Minulla on lemmikkejä yli tarpeen mutta ei niihin vain kyllästy. Jaoin niitä ympäri kylää ja istuttelin vielä aidan toiselle puolellekin.
Nyt alkaa jo kukinta olemaan ehtoopuolella.
Ihana mies. Minunkin mies jättää pihanurmesta yksittäiset kevätesikkotupsut ajamatta. Siis yksittäiset… ja ihan pyytämättä!
Roiskaisin jossain vaiheessa maahan lemmikinsiemeniä ja muistin asian vasta eilen, kun kitkin samasta paikasta "rikkaruohoja" Olisiko kellään kuvaa lemmikkivauvoista? Ovatko lehdet sellaiset pyöreähköt syntyessään?
Pyöreähköt ja karvaisen oloiset. Kasvavat heti ruusukkeena, ei varren päässä.
Ja vähän vaaleamman vihreät kuin muut rikkaruohot. Tuntuvat sormiinkin pehmeiltä, juuristo on hajajuuristo.
Tässä kuva
Mukana pihatähtimöä vertailun vuoksi
Kylläpä on tutun näköinen kuvauskohde Aamulla juuri tuommoisia kohtia siivosin monta neliötä! Itselläni on vielä imelästi suolaheinää sekä siankärsämöä maustettuna pitkärönsyisillä rönsyleinikeillä.
Kiitos! Tuon näköisiä vauveleita löysin sieltä täältä Toivottavasti en ehtinyt kitkeä niitä kovin paljoa ennen kuin muisti palautui... vaan leviäväthän nuo.
leviäähän nuo ihan aikuisten oikeesti. keväällä aurinko paistaa yötä päivää lähes ja valkoinen väri oikein onnistu. kauniita luonnossa.
Minulta löytyy sitten valtavasti monivuotisen v.sin lemmikin taimia, jos jotakuta kiinnostaa. Perustin tuossa syksyllä perennapenkin lemmikkien alueelle ja siirsin silloin kaikki lemmikit pois… mutta maaperähän on täyteen ahdettu vuosien varrella niillä siemenillä, eli nyt koko penkki on ihan vihreänä noita taimia taas…
Tuli siis ostettua näitäkin siemeniä Mr. F´s Puistolemmikki (Indigo). Nyt kun on kevät jo niin pitkällä, että meilläkin viimeiset lumikasat sulamassa niin kuinka pitkään pitäisi odotella että “roiskaisee” ne maahan? Vielä on ainakin kasvimaa niin jäässä, ettei maa-artisokkia päässyt kaivelemaan eli varmaan pari viikkoa tarttisi odotella täällä.
Puistolemmikin siemeniä löytyy markettienkin siemenhyllyistä, taitaa maksaa alle postimerkin hinnan. Jos kylvää (=heittelee sinnepäin minne niitä haluaa) aikaisin, kukkivat jo samana kesänä.
Viime vuonna ei ollu ku yks pieni lemmikki kituuttamassa kukkapenkissä ja se oli kyllä ihan varmasti sininen. Nyt sielä on pariki sinistä mätästä ja sitten tämä:
Minä olen myös iloinnut lemmikeistäni, jotka kukkivat parhaillaan ihanasti. Niitä on nyt jo useammassakin paikassa, kun olen niitä halunnutkin moneen kohtaan, mutta niitä on pakko kastella, kun kasvualusta ei ole ihan oikea. Sinisiä ovat lähes kaikki minunkin lemmikkini. Vaaleanpunaisen taimen sain kyllä viime keväänä, mutta sen siementaimet kukkivat ilmeisesti vasta ensi keväänä. Valkoista minulla ei ole ollutkaan.
ne ovat sitten kauniita, kun olen antanut niiden levitä metsikköömme. onkohan niitä olemassa jotain muuta väriä kuin sinistä, pinkkiä tai valkoista?
Lemmikki on sitten hieno kasvi, ei pelkästään pitkään kestävän keväisen kukintansa vuoksi vaan myös rikkaruohoja estävänä maanpeitekasvina. Kun kukinta on ohi, lemmikit voi kiskoa surutta pois perennojen tieltä.
Jos haluaa lemmikin siementävän, on kestettävä sen hiemen ränsistynyt ulkonäkö kukinnan jälkeen, mutta sitten onkin uusien lemmikkien kasvaminen taattu.
Juu pipu, minä jätänkin aina muutaman tekemään siementä seuraavalle vuodelle. Tarvittaessa heilautan kuivunutta kukkavartta halutuille paikoille kuin taikasauvaa.
Lemmikki on kevään ehdoton ykkönen. Minä yleensä annanan niiden siementää rauhassa ja siistin vasta sen jälkeen. Niinpä niitä sitten onkin vähän joka paikassa. Aiemmin hentomielisenä annoin niiden olla aina siellä minne hakeutuvat, mutta nyt osaan suhtautua jo hiukan tiukemmin ja joissakin perennapenkeissä kohtelen sitä rikkaruohona. Tänä keväänä minulla on omenpuun alla kaunis lemmikki-narsissimeri (tai no joo, ei sitä ihan mereksi ole, mutta pieni lammikko kuitenkin …)
Mummun pihalta. Eihän toi kuva tietenkään ole mitään verrattuna aitoon näkymään... Sitten kuvitelkaa vielä kukkiva kirsikkapuu, joka on tällaisen sinisen meren keskellä. Ai että...