Fudge on rakenteeltaan mun suuhun sopivaa, ei ole sitkasta eikä kovaa vaan son just sopivaa, monesti kauppojen irtokarkki osastolla on nuita
ja mitä se maito sillon on ku son kondensoitua?
tiivistettyä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kondensoitu_maito
Pitkästä aikaa teen mokkaruutuja. Isäinpäiväksi, jos vaikka pojat tulisivat käymään?
missäspäin asuitkaat, kotkassa? et ole työmatkan varrella, muuten olisin tullut kuokkimaan muutamalle mokkaruudulle… namnam!
aina sitä oppii uutta!
Kummasta te tykkäättä enemmän, tummasta vai vaaleesta pohjasta? Met tehän aina vaalee ja tuuman kerros on sitä mörskettä päällä
Minäki opin kotona tekemään sen vaalealle pohjalle, mutta olen huomannut että täällä päin tehdään tummalle pohjalle. Meillä kotona sen nimi oli tuuloman torttu. Sitä nimeä en ole missään muualla kuullut, ennen kuin nyt kuukkelilla löytyi ohje.
Tummalle.
Tääläpäin sanotaan sitä vaaleepohjasta versiota rakkauden paloiksi
Minunkin äitini ( pohjanmaalta lähtöisin ) puhuu aina tuulomantortusta ja se tehdään meillä tummalle pohjalle
Sedän vaimolta oon saanut vaaleepohjasen ensimmäisen reseptin 80-luvulla. Tuloman torttu oli nimenä, vanha käsinkirjoitettu resepti.
Lakkasin vähitellen käyttämästä sitä nimeä kun kukaan ei koskaan tiennyt mikä se on.Ohje oli tosi helppo, kahvikupilla vaan mitattiin ja kaikki sekotettiin, ei tarvinnu mitää vatkaimia.
Tummalle miekin teen
Rakkaalla lapsella on monta nimeä, tuulomantorttu, masalisa, mokkapalat (meillä)/mokkaruudut ja suklaapiirakka. Mitähän nimiä vielä lienee. Meillä kotona tehtiin aina tummalla pohjalla, minä teen välillä vaaleallakin. Joskus teen vaalean pohjan ja vaalean kuorrutteenkin. Miten milloinkin.
Minulla on myös 80-luvulta ohje Tuulomantorttu-nimellä. Ja tummalla pohjalla tietty ;D. Suklaata ei voi koskaan olla liikaa…
Kiitos hopeavillakko noista kondensoidun maidon käyttövinkeistä! Ja muutkin jotka niitä laitoitte. Täytyy ehkä ostaa lisääkin tuota tavaraa ensi kauppareissulla kun tuli niin monta hyvän kuuloista ohjetta.
Eihän mokkapalat voi olla mokkapaloja jos ovat vaaleita… Hyviä paloja varmaan silti ovat, mutta mun mielestäni toi nimitys liittyy nimenomaan siihen niiden väriin.
Tai sitten mokkanimitys liittyy siihen kahviin, mitä siihen laitetaan:) (Siis ainakin mun ohjeessa tulee siihen kuorrutukseen kahvia, vaikken sitä aina laitakaan, siis korvaan sen esim. maidolla) Toisaalta, jos teen vaaleaa torttua vaalealla kuorrutteella, tai jopa vaaleanpunaisella tyttöjen synttäreille, en kutsukaan sitä mokkapaloiksi.
Niin mustakin, ei vaaleita voi sanoa mokkapaloiksi ja ainut oikee koriste siihen mäskin päälle on kookoshiutaleet
Yksi mun siskoistani ei juuri mitään ruoka-ainetta inhoa, mutta kookosta hän inhoaa yli kaiken. Joten meillä kotona ei koskaan laitettu kookoshiutaleita siihen, ja jotenkin se on jatkunut mullakin, strösseleitä tai nomparelleja yleensä laitan.
Mie rrrrrakastan kookosta, mut pojat ei tykkää. Joten pitää aina jättää osa ilman hipleitä, tai korkeintaan niitä strösseleitä