Lemmikki, Myosotis

Kieltämättä nätti näky.

Lammikit kasvavat meillä kuin rikkaruohot. Annan niiden olla paikoin ja jatkokukinta on aina tiedossa. Mulla on valkoisia ja sinisiä, jokunen vaaleanpunainenkin on näkynyt.

Mulla on vaan sinistä näkynyt ja sekin vasta toista vuotta,en edes tiedä mistä se on mulle tullut,mut kiva kun tuli =)

Se on tuo lemmikki kyllä aika metka kaveri ku ei sitä tartte ite hommata, seku hommaa ite ittensä sinne minne tahtoo ja sitte vielä vaihtaa väriäki miten haluaa!

Olet oikeassa Naana ja se tuntuu haluavan olla joka paikassa ja mikäs siinä; oikein haluttu seuralainen.

Vihdoin pihallani kasvaa vaaleansinistä lemmikkiä! Olen vuosien mittaan kylvänyt takapihalle pussikaupalla, eikä ole kasvanut. Nyt on ilmestynyt ihan itsekseen etupihalle, mihin en ole koskaan edes kylvänyt…outoa, mutta kivaa!

Tietysti onnistuivat kasvamaan ns. musta-valkoiseen penkkiini…mutta ovat niin kauniita, että saavat jäädä!

Minullakin kesti vuosia saada lemmikkiä pihalle. Sain taimia, jotka istutin ja nyt lemmikkiä kasvaa monessa paikassa. Se valikoi kyllä itse kasvupaikkansa, jotka voivat olla huonojakin kasvattajan kannalta, mutta eipä niitä raaski repiä pois. Kukinnan jälkeen voi oudoimmassa paikassa kasvavat nyppäistä pois.

Onneksi puistolemmikki tosiaan valikoi itse, missä minäkin keväänä haluaa säväyttää. Minä pysähdyin kesken askelen tänä vuonna, kun havaitsin, miten kauniilta näytti autopaikkakohdalta katsottuna, kun lemmikki oli vetänyt itsensä kahteen leveään vyöhön. Toinen vyö pensaiden takakatveessa, toinen siten, että kukinto ylitti pitkän vuorenkilpien lehdistövyöhykkeen :}

En ikinä olisi itse hoksannut sellaisiin kohtiin ja niin runsaasti lemmikkiä kylvää.

Väärän väristen sarjanarsissien ja lemmikkien kaatopaikkani=> pihan reunalla marjapensaiden takana - salattu puutarha? Tänne olen kiukusta keltaisena voikukkaraudalla kaivaen nyhtänyt valkoisten kukkien paikalta keltaisia narskuja ja voivovoiiivotellut työn raskautta. Nyt saavat olla rauhassa.

Olen kasvattanut lemmikkejä sisällä toiveena, että kukkisivat tänä kesänä kaikissa edustuskelvottomissa paikoissa rippijuhlien kunniaksi. Tiedä sitten toteuttavatko ne mun toiveitani. Mutta voikos ne jo laittaa ulos? Ja kun niitä(kin) on tullut reippaasti kylvettyä, niin kai  niitä taimia voi laittaa heinikkoisempaankin paikkaan selviytymään, kun ne kerran näyttää sellaisiin itsekin pyrkivän noissa kuvissa mitä täällä jo on? Mahtaako kestää talvimärkyyttä?

Ainakin nämä meidän pihan lemmikit kasvavat milloin missäkin, eivät ole juntta saveakaan vierastaneet mutta ovatkin mitä lie maatiaisia, en noista kaupasta ostetuista osaa mitään sanoa.

Hiekassa meillä kasvavat paremmin kuin heinikossa :slight_smile: En tiedä miten lemmikki kestää kilpailua mut karuutta se näyttäis ainakin sietävän.

Lemmikkejä kukkii taas tällä hetkellä vähän siellä sun täällä.

Toin metsäpalstamme tien pielestä lemmikkejä talon pohjoispäädylle, missä kasvaa kevättähtimöä. Toivottavasti se leviää tuonne tähtimöiden sekaan, koska ne ainakin minun silmään sopii hyvin yhteen.

Aloin ajattelemaan lemmikkejä. Ne ovat niin ihania kukkiessaan, mutta sitten muuttuvat rumiksi mustiksi roskiksi, ja joka kesä käyn henkistä kamppailua, revinkö ne pois rumentamasta vai kestänkö ne siementen takia. Tähän asti olen antanut olla ja kääntänyt katseeni muualle koska haluan että niitä on. Ehkä pitäisi enemmän sijoitella sinne missä myöhemmin muut kasvit peittävät ne.

kuva

Sikinsokin lemmikkejä, sekä tähtimöä.

^Voi miten ihana kuva! Tuolla kannattaisi osallistua johonkin kuvakisaan vaikka :slight_smile:

Mulla kasvaa kaikissa penkeissä lemmikkejä. Kun muuttuvat rumiksi, niin kaikki kiskon pois ja siinä sitten siemenet lentää ympäriinsä ja ensi vuodenkin lemmikinsini on taattu. Vaikka lemikkejä on aika paljon, niin paljoa ei kumminkaan jää lemmikkien jäljiltä tyhjiä kohtia, vaan muut kasvit peittävät sitten jo aika hyvin ja vähän tyhjemmiksikin jääneissä kohdissa on sitten kumminkin elokuulla jo uudet ja siistit lemmikin taimet kasvamassa.

Mulla on niin paljon lemmikkiä, että se repimisurakka on suuri. Keskikesän isoin homma. Kymmeniä ja kymmeniä kottikärryllisiä. Uusissa penkeissä on aina enemmän lemmikkiä, kun sinne vielä mahtuu. Kun muut kasvit rehevöityvät, niin lemmikki väistyy.

Tässä muutama lemmikkikuva.

kuva

kuva

Ja vielä.

kuva

kuva