Avaan tällaisenkin palstan perennoihin. Luulisin yleisen pihoilla kasvavan kukan olevan puistolemmikki, Myosotis sylvatica. Nyt ovat ensimmäiset kukat auenneet ja aika montaa väriä jo näkyi, ei vaan oikein värit näy kuvissa.
Ripottelin lemmikin (taisi olla juurikin puistolemmikkiä) siemeniä pariin eri paikkaan pihalla. Toivottavasti lähtevät kasvamaan. Mulla ei oikein kärsivällisyys ja tilakaan riitä esikasvatukseen sisällä.
Lemmikki oli ensimmäinen kukka, joka tuli mieleen, kun rupesin miettimään mitä tuonne uudelle kotipihalleni haluaisin.
Vaaleamman punainen.
Torpan piha oli edellisvuonna sinisenään lemmikkiä; nyt näyttävät vähentyneen. Ihan pakko on ruohonleikkurilla ajaa, kun piha alkaa myöhemmin kesällä näyttää julmalta lakastuvine kukintoineen.Kypsyvätkö lemmikin siemenet, jos ajaa leikkurilla ja jättää varret lakastumaan maahan?
Lemmikeistä oli artikkeli jommassa kummassa puutarhalehdessä tässä keväällä ja minä hämmästyin sitä, että niitä on myös monivuotisina.
Puistolemmikkiä olen aina pitänyt kaksivuotisena kasvina, joka kyllä hyvin siementää ja pitää itsensä pihassa yllä.
Mitkä lemmikit ovat monivuotisia?
Minä nyhdän kaikki lemmikit kukinnan jälkeen juurineen pois, johonkin jää kuitenkin joku siementämään ja joka kevät lemmikkejä on piha sinisenä.
Lemmikit ja tulppaanit, niin hempeää!
Taas täällä "ruikutan",kuuluuko `lemmikki`perennoihin vai luonnonkasveihin? Ajattelin vaan jos nuo Kotkansiivet ja Alvejuuretkin on luonnonkasveja,niin eikös lemmikit sitten ole? Voin poistaa tämän viestin sitten kun on tarvis.
Hmm... eikös luonnonkasvitkin voi olla perennoja, joilla ymmärrän monivuotisia ruohovartisia kasveja?
Minun "Kotimaan luonnonkasvit" - kirjassa mainitaan monivuotiseksi luhtalemmikki.
Ja taas puistolemmikki on yleisesti taimimyymälöissä myynnissä eri lajikkeina ja perennana. Meilläkään ei ole luonnanvaraisesti kasvanut lemmikkiä, vaan olen sen tänne siirtänyt ja kasvatan sitä ihan kukkapenkeissä.
Voin kuitenkin palstan siirtää luonnonkasveihinkin, jos niin halutaan.
Ihan OK.Raakki,ant
aa olla vain näin:) Anteeksi,kun olin tietämätön,tämänkin asian suhteen. Lemmikit ovat ihania.
Pistänpä minäkin lusikkani tähän lemmikkisoppaan. eli onhan sitä peltolemmikki, ja puistolemmikki, joista tuo jälkimmäinen on mielestäni selkeästi perenna.
Peltolemmikki taitaa olla yksivuotinen, mutta puistolemmikki voi kai olla monivuotinen tai kaksivuotinen. Omani ovat valitettavasti vain kaksivuotisia.
Lemmikkejä sinisenä ja vaaleanpunaisena
Ja valkoisena
Mistä taimistoista saa lemmikkejä taimina. Voiko menestyä ihan metsäluonnon tapaisissa oloissa?
Minä ostin juuri pari mukavaa pottia Prisman Multasormi-myymälästä. Eiköhän noita useimmissa taimistoissa ole näin keväällä, ja luulisin että menestyy aika helposti jos ei ihan rutikuivaa paikkaa ole.
Meillä maalla nimenomaan metsäisessä maisemassa lemmikit viihtyvät paremminkin kuin hyvin. Tosin tainnevat suurimmalta osaltaan olla sitä luomu-versiotakin, ja sinne joskus omia aikojaan kotiutuneita. Välillä niitä siirtelen vähän vähemmäksi sivummalle “pois jaloista”, ja taitaa osasta tullut entisiä ihan tarkoituksellakin…
Nyt sitten menikin sormi suuhun…
Minä kun innolla kasvattelin Puistolemmikin taimia, niin nyt sitten jostain luin että onkin kaksivuotinen. Eli kukkisi vasta ensi vuonna. Pussissa luki että monivuotinen…
Eli jos noita haluan, pitäisikö ensi vuonna TAAS kasvattaa uudet seuraavaa kesää varten? Pitkävetistä puuhaa…
Lemmikeillä on tapana kylväytyä yli toiveiden. Ainakin minä olen niistä pääsemättömissä.