Leivonnaisia

Jotenkin vaan tuntuu, että kun uunin lämmittää niin tulee samalla muutakin🤔

2 tykkäystä

Jaku tekee usiampaa lajia kerralla niin ei tarvi olla ihan heti taas tekemässä.
Tietenki sähkön hinta vaikuttaa,ollaan kytkössä pörssisähköön.
Ja onse leipominen vaan niin mukavaa :kissing_face_with_smiling_eyes:

3 tykkäystä

Juusto-tomaattikeksit ja piparminttu cookiet.
Nyt taitaa minun joululeivonnat olla tehty.
Vielä aaton aattona teen tiramisun.

8 tykkäystä

Torttuja tein taas, ja kaikki söin taas… :thinking::face_savoring_food:

3 tykkäystä

Gluteenittomia.

Tiikerikakku, taatelikakku, haastavat🤨 bebet ja jouluksi teen suklaajuustokakun, siihen pohja.

5 tykkäystä

Tein Budapest leivonnaisen ja pistin sen pakkaseen, jotta voi leikata sitä.
Tosin tein taas vahingossa Leipurit.fi sivun reseptillä, sillä se on liian pieni massa. Poistin sen sivun, jotta en enää eksy sinne.

Mulla lusikkaleipätehdas käynnissä. Aikamoista näpertämistä. Jännä juttu, että aina käy näin, vaikka joka vuosi uhoan viisastuvani ja leipovani näitä pikku erissä valmiiksi pakkaseen :roll_eyes:

Lusikkaleivät on liian hyviä, en uskalla tehdä😉

2 tykkäystä

Aina jokunen hajoaa pelliltä vetäessä niin pääsee hoitamaan laatutarkkailun :grin:

1 tykkäys

Mulle siunaantui tänään kilon verran appelsiineja jotka täytyy käyttää aika pian. Meinaan tehdä pari appelsiinikakkua. Haluun että ne myös maistuu appelsiinille joten aattelin laittaa raastettua appelsiinin kuorta mukana reilummin kuin reseptissä sanotaan. Nyt rupesin miettimään että onkohan vaarana että siitä tulee kitkerää jos kuoriraastetta on siinä “liikaa” ?
Yhessä reseptissä jonka löysin oli kostutettu valmis kakku appelsiinimehulla vielä sen lisäksi että taikinassa oli raastetta ja appelsiinimehua. En siihen haluu lähteä koska sit siinä on vaarana et kakku tulee liian kosteeksi. Koossa hyvin pysyvä kuivakakku on kummiskin tavoite.

Onko teillä kokemuksia sitrushedelmien kuoriraasteen määristä ja niiden vaikutuksista ? Leivon varmaan lauantaina, pitää siihen mennessä selvittää miten hyvä tulee - menee meinaan lahjaksi enkä tosiaan haluu että vastaanottaja joutuu irvistelemään :roll_eyes:

Minä olen laittanut ohjeen mukaan appelsiinin kuorta, ohje on vain hukkunut ja unohtunut. Mielestäni maistui sopivasti appelsiini. No eihän tästä ollut mitään hyötyä…

1 tykkäys

Muista liottaa appelsiinit soodavedessä 15 min ja huuhdella hyvin. Voit aina pakastaa raasteita ja mehuja mulla on niitä aina pakasteessa samoin sitruunan kuorta ja mehua.
Jos laitat vain vähän niin voi laittaa molempia.

Jännää kun meidän nuorimmainen on ruvennut tekemään viikonloppusin samanlaisia jälkkäreita ym. kuin minä. Näköjään mummuunsa tullut. Nyt pitää pitää kaikenlaisia aineita kaapissa kun tulee kysymään milloin mitäkin. Eihän se äitinsä muista niitä ostella.
Joululimpun leivonta alkaa tänään. Vien niitä sisaruksilleni, kun eivät osaa niitä tehdä.

2 tykkäystä

Minä en ole tuollaista kakkua tehnyt, mutta toisenlaisen, jonka halusin maistuvan paljon appelsiinilta, kostutin kasaan keitetyllä mehulla. Kasaan keitto tiivisti makua mielestäni hyvin.

Ai kokonaiset appelsiinit liotetaan soodavedessä ennen käyttöä ? En ole ennen kuullutkaan tuollaisesta. Perustuu varmaan sihen että kaikki ylimääräiset aineet saadaan kuoresta lähtemään ? Mikä voisi olla soodan määrä suhteessa veteen ?

Täällä appelsiinin kuoriraasteen suurkuluttaja. Ihan reippaasti harjaan ja käytän etikkaa pesuvedessä. Lämmin vesi ja fairykin käy. Mitä ohuemmalla terällä raastaa sitä enemmän aromia. Kaksipuoleinen rastinterä nopein, terävällä veitsellä pienennys kun kuivaan aamuappelsiineista.

Tarkistin määrät netistä, kun käytän vain ruuanvalmistukseen, meillä ei kakkuja syödä.

Yhden appelsiinin kuoriraaste (noin 1–2 rkl) riittää yleensä tuomaan sopivasti makua yhteen tavalliseen kakkutaikinaan (halkaisija n. 24 cm).

Tässä tarkemmat ohjeet määriin ja valmistukseen:

• Mieto maku: 1 rkl raastetta.

• Vahva maku: 2 rkl raastetta (vastaa noin yhden ison appelsiinin koko kuorta).

• Vinkki: Jos käytät myös appelsiinin mehua taikinassa, voit vähentää kuoren määrää,

2 tykkäystä

Etikka myös käy mutta minusta sooda on parempi. Jotkun laittaa molempia. Olen uskaltanut viinirypäleitäkin syödä vähäsen silloin tällöin, kun noin saan ne ensin pestyä. Hierotaan käsin ensin pintaan ja lisätään vielä veteenkin. Ei sillä määrällä niin oo väliä, kunhan tulee kunnolla pestyä.

Fairyn ja harjan kanssa olen pessyt appelsiinit ja olen luullut että muut vain vedellä huuhtaisee.

Ite laitan yleensä pikkusen enempi mitä ohojeessa sanotaan ja on ollu meijjän makuun.
Ja,nämähän on taas niitä makuasioita :kissing_face_with_smiling_eyes:

1 tykkäys

Huomenna leivon appelsiinikuivakakut. Aattelin tehdä toisen sellasen johon tulee taikinaan sekä kuoriraastetta että puristettua mehua. Toiseen tulis taikinaan kuoriraastetta ja kypsän kakun kostutukseksi puristettua appelsiinin mehua.

Ongelmaksi tulee että jos molemmat pysyy hyvin kasassa ja on ulkonäöltään ok niin miten ratkaisen kumman annan lahjaksi koska enhän mä voi molempia maistaa :roll_eyes:

Vai pitäsköhän vaan pysyä lestissään ja unohtaa noi kostuttelut tällä erää.

Olipas hyvää tietoa. Minäkin tykkään appelsiinin mausta ja olen joskus vähän kuivannut. Aplarit oon pessy fairyllä ja harjalla, mikä merkitys soodalla on?