Leivonnaisia

Annemamman aiemmin laitettu kuva jäi kummittelemaan mieleen ja nyt oli pakko tehdä Bebe-leivoksia. Samalla uunin lämmityksellä tuli tiikerikakkukin.

Luin tuota Inkin laittamaa linkkiä frangipanereseptistä siinä käsketään paistaa pimeässä teenkö sitä yöllä vai otanko uunista lamppun pois

Minä en vielä leivo pipareita jouluksi vasta joulun alla niitä väsään sillä se piparin tuoksu kuuluu ainakin mulla joulun tuoksuihin

Mumimyy, varmaankin on kyse käännöskukkasesta - tarkoittanee täytettynä esim. herneillä, jotta pohja ei kupruile8) Ai kuinka nättiä pipareita leijalla tuolla edellisellä sivulla:)

Pitääkö nuita ulkomaalaisia nimiä käyttää joka asiaan? eikö ole suomenkielistä vastinetta??

Onneksi en ole leivonta immeisiä vai ymmärsinkö oikein että fan…fran…no se sana kuitenkin, onko se omenapiiras ja täytetään esim. herneillä. Siis hienoniminen omenapiirakka jossa on päällä herneitä ? Tunnustan, taisin pudota kyydistä .

No hö, siis se pohja ensin paistetaan ja sitten vasta täytetään. Jotta ilman täytettä paistettava pohja ei kupruilisi sen päälle on laitettava jotain ja se jotain voi olla vaikkapa kuivattuja herneitä8)  Lisäys:typojen korjaus ja se, että ne herneet siis kaadetaan pois ja voidaan vaikkapa käyttää uudelleen seuraavaan piiraaseen:)

Uunissa paistumassa “calvadoskakku”. Täällä pentissä ohje ollut joskus suklaakakun nimellä.

Mie kokeilin eilen fudgen tekoa. Kovin on makeeta, mut se yksi pala sitten riittääkin
Näissä on maitosuklaata ja mantelirouhetta. Ja ehdottomasti näitä tehdään meijän joulupöytään, erilaisia reseptiä muuttelemalla

Käytitkö kondensoitua maitoa noihin fudgeihin?

En käyttäny, vaan ihan kuohukermaa. Eikös se keittoaika ois vissiin aika paljon lyhyempi jos käyttäis kondensoitua maitoa? Mutta eipä mulla kiire ollut ja kermaa oli muutama purkki ylimääräistä. Varmaan vajaa tunti meni keitellessä.

Olen miettinyt mitä leipoisin kondensoidusta maidosta joka pyörii jääkaapissa tiellä, nythän sen tiedän eli noita fudgeja voisi ehkä koittaa.

Tai sitten Banoffee-torttua

Tässä fudge-ohje jossa käytetty kondensoitua maitoa ja tuota kondensoitua maitoa löytyy suuremmista kaupoista esim. Prismasta sieltä säilykeosastolta…

Key Lime Pie syntyy myös tuosta kondensoidusta maidosta. Lisäksi näin joskus jossain ohjelmassa miten tuo säilyketölkki laitettiin kattilaan kiehuvaan veteen, annettiin porista oisko ollut n. tunti ja sitten kun tölkki avattiin, oli sisus muuttunut kinuskikastikkeeksi :wink:

kannatti herätä tänäänkin, aiemmin kuullutkaan kondensoidusta maidosta :slight_smile:

Tuota fudgea tekisi mieli kokeilla. Minkälainen koostumus siinä on?

Välke - katso tuota edellisen viestini linkkiä. Siellä ohje ja kuva. Ne ovat sellaisia toffeemaisia, mutta eivät sitkeitä ja venyviä ja tietysti ne pistaasit tms pähkinät vaikuttavat kans suutuntumaan. :slight_smile:

No höh - tuossa Banoffee-ohjeessa tehtiinkin just noin. Vois ensin lukea ja sitten kirjoittaa :wink:

Ihan uusi juttu miullekin.