. Haikea olo tulee sitä ajatellessa. Nykyisin ei oikein piparin syöjiä (itseä lukuunottamatta) ole joten aika vähiin jätän leipomukset.
Lupasin aiemmin laittaa teille maukkaan suklaa-unikonsiemenkakun ohjeen. Aion tehdä tänä vuonna kakun omien unikoitteni siemenistä Ohje on peräisin Kotilieden "Joulun parhaat leivonnaiset" -liitteestä.
Anna kakun jäähtyä ja irrota kakun pinnasta kelmumainen
kuori.
Sulata suklaa kerman joukkoon ja sekoita kuorrutus
tasaiseksi. Jäähdytä seosta jääkapissa, vatkaa haaleana kuohkeaksi. Levitä
kuorrutus kakun päälle. Anna kakun maustua kylmässä kuvulla peitettynä
vähintään 12 tuntia.
Ohjeen mukaan kakusta riittää 10-15 hengelle. Kakku ei ole
kovin korkea, mutta maku on hyvä ja voimakas.
Vaahdota rasva ja sokeri, lisää kerma hyvin vatkaten. Lisää kuivat aineet. Anna taikinan kovettua kylmässä joitain tunteja tai yön yli. Paista 175 asteessa10-15 min. Joissain ohjeissa kerma käsketään vaahdottamaan, mutta itse olen vaan lisännyt sen sellaisenaan ja ihan hyvin on pelittänyt. Jauhojen määrää olen myös sorvannut sen mukaan kauanko aikaa hermo kestää antaa taikinan levätä : )
Täytys varmaan seuraavaksi kokeilla Kaisaliisan suklaakakkua mutta kun se konjakki on jo mennyt muihin kakkuihin täytyy varmaan ensin käydä viina kaupassa en ole tänä vuonna vielä käynytkään tai jos poika kävisi tallinassa niin toisi sieltä.
Olen niin ihastunut caracalin suklaakakkuun, että taas piti leipoa kaksi kappaletta, jotka ovat uunissa paistumassa. Calvadosta ostin varta vasten ja saapi nähdä, onko parempaa, kuin konjakilla maustettu. Sämpylät odottavat uuniin pääsyä ja sen jälkeen uuniin menee liha-makaroni-lehtikaalilaatikko. Ihan pakko leipoa ja tehdä itse, koska Salen ja Siwan leivät ym. eivät enää maistu…