Leivonnaisia

Ostin minäkin joskus rypäleitä ja napsin tuosta vaan melkein koko rasiallisen. Meni hulivilisonnalle maha. Tuli pilkullinen pytty. En ole ostanut enää.

Fairyssa on kemikaaleja sooda on luonnontuote.

Soodakin on kemikaali.

Leivoin ne kaksi appelsiinikuivakakkua. Toinen oli silikonivuoassa, toinen perinteisessä. Molemmat öljysin sisältä niinkuin aina teen kuivakakkuja paistaessa. Koskaan ei oo mulla kuivakakut tarttunut kiinni vuokaan, ei ainakaan moneen kymmeneen vuoteen. Paitsi nyt. Molemmat.

No nyt meillä on reilusti kuivakakkua syötävänä koska eihän niitä kellekään lahjaksi pystynyt viemään. Tänään piti se toinen viedä osana muuta joulumuistamista, “joulukukkana”. Onneks mulla oli jotain hyvää ja jouluista millä pystyin korvaamaan sen.

Vuokia ei saa pestä astianpesukoneessa, ainakaan alumiinivuokia. Mie voitelen voilla ja korppujauhotan kunnolla.

Huolellinen voitelu ja korppujauhotus niin ei tartu.
Vuoat aina käsinpesulla!

Ei ne vuoat mullakaan astianpesukoneessa käy. Nyt tarttumisen syy oli kyllä siinä taikinassa. Paljon rasvaa (200 g voita) ja n 1,5 dl appelsiinimehua teki sen koostumuksen liian tahmeeksi kai. Tuskin sillä apelsiinikuoriraasteella oli mitään tekemistä asian kanssa.

Oliko kakut kypsiä ?
Jos on palijon rasvaa niin sillonhan se ei pitäs tarttua :thinking:
Ei varmaan raasteella osuutta asiaan.

Tein eilen kaks muikkukukkoa,vävy haluaa joululahajoista.
Nyt tuli kyllä elämäni parhaat kukot,tosi pehemiä ja maukas kuori.

2 tykkäystä

Ne kakut oli kypsiä eli mitään ei tarttunut koetikkuun, mut ehkä olis saaneet olla sit vähän kauemmin vielä. Sitähän ei oikeestaan tiiä kuin kokemuksella jos taikina ei enää tikkuun tartu ja värikin on jo “kypsä”. Nyt tiiän että pitäis ehkä antaa kypsyä kauemmin vielä, mut toisaalta tuskinpa enää tota reseptiä tuun käyttämään.

Ookko ennen käyttänny näitä vuokia?
Kypsyykö esim. alumiinivuoassa nopiampaa ku silikonivuoassa.Luulen että alumiini johtaa lämpöä paremmin ja kypsyttää kans :thinking:

Kumositko kakut heti uunista otettua?

Minä spreijaan aina vuokia ja laitan gluteeniton korppujauhot.

Jos teillä on mittari, niin sen pitäisi näyttää +95°C eli piikki työnnetään paksun kohtaan aika alas asti.

Toinen joka näyttää, että kakku on valmis, niin se irtoo reunasta uunissa.

Yritin tehdä dr Shär joulutortut valmiista taikinasta, mutta kun se oli rullattu, niin repesi monesta kohtaan. Yritin paikata, mutta silti lisää ratkesi.
Muutenkaan siitä taikinasta ei saanut, kuin kuusi torttua.
Jotenkin kuivan olonen massa.

Jos kuivakakku jää vähän raa’aksi tai hajoaa, siitä voi tehdä perunaleivoksia! Eli murustelee kakun puruksi, lisää jotain punssia, rommia tms ja vaikka mantelirouhetta, pyörittää palloiksi ja lopuksi vielä pyörittää ne kookoksessa tai kaakaojauheessa. Tein viime vuonna, kun taatelikakku jäi vähän liian kosteaksi. Ihan hyviä tuli.

Tai muruksi juustokakkujen pohjaan.

1 tykkäys

Mulla vähän ku Nuulla nämä leipomukset.
Ihan peruspullia tein ja ne levis kun leipurikin. Unohtu vielä toisesta pellillisestä raesokerikin pois.
En tiedä mitä syyttäsin kun taikinakin oli oudon tahmeaa.
En kyllä muista noin vaikeata pullan tekoa vaikka melkein 60 vuotta oon harjoitellut.
Liekkö johtunu siitä kun ei oikein ollu intoa leipoa. Pullat oli vinksallaan ku leipurin sydänkin.
Oli aikomus viedä noista osa naapurin vanhalle pojalle mutta en tiedä kehtaako tuommoisia viedä.
Eilen tein kurpitsapiirakan valmiiksi että tänään Isäntä veis molemmat.

Kostea kakku ei sovi tuorejuuston pohjaan, sillä se pohja voi olla liian märkä.
Tuorejuustokakun pohjaan laitetaan keksimurut, koska ne on kuivia ja niihin sekaan laitetaan sulatettu rasva.

Riippuu jauhoista onko ne kuinka tuoreita. Itse voi lisätä jauhoja, jos tuntuu liian löysälle.

Munkkitaikina on löysä.

Jos puolihuolimattomasti leipoo, onnistuu varmasti, mutta jos johonkin oikein yrittää on epäonnistuminen taattu :flushed:

2 tykkäystä